Hodnotová orientácia navrhovaného slovenského kódexu súkromného práva a zásada ochrany
slabšieho subjektu
Prof. JUDr.
Ján
Lazar
DrSc.
Právnická fakulta Trnavskej univerzity, Trnava.
LAZAR, J.: Hodnotová orientácia navrhovaného slovenského kódexu súkromného
práva a zásada ochrany slabšieho subjektu. Právny obzor, 98, 2015, č.3, s.205 -
219.
Value orientation of the draft Slovak Private Law Code and the principle of
protection
of weaker party.
The article is based on the assumption that from the legal
philosophical aspect modern private law has undoubtedly a significant social dimension, in
particular due to the europeisation. It is manifested in the increased need of protection of weaker
party in private-law relations. The indicated social function of private law is also the basis of
the value orientation of the prepared Slovak Civil Code. Adequately to the substantive scope of the
code, this function is projected virtually into all its parts. In this way the protection of weaker
party, in indivisible unity with the principles of free autonomy of will and legal equality of
individuals, become a regular principle of private law, including its code. This principle should
lead to the achievement of the real equality of private-law entities, which remains the fundamental
principle of this subsystem of law. Ultimately, the purpose of the widest possible application of
the protection of weaker party in law is to strike a balance of the interests of all stakeholders
and thus achieve an equitable result corresponding to the rules of equity and good
morals.Key words:
social role of private law, principle of the protection of weaker
party in the draft Slovak Civil Code
I. Úvod
Ako je známe, každá, a teda aj novodobá kodifikácia súkromného práva má právnofilozofický
rozmer vyplývajúci zo spoločenskoetických hodnôt, na ktorých je daný súkromnoprávny kódex
vybudovaný. Spoločný a jednotiaci základ pre zásadnú hodnotovú orientáciu všetkých súkromnoprávnych
kodifikácií patriacich ku kontinentálnemu právnemu systému sa odvíja od existencie trhového
hospodárstva a pluralitnej demokracie. Bez týchto dvoch komponentov totiž, ako sme sa o tom v
predchádzajúcom období totalitného spoločensko-ekonomického zriadenia mohli presvedčiť, nemožno
hovoriť o plnohodnotnom súkromnoprávnom poriadku v spoločnosti vôbec, a teda ani o súkromnoprávnej
kodifikácii v pravom slova zmysle. Avšak na druhej strane, aj v rámci ich existencie pod vplyvom
spoločensko-politických predpokladov v jednotlivých etapách historického vývoja môžu nastať, a ako
sme svedkami, tiež nastávajú zmeny v sústave spoločensko-etických hodnôt, a to nielen v ich poradí,
ale najmä v ich celkovom ponímaní, akcentácii, a tým v ich celkovej orientácii.
Primerane tomu veľké súkromnoprávne kodifikácie 19. storočia (Code civil,
ABGB, BGB) v podmienkach dominancie liberálnej
doktríny v hospodárstve, v politike i v práve kládli v prevažujúcej miere dôraz na individuálny
rozmer súkromného práva. Takýto prístup k základnej úprave súkromného práva vyplýval z potreby
vymedziť sa jednoznačne voči všetkým feudálnym právnym privilégiám, či už v oblasti vecného práva
(delené vlastníctvo), obligačného práva zvýraznením zmluvnej slobody, alebo v individuálnych
pracovnoprávnych vzťahoch založených na pracovnej zmluve nahradzujúcej služobnú zmluvu a pod. Preto
v týchto kódexoch z pochopiteľných dôvodov úplne dominuje princíp slobodnej tvorby vôle subjektov
vyjadrenej najmä vo vlastníckej a zmluvnej slobode, kým uplatnenie a naplnenie ostatných zásad
súkromného práva, ktoré by korigovali tento dominujúci princíp, napriek ich proklamácii zostávajú
akoby v pozadí, nehovoriac už o sociálnych prvkoch súkromného práva vyjadrujúcich ochranu slabšieho
subjektu.
Na
deficit
sociálnych prvkov v BGB poukázal už koncom 19. storočia Otto von Gierke. Svojou
pamätnou prednáškou na pôde Viedenskej právnickej spoločnosti dňa 4. apríla 1889 nazvanou "Die
soziale Aufgabe des Privatrechts" vyvolal už svojím názvom, ale najmä obsahom vo vtedajšej
právnickej a politickej komunite veľkú pozornosť i rozruch. Gierke poukázal totiž na sociálne
povinnosti (zaviazanosti) súkromného práva a z tohto pohľadu podrobil kritike prvý návrh BGB, ktorý
ako uviedol "pre osudový omyl", keď prenecháva úpravu sociálnych práv osobitným zákonom, aby
všeobecné súkromné právo, t.j. právo občianske, mohlo byť formované čisto
individualisticky.1) Ako ďalej Gierke konštatuje, len "málo kvapiek
sociálneho oleja" presiaklo do BGB.2) Dokazuje, že sociálna úloha sa
prakticky týka všetkých základných inštitútov súkromného práva počínajúc osobnostnými právami, cez
rodinnoprávne, pracovnoprávne vzťahy, vlastnícke právo, nájom bytu, obligačné právo i zodpovednostné
vzťahy. Na názory