Cirkularita v práve
JUDr.
Eduard
Bárány
DrSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
Bárány, E.: Cirkularita v práve. Právny obzor, 95, 2012, č.2, s.109 -
124.
Circularity in Law.
There are three kinds of circularity in legal
systems:1.
Avoidable mistake of a legal regulation, when two or more legal norms refer mutually
to each other. This situation is relatively common in times of legal (including constitutional)
pluralism.
2.
Complex system of mutual but mediated references and of "legal regulation of law"
(secondary rules). This kind of circularity is necessary in any developed legal
system.
3.
Rule of recognition is unavoidably a self-applying one. It is self-application
results in a paradox and regres ad infinitim. It is a proof of necessity of some extralegal starting
point for any legal system. The circulartiy forms one of the central tenants of autopoietic concept
of legal system, but it is not only necessary for any developed legal system, it relativizes the
ideas of (operative) closure of legal system because it shows the necessity of some extrolegal
"starting point" and continual base for any legal system.
Key words:
circularity, legal system, autopoiesis, selfapplication,
selfregulation, rule of recognitionParadox v práve
"Bez "chaosu" nie je poznanie. Bez čiastočného odmietania racionality nie je
pokrok."1) Napísal mierne výstredný teoretik vedy P. K. Feyerabend. Jeho
súputník, u nás asi najznámejší filozof vedy T. Kühn, sa vyjadril zdanlivo miernejšie: "Anomálie sa
objavujú iba na pozadí paradigmy.".2) Ak má právna veda niečo podobné
paradigme, tak sú jej základom viera v a snaha o vlastnú racionalitu. Preto ju iritujú paradoxy,
ktoré, vychádzajúc z racionality, vedú k logicky problematickým výsledkom. Obvykle sú pre potreby
právnej praxe zvládnuteľné postupmi založenými na skúsenosti a "zdravom rozume", ale pre právnu
teóriu a filozofiu predstavujú výzvu a upozornenie na miesto chaosu, z ktorého by mohlo vyrásť
poznanie.
O paradoxoch v práve existuje literatúra. Upozorňuje, že paradoxy sú v práve časté,
predstavujú bežnú súčasť právneho systému a iba výnimočne spôsobujú praktické problémy. Formulácia
".... záhada zahrnutá v myšlienke ústavy obsahujúcej
pravidlá vlastnej zmeny, ak sú tieto pravidlá považované za súčasť
ústavy, a tým sú podriadené postupu zmeny, ktorý sami
stanovili."3) pochádza od A. Rossa a má už viac ako polstoročie. Pripomína
regres ad infinitum obsiahnutý v ústavnej norme upravujúcej svoju vlastnú zmenu. Ak bola táto zmena
stanovená podľa postupu predpísaného jej predchodkyňou a táto zase podľa postupu predpísaného jej
predchodkyňou ... tak to koniec koncov vedie k otázke vzniku nejakej pranormy a táto reťaz aspoň
čisto logicky nemá koniec. "Riešenie" predložené A. Rossom opisuje ústavnú prax, ale neodstraňuje
regres
ad infinitum:
"Poslúchajte autoritu vytvorenú
čl. 88, kým táto autorita sama označí svojho
nástupcu, potom poslúchajte túto autoritu, kým táto sama označí svojho nástupcu, a tak do
nekonečna.".4) Už výraz "nekonečno" upozorňuje na prítomnosť paradoxu, ktorý
je do budúcnosti rovnaký ako do minulosti.Čiastočne podobný problém vo vzťahu k suverenite (britského) parlamentu sformuloval J.
Tammelo. Jeho text je hodný dlhšej citácie: "Ak Parlament prijme zákon zakazujúci Parlamentu prijať
akýkoľvek zákon, tak tento zákon buď je platný, alebo nie je platný. Ak tento zákon nie je platný,
tak Parlament nemôže byť suverénny v tom zmysle, že má právomoc prijať akýkoľvek zákon, lebo právne
neuspel v prijímaní navrhnutého zákona. Ak tento zákon je platný, tak Parlament prestal byť
suverénnym, teda v budúcnosti už nebude existovať Parlament, pre ktorý bude platiť tvrdenie:
"Parlament môže prijať akýkoľvek zákon." Takto formulovaný princíp parlamentnej suverenity by bol
neudržateľný v oboch prípadoch. V prvom prípade by bol neudržateľný retrospektívne, v druhom
prospektívne; v ani jednom nemôže byť trvalým ústavným princípom.".5)
Parlamentná suverenita v uvedenom právne čistom zmysle teda pôsobí aspoň formálnologicky
samodeštruktívne. História však pozná príklady parlamentov, ktoré zrušili samé seba. Na našom území
predstavuje asi najznámejší príklad samolikvidácie zákonodarného zboru Federálne zhromaždenie
bývalého Československa.
J. Tammelo nachádza prakticko-právne vhodné riešenie v čiastočnej zmene formulácie
princípu parlamentnej suverenity, ale prax ho nepotrebuje, lebo uvedená antinómia nespôsobuje
praktické problémy. Ide však o upozornenie na problematickosť a obmedzenosť samotných základov
všeobecne prijímaného chápania práva: "... hľadanie konečného normatívneho základu princípu
suverenity Parlamentu vedie, ak nie k normatívnemu
regressus ad infinitum,
tak ku
normatívnemu circulus vitiosus,
v ktorom sa základný normatívny princíp stáva skryto
nepredvídateľným a vytvára paradoxy.".6