Blokovanie webových stránok ako prostriedok boja proti dezinformáciám na Slovensku: právne limity, európske štandardy a odporúčania pre právnu úpravu

Vydáno: 48 minút čítania
MESARČÍK, M.: Blokovanie webových stránok ako prostriedok boja proti dezinformáciám na Slovensku: právne limity, európske štandardy a odporúčania pre právnu úpravu. *) Právny obzor, 108, 2025, č. 6, s. 560 - 578.
Blocking websites as a means of combating disinformation in Slovakia: legal limits, European standards and recommendations for legislation. The article examines the legal and technical aspects of website blocking as a tool to combat the spread of disinformation in the Slovak legal environment. It is based on an analysis of the applicable legislation, in particular the Cybersecurity Act, in the context of the requirements arising from the case law of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union, as well as relevant international soft-law instruments. The author compares the Slovak framework with selected foreign models and highlights a good practice example drawn from the gambling Act. The article critically assesses the current blocking mechanism in the Slovak Republic, pointing to insufficient procedural safeguards, the absence of independent oversight, and a low level of transparency. Based on a qualitative analysis, it proposes de lege ferenda solutions to ensure constitutional and EU compliance, including a clear legal basis, precise definition of blockable content, the introduction of prior notification, effective remedies, time limits on measures, and independent judicial review. The aim of the article is to offer a legislative framework that allows for an effective response to serious disinformation while minimising the risk of disproportionate interference with freedom of expression and the right to information.
Key words: website blocking, disinformation, cybersecurity, digital regulation
 
Úvod
Na jar roka 2022 sa malý spravodajský portál zameraný na lokálne dianie náhle ocitol v situácii, keď jeho webová stránka prestala byť prístupná väčšine používateľov. Dôvodom bolo rozhodnutie príslušného orgánu o blokovaní domény, a to pre údajnú prítomnosť škodlivého obsahu. Podnikateľ prevádzkujúci portál tvrdil, že išlo o nedorozumenie, no počas niekoľkých týždňov nedokázal obnoviť prevádzku. Prišiel o čitateľov, príjmy z reklamy aj reputáciu, pričom jedinou možnosťou obrany bolo podanie žaloby na súde. Tento príbeh je fiktívny, avšak nie výnimočný. Podobné situácie sa odohrali v iných štátoch Európy, kde mechanizmy blokovania webov neboli sprevádzané dostatočnými zárukami ochrany práv dotknutých subjektov a kvalitnou právnou úpravou.
Blokovanie prístupu k internetovým stránkam predstavuje veľmi invazívny zásah do práv a slobôd v digitálnom priestore, ktorý môže byť legitímnym nástrojom ochrany verejného záujmu, no zároveň nesie riziko neprimeraného obmedzenia základných ľudských práv a slobôd. V slovenskom právnom prostredí sa tento inštitút stal predmetom diskusie hlavne po prijatí novely zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti (ďalej len "ZoKB"), ktorá umožnila Národnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) rozhodovať o blokovaní webov obsahujúcich "škodlivý obsah". S rozmachom dezinformačných kampaní a hybridných hrozieb, najmä po vypuknutí ozbrojeného konfliktu na Ukrajine, sa diskusia o blokovaní stala politicky aj spoločensky citlivou témou.
Slovenská akademická literatúra venovaná blokovaniu webov je zatiaľ pomerne skromná. Z hľadiska právnej vedy sa téme podrobnejšie venovali napríklad Šamko v kontexte možného rozporu s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP), 1) Bachňáková Rózenfeldová v kontexte prehľadu regulácie nezákonného obsahu na internete 2) alebo Svák a Kapišovská v kontexte prehľadu judikatúry ESĽP. 3) Marginálne z pohľadu rôznych mechanizmov využiteľných pri zneužití dominantného postavenia na digitálnom trhu tému blokovania načrtla Kalesná 4) a blokovanie stručne analyzujú aj Kordík a Koprda v kontexte trestnoprávneho postihu dezinformácií v Slovenskej republike. 5) V európskom právnom a akademickom diskurze sa štátom nariaďované blokovanie webov považuje za mimoriadne citlivý zásah do slobody prejavu, ktorý musí byť jasne predpísaný zákonom, predvídateľný a podrobený nezávislej kontrole. Komparatívna štúdia Rady Európy z roku 2016, vypracovaná Švajčiarskym inštitútom pre komparatívne právo, poskytuje prehľad právnych základov a procesov blokovania vo všetkých členských štátoch, pričom rozlišuje súdne a administratívne modely a upozorňuje na riziká plošných opatrení bez primeraného cielenia. 6) Nadväzujúce odporúčania, napríklad CM/Rec(2016), 7) zaviedli indikátory internetovej slobody, ktoré zdôrazňujú požiadavky zákonnosti, proporcionality a transparentnosti. 2) Judikatúra ESĽP, osobitne vo veciach Ahmet Yildirim v. Turecko, Cengiz a iní v. Turecko a OOO Flavus v. Rusko, opakovane konštatuje, že plošné blokovanie celej služby pre jednotlivý protiprávny obsah je neprimerané a nezlučiteľné s čl. 10 Európskeho dohovoru o ľudských právach, ak neexistuje presný právny základ a mechanizmus rýchlej nápravy. 8) Akademické práce potvrdzujú, že v Európe sa využívajú rôzne technické prístupy (DNS, IP, URL blokovanie), pričom pretrváva potreba harmonizácie procesných záruk a minimalizácie zásahov do legálneho obsahu. 9) Odborná diskusia sa dnes posúva od otázky, či je blokovanie prípustné, k otázke, ako ho navrhnúť a uplatňovať tak, aby obstálo v testoch proporcionality a nevyhnutnosti vrátane presného zacielenia, notifikácie dotknutých osôb a dostupnosti účinných opravných prostriedkov. 10)
Hlavným prínosom predkladaného článku je zasadenie požiadaviek na legálne blokovanie webových stránok (ďalej aj "webstránok") v kontexte dezinformácií do prostredia slovenského právneho poriadku a formulovanie konkrétnych odporúčaní pre slovenského zákonodarcu. Metodologicky sa tento článok opiera o kvalitatívnu analýzu aktuálne platnej slovenskej legislatívy k augustu 2025 vrátane posledných noviel ZoKB súvisiacich s transpozíciou smernice NIS2. 11) Analýza vychádza z interpretácie vnútroštátnych právnych predpisov, judikatúry Súdneho dvora EÚ (ďalej aj "SDEÚ") a ESĽP. Súčasťou metodiky je aj posúdenie medzinárodných soft law dokumentov a odporúčaní, ktoré formujú štandardy na blokovanie obsahu v online priestore. Cieľom článku je analyzovať možnosti legálneho blokovania webstránok zo strany štátu a formulovať odporúčania pre efektívny, transparentný a ústavne konformný mechanizmus blokovania webov šíriacich dezinformácie v slovenskom právnom poriadku.
Po tomto úvode stručne predstavíme technické aspekty blokovania webstránok a ich význam. Zameriame sa na pojem blokovania, typológiu, technické metódy a limity diskutovaných mechanizmov. V ďalšej časti článku budú predmetom analýzy európske štandardy blokovania, ktoré vyžadujú predovšetkým judikatúra ESĽP a SDEÚ. Následne prostredníctvom normatívnej analýzy zvýrazníme, že v Slovenskej republike už máme legislatívne dobre ukotvený mechanizmus blokovania webových sídel, konkrétne v zákone č. 30/2019 Z.z. o hazardných hrách (ďalej len "zákon o hazardných hrách"). Práve táto právna úprava môže slúžiť ako inšpirácia pre zákonodarcu pri implementácií mechanizmov blokovania zameraných na iný obsah do právneho poria

Související dokumenty

Súvisiace články

Autonómne doručovacie roboty (regulácia potenciálne disruptívnej technológie)
Využitie (asistenčných) systémov založených na strojovom učení v ODR a ich klasifikácia podľa aktu o umelej inteligencii
Právna regulácia umelej inteligencie (perspektívy a výzvy)
Využití umělé inteligence při vzdělávání v oblasti mediace: jaká je úloha ChatuGPT (časť 1)?
Využití umělé inteligence při vzdělávání v oblasti mediace: jaká je úloha ChatuGPT (časť 2)?
Umelá inteligencia a právo na dobrú verejnú správu
Využitie podporných systémov založených na umelej inteligencii v justícii ako porušenie práva na spravodlivý proces
Úloha a dôležitosť etických pravidiel v systémoch umelej inteligencie
Odpoveď generatívnej umelej inteligencie ako dôkaz v súdnom konaní
Niektoré otázky rozhodcovských doložiek v spotrebiteľských zmluvách z pohľadu posudzovania ich prijateľnosti
První zásada soukromého práva (Zásada autonomie vůle: respekt ke způsobilosti člověka tvořit si vlastní životní poměry)
K některým otevřeným problémům právní odpovědnosti
Ešte raz k vymedzeniu predmetu a účinkov premlčania v návrhu novely Občianskeho zákonníka
Autonomie vůle - zhodnocení stavu
K najnovšej libertariánskej polemike o evikcionizme
Pasívna legitimácia pri zásahoch do cti, dôstojnosti a dobrej povesti výrokmi osôb použitých pri informovaní o výkone verejnej moci (1. časť)
Úloha práva v postmodernej dobe pri ochrane nájomného bývania
Inštitút predbežnej ochrany poskytovanej obcou a analýza jeho využívania v Košickom kraji
Ešte raz ku kumulácii bežných úrokov a úrokov z omeškania (a o sankciách v súkromnom práve)

Súvisiace predpisy

Zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd a Protokoly na tento Dohovor nadväzujúce
30/2019 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách