K budúcej úprave darovania
Doc. JUDr.
Monika
Jurčová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave
... nikto sa nemôže dlhodobo a s plným nasadením zaoberať otázkami práva bez toho, aby
si uvedomil, že pod povrchom vecí, ktoré ho niekedy mätú, trápia alebo rozčuľujú, pulzuje naliehavá
túžba po práve, spravodlivosti alebo slušnosti,.
..2)JURČOVÁ, M.: K budúcej úprave darovania. Právny obzor, 97, 2014, č.1, s.3 - 21.
About a future regulation of donation.
The article deals with the topic of donation
in two substantial parts. In its first part, the author discusses the will and the motive of the
donor on one side of the gratuitous relationship and the gratitude of the donee on its other side.
The author argues that the expectations of the donor that the donee will be grateful may be just but
they are not supported by law, because rules on donation do not contain gratitude as the donee´s
obligation. If the grounds for revocation of donation by the donor were modified de lege ferenda and
the substantial breach of good morals was substituted by the new term "ingratitude" (similarly as in
the new Czech Civil Code); in this case yes, donee´s obligation of gratitude towards the donor would
probably become an implied obligation in donation relationship. The second part of article points
out to the basic structural components of the donation contract in future Slovak Civil Code.
Specific proposals of author are based on three principles in donation: 1. pacta sunt servanda; 2.
aequitas
and gratitude; 3. legal certainty. At last, hesitation about introduction of revocation on
the grounds of impoverishment was expressed and the author calls for broad public discussion on this
point.Key words:
Donation, will, motive, gratitude, new Civil Code, revocation and its
grounds
1. Vôľa, pohnútka a motivácia. Vďačnosť
1) Ak by sme parafrázovali citát Llewelyna, mohli by sme dospieť k
tvrdeniu, že sa nemožno zaoberať darovaním a obísť minimálne dve otázky, ktoré právnu úpravu
darovania významne ovplyvňujú, hoci nenašli priame vyjadrenie v pozitívnom práve. Prvou je otázka
motivácie darcu
, ktorá ovplyvňuje tvorbu jeho vôle. Druhou je otázka, či je obdarovaný
povinný byť darcovi vďačný
, ktorá ovplyvňuje existenciu a stabilitu darovacieho vzťahu vôbec.
Nie je irelevantné sa týmito otázkami zaoberať. Poznanie týchto neprávnych prvkov totiž výrazným
spôsobom ovplyvňuje aplikáciu a výklad právnych noriem, ktoré darovanie upravujú.Výklad právnych úkonov zmluvných strán pri uzavieraní darovacej zmluvy a následné
správanie strán po uzavretí zmluvy, ale tiež po odovzdaní daru, je nutné uskutočňovať aj so zreteľom
na vôľu darcu a správanie obdarovaného. Vôľa darcu obdarovať iného je v podstate synonymom jeho vôle
obohatiť obdarovaného, darca väčšinou koná v úmysle poskytnúť obdarovanému prospech a neočakáva za
svoje plnenie protihodnotu. V procese formovania vôle darcu hrá významnú úlohu pohnútka darcu, ktorá
pramení z jeho motivácie obdarovať určitú osobu. Pohnútka je však na rozdiel od vôle konajúcej osoby
právne irelevantná. Podľa § 49a OZ omyl v pohnútke
nespôsobuje neplatnosť právneho úkonu. Rozlišovanie omylu vo vôli a v pohnútke je dôležité aj z
hľadiska ochrany osoby, ktorej je právny úkon určený. Pre účely darovania možno diferencovať tieto
pojmy nasledovne. Vôľa darcu obdarovať druhú stranu predpokladá existenciu jeho vážnej, slobodnej
vôle bez omylu poskytnúť obdarovanému plnenie bezplatne s úmyslom prospieť mu. Vôľou rozumieme
vnútorný psychický vzťah konajúcej osoby k uskutočnenému prejavu vôle a jeho následkom. Omyl vo vôli
(vnútorný omyl) je nedostatočnou alebo nesprávnou predstavou o právnych následkoch, ktoré vzniknú zo
zmluvy. Takáto chybná predstava musí byť zahrnutá vôľou a nestačí, keď sa vyskytuje len vo sfére
pohnútky, teda keď sa uplatňuje pred vznikom vôle. V pohnútke, na základe ktorej sa vôľa darcu
obdarovať formovala, sa koncentruje pojem motivácie darcu, ak však pohnútka nenachádza vyjadrenie vo
vôli darcu, je takmer úplne irelevantná. Rôzne právne následky, ktoré pramenia z rozlišovania vôle,
pohnútky a jej vyjadrenia možno demonštrovať nasledovne. Darca daruje snaživému študentovi
maliarstva obraz, o ktorom sa domnieva, že je len bezcennou kópiou slávneho majstra, v skutočnosti
je to drahý originál. Darca chcel obdarovanému poskytnúť prospech, nie však takej vysokej hodnoty.
Darca zachránený pred utopením precitne na brehu rieky a so slovami "Darujem Ti ho za záchranu
života", vloží do rúk prvej osoby, ktorú uvidí po prebratí sa z bezvedomia, vzácnu brošňu. V
skutočnosti ten, kto ho z rieky vytiahol a riskoval život, sedí obďaleč zabalený v deke. V prvom
rade došlo k omylu v predmete plnenia, v druhom prípade v osobe spolukontrahenta. Tieto omyly treba
posudzovať podľa kritérií v § 49a OZ, t.j. či sú
podstatné a či osoba, ktorej bol právny úkon určený, omyl vyvolala alebo o ňom musela vedieť. Ak je
omyl podstatný a obdarovaný nebol dobromyseľný, darca sa môže dovolať neplatnosti darovania podľa
§ 40a OZ. V opačnom prípade je darovanie platným
právnym úkonom. Ak by obdarovaný ľstivo, t.j. úmyselne vyvolal omyl darcu, možno sa dovolať
neplatnosti aj z dôvodu nepodstatného omylu. Platnej právnej úprave možno vytknúť, že pre účely
bezodplatných právnych úkonov by spravodlivejšie riešenie umožnilo dovolať sa neplatnosti pre omyl
darcu na základe menej prísnych kritérií ako je to v súčasnosti
prípustné.3)
Omyl v pohnútke, v porovnaní s omylom vo vôli, nie je dôvodom neplatnosti právneho úkonu.
Darkyňa daruje svoje materské šaty, má už dve deti, viac detí nechce a domnieva sa, že už nikdy
nebude tehotná. O dva roky však nečakane otehotnie. Skutočnosť, že pohnútkou bolo uvažovanie "už
nebudem tehotná", nič nemení na prejavenej vôli, že dobrovoľne bezodplatne prenechala tehotenské
oblečenie priateľke s úmyslom usporiť jej výdavky v tehotenstve a takto jej poskytnúť prospech.
Politik daruje značné peňažné prostriedky spolkom ochrancov prírody a útulkom zvierat, je
presvedčený, že takéto správanie bude vyvážené jeho obľubou v spoločnosti a úspechom vo voľbách.
Hoci sa jeho konanie neprejaví na výsledku volieb pre neho pozitívne, darovanie je platné. Vôľa
darcov v obidvoch prípadoch nie je vadná v dôsledku pohnútky, ktorá sa neskôr prejavila ako
neodôvodnená a mylná.
Motivácia darcu je v historickej perspektíve veľmi zaujímavou témou, ktorá by mohla byť
obsahom samostatnej štúdie. Dary boli prevažne vždy poskytované v očakávaní iných výhod alebo
minimálne odôvodňované rodinnými vzťahmi. V historickom prehľade právnej úpravy darovania je
zaujímavým faktom, že hoci bezodplatné prevody existovali a dary sa darovali, právo sa prvýkrát
dotklo inštitútu darovania až v
lex Cincia
(204 p. n. l.), aj to len pre