Cirkularita v práve

Vydáno: 41 minút čítania
Cirkularita v práve
JUDr.
Eduard
Bárány
DrSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
Bárány, E.: Cirkularita v práve. Právny obzor, 95, 2012, č.2, s.109 - 124.
Circularity in Law.
There are three kinds of circularity in legal systems:
1.
Avoidable mistake of a legal regulation, when two or more legal norms refer mutually to each other. This situation is relatively common in times of legal (including constitutional) pluralism.
2.
Complex system of mutual but mediated references and of "legal regulation of law" (secondary rules). This kind of circularity is necessary in any developed legal system.
3.
Rule of recognition is unavoidably a self-applying one. It is self-application results in a paradox and regres ad infinitim. It is a proof of necessity of some extralegal starting point for any legal system. The circulartiy forms one of the central tenants of autopoietic concept of legal system, but it is not only necessary for any developed legal system, it relativizes the ideas of (operative) closure of legal system because it shows the necessity of some extrolegal "starting point" and continual base for any legal system.
Key words:
circularity, legal system, autopoiesis, selfapplication, selfregulation, rule of recognition
Paradox v práve
"Bez "chaosu" nie je poznanie. Bez čiastočného odmietania racionality nie je pokrok."1) Napísal mierne výstredný teoretik vedy P. K. Feyerabend. Jeho súputník, u nás asi najznámejší filozof vedy T. Kühn, sa vyjadril zdanlivo miernejšie: "Anomálie sa objavujú iba na pozadí paradigmy.".2) Ak má právna veda niečo podobné paradigme, tak sú jej základom viera v a snaha o vlastnú racionalitu. Preto ju iritujú paradoxy, ktoré, vychádzajúc z racionality, vedú k logicky problematickým výsledkom. Obvykle sú pre potreby právnej praxe zvládnuteľné postupmi založenými na skúsenosti a "zdravom rozume", ale pre právnu teóriu a filozofiu predstavujú výzvu a upozornenie na miesto chaosu, z ktorého by mohlo vyrásť poznanie.
O paradoxoch v práve existuje literatúra. Upozorňuje, že paradoxy sú v práve časté, predstavujú bežnú súčasť právneho systému a iba výnimočne spôsobujú praktické problémy. Formulácia ".... záhada zahrnutá v myšlienke ústavy obsahujúcej pravidlá vlastnej zmeny, ak sú tieto pravidlá považované za súčasť ústavy, a tým sú podriadené postupu zmeny, ktorý sami stanovili."3) pochádza od A. Rossa a má už viac ako polstoročie. Pripomína regres ad infinitum obsiahnutý v ústavnej norme upravujúcej svoju vlastnú zmenu. Ak bola táto zmena stanovená podľa postupu predpísaného jej predchodkyňou a táto zase podľa postupu predpísaného jej predchodkyňou ... tak to koniec koncov vedie k otázke vzniku nejakej pranormy a táto reťaz aspoň čisto logicky nemá koniec. "Riešenie" predložené A. Rossom opisuje ústavnú prax, ale neodstraňuje regres
ad infinitum:
"Poslúchajte autoritu vytvorenú čl. 88, kým táto autorita sama označí svojho nástupcu, potom poslúchajte túto autoritu, kým táto sama označí svojho nástupcu, a tak do nekonečna.".4) Už výraz "nekonečno" upozorňuje na prítomnosť paradoxu, ktorý je do budúcnosti rovnaký ako do minulosti.
Čiastočne podobný problém vo vzťahu k suverenite (britského) parlamentu sformuloval J. Tammelo. Jeho text je hodný dlhšej citácie: "Ak Parlament prijme zákon zakazujúci Parlamentu prijať akýkoľvek zákon, tak tento zákon buď je platný, alebo nie je platný. Ak tento zákon nie je platný, tak Parlament nemôže byť suverénny v tom zmysle, že má právomoc prijať akýkoľvek zákon, lebo právne neuspel v prijímaní navrhnutého zákona. Ak tento zákon je platný, tak Parlament prestal byť suverénnym, teda v budúcnosti už nebude existovať Parlament, pre ktorý bude platiť tvrdenie: "Parlament môže prijať akýkoľvek zákon." Takto formulovaný princíp parlamentnej suverenity by bol neudržateľný v oboch prípadoch. V prvom prípade by bol neudržateľný retrospektívne, v druhom prospektívne; v ani jednom nemôže byť trvalým ústavným princípom.".5) Parlamentná suverenita v uvedenom právne čistom zmysle teda pôsobí aspoň formálnologicky samodeštruktívne. História však pozná príklady parlamentov, ktoré zrušili samé seba. Na našom území predstavuje asi najznámejší príklad samolikvidácie zákonodarného zboru Federálne zhromaždenie bývalého Československa.
J. Tammelo nachádza prakticko-právne vhodné riešenie v čiastočnej zmene formulácie princípu parlamentnej suverenity, ale prax ho nepotrebuje, lebo uvedená antinómia nespôsobuje praktické problémy. Ide však o upozornenie na problematickosť a obmedzenosť samotných základov všeobecne prijímaného chápania práva: "... hľadanie konečného normatívneho základu princípu suverenity Parlamentu vedie, ak nie k normatívnemu
regressus ad infinitum,
tak ku normatívnemu
circulus vitiosus,
v ktorom sa základný normatívny princíp stáva skryto nepredvídateľným a vytvára paradoxy.".6

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)
Polemika o ústavnom poriadku a jeho kompatibilite