Expresívne symbolické prejavy (1. časť)

Vydáno: 42 minút čítania
Séria troch článkov sa zameriava na osobitnú formu realizácie slobody prejavu, ktorú predstavuje jej uplatnenie tzv. symbolickými prejavmi. V prvom z príspevkov sa zameriavame na doktrinálne východiská postihovania extrémistickej symboliky - prípadov, kedy je uplatnený symbolický prejav súčasne nenávistný. Na podklade analýzy judikatúry ESĽP (s osobitným zameraním sa na kľúčový rozsudok vo veci Vajnai v. Maďarsko) formulujeme kritériá, ktoré by pre vnútroštátne súdy mali byť určujúce pri postihovaní tejto formy prejavov.
A series of three articles focuses on a specific form of realisation of freedom of expression which is represented by using of a so-called symbolic form. In the first contribution, an attention is put on extremist symbolism - the cases when a performed expression is also a hate one. On the basis of an analysis of case-law of the ECHR (while paying a special attention to the key judgment Vajnai v.Hungary) we outline criteria which should be decisive for domestic courts when restricting this kind of expressions. 1)
BRIEŠŤANSKÝ, A.: Expresívne symbolické prejavy (1. časť); Justičná revue, 77, 2025, č. 10, s. 986 - 999.
Kľúčové slová: symbolický prejav, sloboda prejavu, extrémizmus, jednoznačnosť.
Key words: symbolic expression, freedom of expression, extremism, unambiguousness.
Právne predpisy/legislation: Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd a protokoly na tento Dohovor nadväzujúce.
 
ÚVOD
Slávny anglický spisovateľ a filozof, jeden z najväčších klasikov anglického realizmu, Daniel Defoe v roku 1704 vo svojom spise
Esej o regulácii tlače
konštatoval, že "
nemožno povedať, že poznanie vzrástlo natoľko, aby potrebovalo brzdu čiže tyrana tlače, aby ju ovládal: poznanie je značne rozvinuté, to je dokázané, ale svet nie je natoľko zaplavený písmenami, aby boli zdanené ako neresť a aby boli prijaté zákony na ich potlačenie
" 2) .
Po viac ako 300 rokoch od vyslovenia týchto slov je ľudstvo poznačené nielen svetovými vojnami, ale i bolestnou skúsenosťou s totalitnými režimami, ktoré naznačujú, že myšlienky osvietencov (a na ne nadväzujúcich predstaviteľov klasického anglického liberalizmu) o absolútnej slobode slova nie je v dnešnej Európe a svete, charakteristickom výrazným rozmachom politického extrémizmu, možné absolútne a bez výhrad prijímať, ba treba uvažovať o potrebe ich revitalizácie. V európskom priestore sa v druhej polovici 20. storočia vytvorila koncepcia tzv. brániacej sa demokracie, schopnej ofenzívne zasiahnuť voči svojim ideovým nepriateľom snažiacim sa o jej vnútorný rozvrat. Brániaca sa demokracia vystupuje preventívne - nepriatelia ústavného poriadku sú podrobení represii ešte predtým, než dostanú šancu tento ústavný poriadok rozvrátiť 3) . Podstatou brániacej sa demokracie je o. i. aj primerané obmedzenie niektorých (najmä politických) práv v prospech ochrany demokracie.
Jedným z dôsledkov presadzovania brániacej sa demokracie v Európe je určitá opatrnosť v prejavoch extrémistických síl. Od otvorených prejavov rasovej intolerancie a antisemitizmu pozorujeme prechod ku skôr latentným spôsobom manifestácie cieľov týchto hnutí. Sem môžeme zaradiť i využívanie extrémistickej symboliky - rôznych symbolov, prostredníctvom ktorých sa ich nositeľ hlási k významom, ktoré daný symbol má či už všeobecne v spoločnosti alebo v určitých viac či menej uzavretých komunitách. Nejde pritom len o notoricky známe symboly (napr. svastika), ale i o rôzne číselné či alfabetické šifry. Kým pri použití v bežnom kontexte nemá daný symbol či číselná kombinácia žiaden osobitný význam, na základe špecifického kontextu použitia sa zo symbolu stáva prostriedok vyjadrenia myšlienok totalitnej ideológie 4) . Keďže trestnoprávna úprava vo veľkom počte európskych štátov manifestovanie extrémistickej symboliky kriminalizuje 5) , všeobecné súdy sú dnes na relatívnečastej báze konfrontované s otázkou, akým spôsobom sa postaviť k prípadom, kedy myšlienky totalitnej ideológie nie sú vyjadrené slovom, ale "len" číselnou kombináciou, tetovaním či červenou hviezdou pripnutou na oblečení. Obžalovanými v prípadoch šírenia takejto symboliky neraz bývajú verejne činní politici, čoho dôsledkom je výrazná medializácia týchto prípadov a v niektorých prípadoch aj rozhodovanie súdov pod mediálnym tlakom.
Zmieňovaný citát Daniela Defoea je dnes prekonaný i z iného dôvodu. Kým Defoe ešte v roku 1704 nepovažoval tlač za tak významný a rozvinutý komunikačný kanál, aby potrebovala reguláciu, v súčasnej spoločnosti sa obvyklé spôsoby komunikácie a vyjadrovania názorov dostávajú na úplne novú úroveň. Popri štandardných možnostiach prejavovania názorov slovom a písmom je čoraz rozšírenejším vyjadrovanie sa prostredníctvom symbolického konania. Na jednu kategóriu tohto druhu prejavov (a síce extrémistickú symboliku) sme už pou kázali, možno sa však stretnúť i s takými symbolickými prejavmi, ktoré sícesú realizované nekonvenčnou a v určitom zmysle slova provokujúcou formou, avšak ich ideové vyznenie nie je nenávistné. V totalitných režimoch môžu byť takéto prejavy dokonca formou vyjadrenia odporu proti antidemokratickým tendenciám - P. Molek ako príklad uvádza postih nosenia dlhých vlasov u mužov v socialistickom Československu 6) .
Cieľom nášho príspevku je s primárnym metodologickým využitím judikatúry ESĽP formulovať kritériá, s využitím ktorých by všeobecné súdy mali pristupovať k tomuto druhu prejavov. Aplikáciu týchto kritérií všeobecnými súdmi následne skúmame, vyhodnocujeme a ilustrujeme analýzou viacerých konkrétnych prípadov zo súdnej praxe. Nad rámec cieľa článku sa budeme snažiť verifikovať hypotézu, že v prípadoch extrémistických s veľmi nízkou mierou jednoznačnosti by akákoľvek forma represie mala byť vylúčená.
 
1 SLOBODA PREJAVU A JEJ SYMBOLICKÁ FORMA
Rozsah slobody prejavu je podľa Jána Sváka určený subjektom, ktorý šíri alebo pri