Pôsobnosť prezidenta v parlamentnej forme vlády
JUDr.
Dušan
Nikodým
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava
NIKODÝM, D.: Pôsobnosť prezidenta v parlamentnej forme vlády. Právny obzor,
96, 2013, č.6, s.582 - 596.
Competences of the President in a parliamentary form of government.
The author
compares individual republic forms of government and examines the position of the President of the
Slovak Republic within a parliamentary form of government. He points out to amendments of the
constitution since its adoption in 1992, which seem to be adequate in a parliamentary form of
government. The author´s criticism aims at the provisions of Article 115 of the Constitution, as
amended by the Constitutional Act 356/2011. This amendment has affected the dualism of executive
power which is typical for a parliamentary form of government. It constitutes an excessive
limitation of powers of the government in case of loss of trust, expression of distrust. Moreover,
certain acts of the government are made conditional upon previous approval of the President.
Suggestions de lege constitutione
for amendment of competences of the President as neutral
constitutional actor
are made. The author points out to the problems in the application of acts of
the creative right of the President, which enter the division of power. Long-term constitutional
customs, which supplement the constitutional practice in accordance with a parliamentary form of
government, also play an important role in the exercise of powers by the President and other
constitutional bodies.Key words:
Republic forms of government, president - arbiter, discretion law,
constitutional customs, creative power, general prosecutorV úvode state poukážeme na jednotlivé republikové formy vlády, ktoré ovplyvňujú postavenie
prezidenta.
Parlamentná forma
vlády patrí k najrozšírenejším formám vlády, v ktorej má
parlament výsadné postavenie a zásadný vplyv na fungovanie vlády, ktorá zodpovedá parlamentu. Pre
túto formu vlády je typickým znakom dualizmus výkonnej moci: predseda vlády a prezident. Postavenie
prezidenta býva viac symbolom štátnosti, pričom má možnosť zasahovať do neriešiteľných konfliktných
stavov medzi vládou a parlamentom ako moderátor. Požíva oprávnenie použitia suspenzívneho veta
vracaním zákonov do parlamentu. Bežným prvkom je pri niektorých aktoch prezidenta inštitút
kontrasignácie, ktorý k platnosti týchto aktov vyžaduje podpis vlády, resp. príslušného ministra,
čím vláda zodpovedá za takéto akty hlavy štátu. Pravda, i parlament vo svojej činnosti je viazaný
pravidlami, ktoré ohraničujú jeho pôsobenie a diskrečnú právomoc.Prezidentský systém
typický pre Spojené štáty americké spočíva na neexistencii
duálnej výkonnej moci a prezident pôsobí ako hlava výkonnej moci. Menovanie, zloženie vlády nezávisí
od zloženia politických síl v parlamente. Voči prezidentovi nemôže parlament uplatňovať politickú
zodpovednosť vyslovením dôvery alebo nedôvery; zodpovedá len za porušenie ústavy (impeachment).
Pravda, prezident USA musí hľadať i oporu v Kongrese, ak chce presadzovať niektoré svoje programové,
menovite legislatívne zámery.1)Určitý hybrid v parlamentných republikách predstavuje
semiprezidentská forma vlády
,
ktorá je typická pre Francúzsko. Francúzsky prezident vplýva na výkonnú moc prostredníctvom
predsedania ministerskej rade, môže po porade s premiérom a predsedami komôr parlamentu rozpustiť
Národné zhromaždenie, v rámci promulgácie zákonov môže navrhnúť ich nové prerokovanie a pri stave
vážneho a bezprostredného ohrozenia republiky a jej inštitúcií disponuje mimoriadnymi právomocami a
podľa okolností môže vykonať na to príslušné opatrenia, o ktorých uvedomuje národ posolstvom (články
9, 11, 12, 16 francúzskej ústavy).Treba poznamenať, že akty francúzskeho prezidenta okrem tých, ktoré sú uvedené v čl. 8
ods. 1, 11, 12, 16, 18, 54, 56 a 61, podliehajú kontrasignácii (čl. 19).
V literatúre je charakteristika, resp. definícia poloprezidentského systému
rôznorodá.2) Podľa G. Sartoriho má tento systém nasledovné prvky:
1.
Prezident je volený všeľudovou voľbou priamo či nepriamo,
2.
Prezident zdieľa exekutívnu moc s premiérom, čo vytvára štruktúru duálnej autority,
ktorú vymedzujú 3 kritériá: a) prezident je nezávislý od parlamentu, nie je však oprávnený vládnuť
sám, či priamo a jeho vôľa preto musí byť tlmočená vládou a prechádzať cez jej rozhodnutie, b)
premiér a jeho kabinet predstavujú inštitúcie nezávislé od prezidenta v tom, že sú závislé od dôvery
alebo nedôvery parlamentu a v oboch prípadoch potrebujú podporu parlamentnej väčšiny, c) duálna
štruktúra autority poloprezidentského systému umožňuje rôzne vyvažovanie a tiež presunovanie
mocenskej prevahy vnútri exekutívy, to však za právnej podmienky, že trvá "potenciál autonómie"
každej zložky exekutívy. Táto definícia môže byť predmeto