Prvý rok boja s koronavírusom v Slovenskej republike z pohľadu práva

Vydáno: 49 minút čítania
Celosvetová pandémia koronavírusu SARS-CoV-2 vstúpila do tretieho roka svojho trvania, pričom má naďalej zásadný vplyv na fungovanie všetkých oblastí spoločnosti - vrátane správy vecí verejných a právneho poriadku. V nadväznosti na článok publikovaný v Bulletine ODAK č. 1/2021 prinášame príspevok, ktorého cieľom je zrekapitulovať rok 2021, druhý rok boja Slovenskej republiky s pandémiou, z pohľadu práva - konkrétne venovať sa vybraným aspektom prijímaných protipandemických opatrení a ich prípadnej odozve v rozhodovacej činnosti súdov a v činnosti ďalších orgánov ochrany práva.
 
POKRAČOVANIE BOJA S KORONAVÍRUSOM V ROKU 2021 (DRUHÁ A TRETIA VLNA)
Na úvod je potrebné poznamenať, že obdobie tzv. druhej vlny pandémie na území Slovenskej republiky na účely tohto článku zodpovedá približne prvému polroku 2021 a obdobie tretej vlny druhému polroku 2021. 1)
Pripomeňme si, že právnym základom prijímania protipandemických opatrení je Ústava Slovenskej republiky (ďalej len "ústava"), najmä čl. 2 ods. 2; čl. 13 ods. 4; čl. 16 ods. 1, čl. 23 ods. 3, čl. 24 ods. 4 a čl. 28 ods. 2; ústavný zákon o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu 2) (ďalej len "ústavný zákon o bezpečnosti štátu"); potom najmä zákon o civilnej ochrane obyvateľstva 3) (ďalej len "zákon o civilnej ochrane"); zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu 4) a zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia 5) (ďalej len "zákon o ochrane verejného zdravia"). V priebehu pandémie koronavírusu sa na našom území uplatňujú konkrétne dva "krízové režimy" - mimoriadna situácia a núdzový stav. Mimoriadna situácia bola vyhlásená vládou Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") na začiatku pandémie 6) (s platnosťou odo dňa 12. marca 2020) a dosiaľ nepretržite trvá. 7) Rovnako vláda disponuje právomocou rozhodnúť o vyhlásení a skončení núdzového stavu; pričom Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") patrí právomoc preskúmať súlad vyhlásenia núdzového stavu s ústavou a ústavným zákonom. 8)
Od novely ústavného zákona o bezpečnosti štátu účinnej odo dňa 29. decembra 2020, 9) núdzový stav možno vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní. Núdzový stav vyhlásený z dôvodu ohrozenia života a zdravia osôb v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas predĺžiť najviac o ďalších 40 dní, a to aj opakovane. S takýmto predĺžením núdzového stavu musí vysloviť súhlas Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada"), a to do 20 dní od prvého dňa predĺženého núdzového stavu. Súhlas národnej rady je potrebný aj v prípade opätovného vyhlásenia núdzového stavu, ak od skončenia predchádzajúceho núdzového stavu vyhláseného z tých istých dôvodov neuplynulo 90 dní. 10) Dodatočný súhlas národnej rady s predĺžením núdzového stavu bol zavedený s cieľom vytvoriť tzv. ústavnú poistku. 11)
Novela ústavného zákona o bezpečnosti štátu bola prijatá v skrátenom legislatívnom konaní, aby bolo možné (opätovne) predĺžiť núdzový stav vyhlásený od 1. októbra 2020. 12) Tento núdzový stav bol predĺžený spolu päťkrát 13) a celkovo trval vyše sedem mesiacov; skončil sa uplynutím 14. mája 2021. 14) Počas tohto obdobia raz ústavný súd preskúmal súlad núdzového stavu s ústavou. K predĺženiu núdzového stavu na základe novej ústavnoprávnej úpravy došlo nasledujúcimi aktmi:
-
uznesením vlády č. 807 z 29. decembra 2020
(vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 427/2020 Z.z.; predĺženie núdzového stavu na obdobie 40 dní; národná rada udelila súhlas uznesením č. 519 z 12. januára 2021 vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 4/2021 Z.z.),
-
uznesením vlády č. 77 z 5. februára 2021
(vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 49/2021 Z.z.; opakované predĺženie núdzového stavu na obdobie 40 dní s účinnosťou od 8. februára 2021; národná rada udelila súhlas uznesením č. 607 z 26. februára 2021 vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 92/2021 Z.z.),
-
uznesením vlády č. 160 zo 17. marca 2021
(vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 104/2021 Z.z.; opakované predĺženie núdzového stavu na obdobie 40 dní s účinnosťou od 20. marca 2021; národná rada udelila súhlas uznesením č. 696 z 1. apríla 2021 vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 123/2021 Z.z.) (ďalej len "uznesenie vlády č. 160"), 15)
-
uznesením vlády č. 215 z 26. apríla 2021
(vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 160/2021 Z.z.; opakované predĺženie núdzového stavu na obdobie 30 dní s účinnosťou od 29. apríla 2021). 16)
Uznesením vlády číslo 260 zo 14. mája 2021
(vyhláseným v Zbierke zákonov pod č. 175/2021 Z.z.) bol núdzový stav vyhlásený uznesením vlády č. 587 z 30. septembra 2020 ukončený uplynutím 14. mája 2021.
Tak ako v roku 2020, aj v roku 2021 sa epidemiologická situácia na Slovensku v letných mesiacoch zlepšila. Nástup tretej vlny sme zaznamenali v júli 2021. 17) Núdzový stav bol opäť vyhlásený od 25. novembra 2021, 18) a to na 90 dní. Skončil sa uplynutím tejto doby, t.j. uplynutím 22. februára 2022.
Počas núdzového stavu môže dôjsť k obmedzeniu taxatívne vymedzených základných práv a slobôd v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas. 19) Aj v roku 2021 predstavoval právny režim núdzového stavu základ jednak pre prijímanie opatrení smerujúcich najmä k zníženiu mobility obyvateľov, jednak opatrení hospodárskej mobilizácie.
V priebehu obdobia zlepšenia pandemickej situácie zoslabla potreba opatrení na zníženie mobility obyvateľov (ktorými sa v podstatnej miere zasahuje do ich základných práv a slobôd), podľa vlády však pri riadení boja s pandémiou naďalej pretrvávala potreba disponovať možnosťou zachovať a prijímať opatrenia hospodárskej mobilizácie. Vzhľadom na to bol zákon o hospodárskej mobilizácii 20) s účinnosťou od 14. mája 2021 novelizovaný 21) tak, aby bolo možné prijímať niektoré opatrenia hospodárskej mobilizácie nielen v núdzovom stave, ale aj v mimoriadnej situácii. 22) Ide napríklad o organizáciu výroby a organizáciu služieb alebo použitie štátnych hmotných rezerv. Novelizácia sa nedotkla organizácie dodávok životne dôležitých tovarov a ich predaja s využitím mimoriadnych regulačných opatrení či ochrany životne dôležitých zdrojov a ochrany objektov osobitnej dôležitosti a ďalších dôležitých objektov; tieto opatrenia sa naďalej môžu realizovať len v núdzovom stave (prípadne vo výnimočnom stave). 23) Takisto uloženie pracovnej povinnosti bolo aj po tejto zmene právnej úpravy podmienené existenciou núdzového stavu (resp. výnimočného stavu). Ďalšou novelou zákona o hospodárskej mobilizácii z novembra 2021 24) sa však napokon umožnilo, aby mohla vláda nariadiť pracovnú povinnosť aj v čase mimoriadnej situácie. Na vykonanie príslušných opatrení hospodárskej mobilizácie a o ich financovaní vláda vydáva na návrh Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky nariadenia, ktoré sa uverejňujú v Zbierke zákonov. 25)

Související dokumenty

Súvisiace články

Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Metódy smerujúce k definícii základných práv v praxi maďarského ústavného súdu
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
Právo na odpor jako ústavně zaručené právo a jeho specifika
Úřední změna pohlaví jako úvaha de lege ferenda?
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Intersexuálne športovkyne ako hnacia sila transnacionálnej ochrany ľudských práv
Kopernikovský obrat cez feministickú teóriu práva
Konflikt slobody prejavu a ochrany osobnostných práv osôb verejného záujmu v rozhodovacej praxi súdov
Aký je súčasný rating slobody a zdravia?
Platná právna úprava periodickej tlače vo svetle zásahov zákonodarcu a rozhodovacej praxe súdov.
Ochrana sociálnych práv v konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Správa z konferencie Partnerstvá a reforma pre ochranu ľudských práv
Niektoré aspekty legality odpočúvania
Mechanizmy zmluvnej ochrany ľudských práv
Sloboda pohybu a pobytu v poľskom práve
Rozhodovanie súdov týkajúce sa rodovej rovnosti a ľudských práv žien: niekoľko zamyslení nad právnickým diskurzom a jeho spoločensko-kontextuálnymi aspektmi
Antidiskriminačná klauzula.
Je povinné očkovanie maloletých detí zásahom do súkromnej integrity občana?