Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Nepreskúmateľnosť rozhodnutia

 

ZSP 49/2019
Nepreskúmateľnosť rozhodnutia
§ 21 až § 24, § 84 ods. 2 písm. a) až m), § 196 ods. 1, § 241 ods. 1, 2, 3 zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície;
§ 491 ods. 1, 2 zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok;
§ 250j ods. 2 písm. d, § 219 ods. 1, 2 v spojení s § 250ja ods. 3 druhou vetou Občiansky súdny poriadok.
Správny súd zruší rozhodnutie žalovaného pre nepreskúmateľnosť, ale z odôvodnenia rozhodnutia žalovaného nie je zrejmé, ktoré skutočnosti boli podkladom pre vydanie rozhodnutia.
Rozsudok
Najvyššieho súdu SR
sp. zn.
8 Sžo 283/2015
Skutkový stav:
Krajský súd v Bratislave (ďalej aj ako "krajský súd" alebo "prvostupňový súd") rozsudkom podľa § 250j ods. 2 písm. d) Občianskeho súdneho poriadku (ďalej len "OSP") rozhodnutie žalovaného z 19. júna 2014 zrušil a vec vrátil žalovanému na ďalšie konanie. Žalovaného zaviazal na zaplatenie trov konania žalobcovi v sume 139,82 eur k rukám právneho zástupcu žalobcu.
Krajský súd k námietke o nároku na preplatenie dovolenky za rok 2010 a 2011 súd uvádza, že v súlade s § 196 ods. 1 a § 84 ods. 2 písm. a) až m) a § 71 ods. 2, 3 zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe PZ, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície (ďalej len "zákon č. 73/1998 Z.z.") za obdobie neplatného skončenia služobného pomeru žalobcu (od 15. novembra 2010 do 3. marca 2014) mu patrí služobný príjem, ktorý mu patril v čase pred neplatným skončením služobného pomeru. Zákon nároky policajta po zrušení rozhodnutia o jeho prepustení zo služobného pomeru vymedzuje jednoznačne tak, že za celý čas, počas ktorého by bol inak v služobnom pomere sa mu doplácajú presne ustanovené platové náležitosti. Žiadne ďalšie nároky, ktoré by mohli vyplývať z trvania služobného pomeru takému policajtovi podľa zákona neprináležia. Toto sa týka aj vzniku nároku na dovolenku a žalobcovi potom prináleží iba preplatenie alikvotnej časti dovolenky za rok 2010, na ktorú mu vznikol nárok pred jeho prepustením, a to v prípade, ak nebola vysporiadaná. Nový nárok na dovolenku žalobcovi vzniká až jeho skutočným nástupom do služby po zrušení rozhodnutia o jeho prepustení, čo sa v prípade žalobcu udialo až v roku 2014. Podmienkou vzniku nároku na dovolenku je vykonávanie štátnej služby počas kalendárneho roka a doba neplatného skončenia služobného pomeru nie je uvedená ako doba výkonu štátnej služby [§ 72 písm. a) až k) zákona č. 73/1998 Z.z.].
Z obsahu administratívneho spisu krajský súd zistil, že časť dovolenky žalobcu, na ktorú mu vznikol nárok za rok 2010, bola vysporiadaná a bolo mu preplatených 18 dní nevyčerpanej dovolenky. Za rok 2011 žalobcovi nárok na dovolenku nevznikol.
Krajský súd zároveň považoval za potrebné uviesť, že v preskúmavanom personálnom rozkaze sa neriešilo žalobcom namietané nepreplatenie dovolenky, ale taký nárok sa riešil samostatne. Ak by bol žalobca toho názoru, že dovolenka za rok 2010, resp. 2011 mu nebola riadne preplatená, mal možnosť sa s týmto nárokom obrátiť na všeobecný súd a domáhať sa preplatenia dovolenky v osobitnom konaní.
Ohľadom námietky o nepovýšení žalobcu do hodnosti podpráporčíka krajský súd poukázal na to, že preskúmavaný personálny rozkaz (ani napadnuté rozhodnutie) nerieši povýšenie žalobcu, ale len jeho opätovné ustanovenie do pracovnej funkcie. V súlade zo zákonom (§ 21 až § 24) proces povýšenia do vyššej hodnosti sa uskutočňuje ako samostatný proces (predchádza mu hodnotenie dotknutého policajta, posúdenie splnenia zákonných kritérií) mimo rámca preskúmavaného personálneho rozkazu ako aj napadnutého rozhodnutia, a preto táto námietka žalobcu nie je v danom konaní relevantná.
Po preskúmaní napadnutého rozhodnutia a jemu predchádzajúceho personálneho rozkazu prvostupňový súd skonštatoval, že obe rozhodnutia nie sú vydané v súlade s § 241 ods. 1, 2, 3 zákona č. 73/1998 Z.z., pretože z nich nie je zrejmé (táto skutočnosť nevyplýva ani z obsahu spisu) prečo bol personálnym rozkazom žalobca zaradený do 2. platovej triedy a náležite nebolo vysvetlené nepriznanie osobného príplatku, na ktorý mal v zmysle § 84 ods. 2 písm. g) zákona č. 73/1998 Z.z. nárok. S odôvodnením jeho nepriznania v napadnutom rozhodnutí sa krajský súd nestotožnil a nepovažoval ho za primerané vysvetlenie. Bez oboznámenia sa s platovými náležitosťami žalobcu pred jeho prepustením, ktoré neboli súčasťou spisu, nebolo možné v súdnom konaní preskúmať, či napadnutým rozhodnutím priznané platové náležitosti zodpovedajú stavu, ktorý bol pred neplatným skončením služobného pomeru. Rozhodnutie je z tohto dôvodu nepreskúmateľné.
Žalovaný podal proti rozsudku krajského súdu v zákonnej lehote odvolanie a nav
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).