Právna úprava štátnych symbolov v Slovenskej republike

Vydáno: 30 minút čítania
Právna úprava štátnych symbolov v Slovenskej republike
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
Kukliš, P.: Právna úprava štátnych symbolov v Slovenskej republike. Právny obzor, 92, 2009, č. 4, s. 319 - 329.
Právna úprava jednotlivých štátnych symbolov. Používanie štátnych symbolov. Štátna správa v oblasti štátnych symbolov a heraldického registra. Vlajka Európskej únie a symbolika iných subjektov verejnej moci.
1.1.
Štátne symboly sú organickou súčasťou formálnych znakov štátnosti. Sú vonkajším prejavom štátu, výrazom jeho suverenity, nezávislosti a integrity. Tento inštitút reprezentuje štát navonok, vyjadruje jeho históriu, tradície a hodnoty, ktoré väčšina jeho obyvateľov, resp. národy a národnosti (nie vždy je tomu tak) uznávajú. Štátne symboly sú oficiálnym, nezameniteľným a výsostným označením štátu, ktorým sa štát odlišuje od iných štátov a ktoré je inými štátmi vo vzájomných vzťahoch uznávané. Sú istým prostriedkom stotožnenia sa väčšiny občanov so svojim štátom. Základné symboly štátu (najmä vlajka, hymna, znak) sú neoddeliteľnou súčasťou významných politických udalostí (napr. štátne sviatky, stretnutia významných funkcionárov) a sú prirodzenou súčasťou významných ustanovizní.1)
Je zjavné, že problematika štátnych symbolov a jej právna úprava má výrazne interdisciplinárny charakter. Pri jej právnom stvárnení je žiaduce zohľadniť množstvo rozmanitých a mnohokrát protichodných veličín, napr. politické, právne, sociálne, sociálno- psychologické, medzinárodnoprávne, historické, heraldické, estetické i ekonomické (napr. pri konštituovaní, resp. zmene štátnej symboliky).
Štátne symboly Slovenskej republiky majú svoj pôvod v národných symboloch. Pritom sústava národných symbolov je oveľa širšia, než je pertraktovaná v tomto príspevku
Podstatná časť tohto príspevku odznela v rámci Medzinárodnej konferencie "Statehood and Symbolism in Central Europe after 1989" (Štátnosť a symbolika v krajinách strednej Európy po roku 1989) poriadanej Ústavom právnych štúdií Maďarskej akadémie vied v Budapešti dňa 2. októbra 2009. (znak, vlajka, pečať, hymna a pod.). Pod národné symboly možno, v súlade so spoločensko- kultúrnohistorickým kontextom, subsumovať rozličné osoby (osobnosti), udalosti, javy i predmety. Národné symboly zdôrazňovali národnú príslušnosť, vytvárali pozitívny obraz vlastného národa, stelesňovali jeho zvláštne, výnimočné znaky, príťažlivé hodnoty a vlastnosti, pripomínali slávne stránky vlastnej minulosti a načrtávali projekt "slávnej budúcnosti". Zároveň vypovedali o skutočných či vykonštruovaných temných momentoch vlastného národa, o jeho krivdách, útlaku, utrpení v minulosti aj v danej prítomnosti. Niesli tak v sebe i politické posolstvo, poskytujúc argumenty vznikajúcim národným politikám na ich legitimáciu.2)
Na základe doteraz uvedeného možno zastávať názor, ktorý nebýva často pertraktovaný, že v štátnych symboloch je do určitej miery vyjadrená idea štátu ako jeden zo štátotvorných prvkov.3)
1.2.
Staršia právnická literatúra z hľadiska skúmanej problematiky uvádza, že "štátne odznaky" sú v medzinárodnom styku vizitkou štátu a sú viditeľným výrazom jeho zvrchovanosti. Okrem toho je v nich často vyobrazený historický vývoj alebo sú v nich aspoň naznačené spomienky na určité udalosti, s čím sa niekedy spájajú tiež požiadavky politické. Týmto "štátne odznaky" pôsobia na city obyvateľstva a zvyčajne "vyžarujú" určité citové hodnoty, ktoré sú tým väčšie, čím "štátne odznaky" - z hľadiska ich vonkajšej podoby - sú spôsobilejšie, aby boli spojivom medzi rôznymi vrstvami obyvateľstva a mohli "připoutati k státu i živly citově vzdálenější". Pre túto ich funkciu bol vytvorený termín "integrační účinek státních symbolů". V tejto súvislosti sa o. i. konštatovalo, že "nehledě k ryze praktickému významu státních odznaků, jejich symbolická cena, která v dřívejší době, .... ,by

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)
Polemika o ústavnom poriadku a jeho kompatibilite