Volebne hranice politického spoločenstva na štátnej úrovni a hlavné kritériá definície
členstva.
Doc. Dr.
Ivan
Halász
PhD.
Hungarian Academy of Sciences, Institute for Legal Sciences,
Budapest.
HALÁSZ, I.: Volebné hranice politického spoločenstva na štátnej úrovni a
hlavné kritériá definície členstva. Právny obzor, 91, 2008, č. 5, s. 376 -
387.
Článok sa zaoberá problematikou politického spoločenstva v globalizujúcom sa svete a
napriek mimoriadnej zložitosti témy implikujúcej problematiku statusovej identity rôznych skupín
populácie v rozličných krajinách sveta na avizovaných štátnych úrovniach porovnáva diferencované
podmienky inklúzic diferencovaného obyvateľstva do okruhu aktívneho voličstva.
Definovanie volebných hraníc politického spoločenstva je vždy veľmi citlivá a komplikovaná
otázka. Príčinu tohto javu treba hľadať v tom, že v modernom svete sa čoraz viac líši vnútorný obsah
politického spoločenstva na rôznych úrovniach - na celoštátnej, regionálnej alebo provinčnej a na
lokálnej úrovni. Na miestnej úrovni sa v mnohých krajinách napríklad pomerne ľahko môžu stať členmi
tohto spoločenstva aj legálne usídlení cudzinci a utečenci. Na celoštátnej úrovni je to však len
veľmi ojedinelý jav. Na strednej úrovni panuje veľká rozmanitosť niektoré štáty umožňujú volebnú
participáciu na tejto úrovni, iné štáty ju zakazujú. Z týchto dôvodov je veľmi ťažké presne
definovať personálny obsah každého konkrétneho politického spoločenstva. Naďalej však zostáva
otvorená otázka - ktorá úroveň je najdôležitejšia?
Keďže aj v dnešnom čiastočne globalizovanom a modernom demokratickom svete je hlavným
nositeľom a realizovateľom štátnej suverenity ľud na celoštátnej úrovni, najpodstatnejšou otázkou je
definovať jeho hranice. Od toho sa totiž odvíja aj obsah nižších úrovní politickej participácie,
ktorých volebné hranice určuje parlament vo forme volebných zákonov vzťahujúcich sa na nielen na
celoštátnu, ale aj na regionálnu a lokálnu úroveň.
Problematika volebných hraníc politického spoločenstva súvisí síce s otázkou hlasovania z
cudziny, ale nieje s ňou totožná. Pokiaľ si prvý problém vyžaduje skôr teoretické a politické
rozhodnutie, druhý problém je v mnohých ohľadoch skôr technického charakteru. Pri zostavení
hierarchie medzi spomínanými otázkami možno konštatovať, že problém hlasovania z cudziny je v
podriadenej pozícii voči principiálnej otázke vyznačenia presných hraníc politického
spoločenstva.
Hlavné aspekty vyznačenia hraníc politického
spoločenstva
Pred prezentovaním hlavných modelov politických spoločenstiev si je potrebné vyjasniť
hlavné aspekty alebo kritériá, ktoré môžu slúžiť ako záchytné body pri definovaní hraníc týchto
spoločenstiev. Rozhodujúcu úlohu v procese tohto definovania zohrávajú fakty ako štátne občianstvo,
pobyt a čiastočne aj doba pobytu v zahraničí.
Najpodstatnejším kritériom, ktoré rozhoduje principiálnu otázku o tom, koho je potenciálne
možné považovať za člena konkrétneho politického spoločenstva, je napriek všetkým moderným trendom a
zmenám stále ešte
štátne občianstvo.
Všetky ostatné aspekty sú mu podriadené. Dôležitým
prvkom definície je aj forma a právo pobytu.
Pokiaľ však prvý aspekt, ktorý je takpovediac
skoro absolútneho charakteru, vytvára nespochybniteľné právo na členstvo a na potenciálnu účasť v
živote daného politického spoločenstva, druhý spomínaný aspekt v niektorých prípadoch môže slúžiť aj
ako konkrétna aktivačná vstupenka do života tejto komunity. Pobyt na území daného spoločenstva slúži
teda ako faktor spúšťajúci a umožňujúci aktívnu stránku členstva.V niektorých zriedkavých prípadoch, ktoré neskôr uvedieme, však môže aj samotný fakt
legálneho trvalého pobytu vytvoriť oprávnenie na účasť v živote politického spoločenstva, dokonca aj
na celoštátnej úrovni (na úrovni lokálnej je to jav pomerne častý). Trvalý pobyt teda zohráva svoju
úlohu zväčša ako doplňujúci prvok popri štátnom občianstve, ale niekedy sa stane aj samostatným
konštitutívnym prvkom. Na Novom Zélande napríklad disponujú aktívnym volebným právom nielen
novozélandskí štátni občania, ale aj cudzinci rezidenti s trvalým pobytom. O tom, že trvalý pobyt je
samostatným konštitutívnym prvkom pri vzniku volebného oprávnenia, sve