Dvadsať rokov transformácie sociálneho zabezpečenia
JUDr.
Zuzana
Macková
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.
1. Vývoj sociálneho zabezpečenia od roku 1989 do roku 1992 - Koncepcia
transformácie sociálneho zabezpečenia
Uplynulo 21 rokov od okamihu, ktorý zmenil život každého z nás. Na území bývalého
Československa po novembri 1989 sa uskutočnili zásadné spoločenské zmeny, ktoré sa dotkli nielen
oblasti politickej, ekonomickej, ale i sociálnej. Česká a Slovenská Federatívna Republika sa
prihlásila k transformácii s prvkami demokratického usporiadania spoločnosti a ekonomikou
opierajúcou sa o trh. Došlo k zásadnému zlomu, ktorý sa prejavil tým, že starý systém vo svojej
podstate prestal existovať, avšak nový systém ako celok ešte neexistoval.
V období rokov 1989 až 1992 nešlo o komplexné ozdravenie celého sociálneho systému
,
ale išlo najmä o vyjadrenie podpory ekonomickej reforme. Ekonomická transformácia môže byť úspešná
iba za podmienky politického konsenzu v spoločnosti, ktorý predpokladá vytvorenie politických a
sociálnych podmienok priechodnosti ekonomickej reformy. "Sociálna reforma musí nevyhnutne sprevádzať
a podporovať reformu ekonomickú, aby negatívne sociálne dopady hospodárskych zmien boli pre
obyvateľstvo znesiteľné".1)Podľa A. Tokárovej
transformácia sociálnej sféry
znamená obsahovú a inštitucionálnu
zmenu postavenia človeka ako sociálnej bytosti v štruktúre spoločenských vzťahov, ktoré sa zakladajú
na trhovej ekonomike, a pluralitnej občianskej spoločnosti. Transformácia bola relatívne nezávislá
súčasť celkovej transformácie spoločnosti, ale zároveň bola závislá najmä v prvých fázach od
ekonomickej transformácie i hospodárskej politiky, od ktorej záviselo tempo, formy, atmosféra
napätia či politického konsenzu. Cieľom transformácie bolo vytvorenie nových sociálnych vzťahov a
mechanizmus sociálne spravodlivej spoločnosti, fungujúcej v podmienkach trhovej ekonomiky, t.j. jej
hlavným cieľom bolo pridanie sociálneho rozmeru trhovej
ekonomike.2)V tomto období
sociálne zabezpečenie
pozostávalo zo systému dôchodkového
zabezpečenia, nemocenského poistenia, štátnych sociálnych dávok a sociálnej starostlivosti
(od
1.8.1998 systém sociálnej pomoci).V roku 1990 bolo v oblasti sociálneho zabezpečenia prijatých viacero významných právnych
noriem. Medzi najvýznamnejšie patrila novela zákona o
sociálnom zabezpečení s účinnosťou
od 1. mája 1990
(zákonom č.110/1990 Zb.), ktorou ol zrušený
inštitút osobných dôchodkov a do sociálneho zabezpečenia bolo zahrnuté aj sociálne zabezpečenie
samostatne zárobkovo činných osôb
(ďalej len "SZČO"). Bol prijatý
zákon č.46/1991 Zb. o zvyšovaní dôchodkov
,
ktorým sa stanovili podmienky a spôsoby pravidelného zvyšovania dôchodkov. Od 1. augusta 1991
bol zákonom č.306/1991 Zb.
zavedený vdovecký
dôchodok
ako obligatórna dávka dôchodkového zabezpečenia.Dňa 1. októbra 1990
nadobudol účinnosť
zákon č.382/1990 Zb. o rodičovskom príspevku
,
ktorým došlo k úplnemu zrovnoprávneniu postavenia rodiča dieťaťa
, t.j. matky i otca vo
veci starostlivosti o malé deti
od ich najútlejšieho veku. (Do tohto dňa sa poskytoval tzv.
materský príspevok iba matkám dieťaťa). V októbri 1991 bol taktiež prvýkrát prijatý
zákon č.463/1991 Zb. o životnom minime
.
Predstavoval zlom pri formovaní nového systému sociálneho zabezpečenia, pretože "socializmus zrušil
chudobu".3) Za životné minimum
sa považovala suma na zabezpečenie
výživy a ostatných osobných potrieb občana
, ktorá bola určená podľa veku posudzovanej osoby,
a suma potrebná na zabezpečenie nevyhnutných nákladov na domácnosť
bola určená podľa počtu
osôb žijúcich v domácnosti. Zákonom Slovenskej národnej
rady č.543/1990 Zb.
bola vytvorená nová organizácia sociálneho zabezpečenia. Bola
zriadená štátna Správa sociálneho zabezpečenia, prostredníctvom ktorej sa začal realizovať výkon
sociálneho zabezpečenia. Orgánmi tejto štátnej inštitúcie boli Ministerstvo práce a sociálnych vecí
Slovenskej republiky, Slovenská správa sociálneho zabezpečenia, okresné správy sociálneho
zabezpečenia, okresné úrady, obvodné úrady, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo
spravodlivosti Slovenskej republiky a obce. Časť výkonu štátnej správy sociálneho zabezpečenia sa
inštitucionálne už v roku 1991 presunula na samosprávu, avšak otázky financovania zostali
nedoriešené. Zákonom č.235/1992 Zb.
bolo
zavedené pôsobenie neštátnych subjektov do výkonu sociálnej starostlivosti
ako prejav
uplatňovania demonopolizácie smerujúcej k pluralizácii subjektov pôsobiacich v sociálnej sfére.
Veľký význam malo aj prijatie zákona č.1/1992 Zb. o
zamestnanosti
, ktorým sa prvýkrát v období po 2. svetovej vojne riešil problém
nezamestnanosti. Došlo k zriadeniu úradov práce a k zabezpečeniu príjmu v období nezamestnanosti
poskytovaním podpory v nezamestnanosti, výška ktorej bola diferencovaná v závislosti od počtu
odpracovaných rokov a od dosiahnutého veku. V roku 1991 bolo prijaté vládne nariadenie ČSFR č.99 o
určení minimálnej mzdy a vládnymi nariadeniami sa minimálna mzda ustanovovala až do 31. marca
1996.II. Obdobie rokov 1993 - 1998 - Koncepcia transformácie sociálnej sféry
Slovenskej republiky - od štátneho sociálneho zabezpečenia k verejnoprávnemu
poisteniu
V tomto období sa vývoj transformácie nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia
orientoval najmä na finančné a inštitucionálne zabezpečenie.
Komplexná daňová reforma uskutočnená
k l. januáru l993
(zákonom č.286/1992 Zb.)
podmienila vývoj príprav transformácie existujúceho systému štátneho sociálneho zabezpečenia na
systém verejnoprávneho sociálneho poistenia. Zákonom NR SR
č.7/l993 Z.z. o zriadení Národnej poisťovne a o financovaní zdravotného poistenia, nemocenského
poistenia a dôchodkového poistenia, ktorý taktiež nadobudol účinnosť 1. januára 1993, došlo k
zriadeniu verejnoprávnej inštitúcie - Národnej poisťovne na vykonávanie zdravotného poistenia,
nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia.
V procese budovania a zavádzania nového systému
verejnoprávneho poistenia sa do popredia dostal najmä princíp participácie realizujúci sa v právnej
rovine prostredníctvom procesu demokratizácie
, ktorý sa prejavil v organizácii samosprávnych
orgánov Národnej poisťovne fungujúcich na báze tripartizmu
. Samosprávnymi orgánmi poisťovne
boli Zbor zástupcov, ktorý sa skladal z deviatich zástupcov poistencov navrhnutých zástupcami
odborových organizácií a inými občianskymi združeniami, z deviatich zástupcov štátu navrhnutých
vládou Slovenskej republiky, z deviatich zástupcov zamestnávateľov navrhnutých zamestnávateľskými
zväzmi a združeniami Slovenskej republiky, ktorých volila Národná rada Slovenskej republiky z nimi
navrhnutých kandidátov. Ďalšími samosprávnymi orgánmi boli správna rada a dozorná rada.Pri platení poistného do Sociálnej poisťovne bol v ustanovení
§ 22 citovaného zákona zakotvený
princíp
sociálnej solidarity
, ktorý sa prejavil v určení najnižšieho vymeriavacieho základu vo výške
minimálnej mzdy
, ktorá v tom období bola v sume 2 200 Sk mesačne, a v určení najvyššieho
vymeriavacieho základu
, ktorý bol ustanovený vo výške 30-násobku minimálnej mzdy
, t.j.
v sume 66 000 Sk mesačne
. Uvedeným ustanovením sa mal naplniť princíp sociálnej
spravodlivosti a sociálnej solidarity
z dôvodu výšky dosahovaných príjmov a zabezpečenia širších
vrstiev obyvateľstva podľa rovnakých pravidiel. Uvedené maximum vymeriavacieho základu sa však
znížilo na 8-násobok minimálnej mzdy s odôvodnením, že samostatne zárobkovo činné osoby (ďalej len
"SZČO") a spolupracujúce osoby, t.j. malí a strední podnikatelia potrebujú na rozvíjanie svojich
aktivít určité časové obdobie, po ktoré by sa im mali poskytovať nielen daňové úľavy, ale aj úľavy v
oblasti platenia poistného do verejnoprávnych fondov.Spojenie výkonu zdravotného poistenia s výkonom nemocenského poistenia a dôchodkového
poistenia malo za následok nefunkčnosť Národnej poisťovne. Táto skutočnosť viedla Ministerstvo
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky k vypracovaniu návrhu
zákona NR SR č.274/1994 Z.z. o Sociálnej
poisťovni
, ktorý bol schválený v auguste l994. Na základe tohto zákona bola zriadená
Sociálna poisťovňa ako verejnoprávna inštitúcia na vykonávanie nemocenského poistenia
(zabezpečenia) a dôchodkového zabezpečenia
. Hlavným cieľom bola opätovne inštitucionalizácia
a finančné usporiadanie autonómneho systému nemocenského poistenia (zabezpečenia) a dôchodkového
zabezpečenia. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky analogicky vypracovalo návrh
zákona o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného
poistenia a o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne
(zákon NR SR č.273/l994 Z.z.
v znení
neskorších predpisov - t.j. sociálne poistenie v širšom slova zmysle zahŕňalo nielen nemocenské
poistenie, dôchodkové zabezpečenie, poistenie v nezamestnanosti, ale aj zdravotné poistenie). Oba
zákony nadobudli účinnosť 1. januára 1995
. Sociálna poisťovňa sa stala právnym nástupcom
Národnej poisťovne. Princíp osobnej participácie občanov sa v právnej rovine naďalej realizoval
prostredníctvom demokratizácie na báze tripartizmu, ktorý sa prejavoval v činnosti i zložení
samosprávnych orgánov Sociálnej poisťovne, ktorými boli už len správna rada a dozorná rada. Správna
rada pozostávala z 21 členov, a to zo siedmich zástupcov navrhnutých odborovými zväzmi a záujmovými
združeniami občanov, zo siedmich zástupcov navrhnutých zamestnávateľskými zväzmi a združeniami, ako
aj zo siedmich zástupcov navrhnutých vládou Slovenskej republiky. Dozorná rada mala deväť členov,
ktorí museli byť odborníkmi z oblasti nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia. Nad
vykonávaním nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia Sociálnej poisťovne realizoval dozor
štát prostredníctvom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a
Ministerstva financí Slovenskej republiky, t.j. orgánmi štátneho dozoru, čím sa prejavovala štátna
ingerencia v medziach zákona. Štátna garancia za platobnú schopnosť Sociálnej poisťovne sa postupne
oslabovala, pretože sa nahradila iba poskytnutím finančnej návratnej výpomoci do výšky 100% jej
platobnej neschopnosti. Išlo o prejav ústupu od štátneho paternalizmu
so zachovaním aspoň
minimálnych záruk štátu v prípade nesolventnosti základného fondu dôchodkového zabezpečenia a
nemocenského poistenia.Pri platení poistného sa výška minimálneho vymeriavacieho základu naďalej odvodzovala od
výšky minimálnej mzdy, ktorá v tom čase bola 2 450 Sk mesačne
(§ 2 nariadenia vlády ČSFR č.53/1992 Zb. o minimálnej
mzde v znení nariadenia vlády SR č.248/1993
Z.z. - účinné od 30.10.1993). Maximálny vymeriavací základ bol ustanovený vo výške
zodpovedajúcej 8-násobku minimálnej mzdy zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou
mzdou, ktorá platila k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa platilo poistné na nemocenské
poistenie a dôchodkové zabezpečenie, t.j. bol vo výške najviac 19 600 Sk mesačne pre všetky povinné
subjekty (§ 16 ods. 8 zákona NR SR č.274/1994
Z.z. v znení zákona NR SR č.374/1994 Z.z. -
účinný od 1.1.1995).
Vo väzbe k Sociálnej poisťovni, ako aj k financovaniu nemocenského poistenia
(zabezpečenia) a dôchodkového zabezpečenia hmotnoprávna úprava nemocenského poistenia a dôchodkového
zabezpečenia zaostávala a narúšala kontinuitu. Z vecnej stránky naďalej pretrvávala "zabezpečovacia"
povaha nemocenského poistenia (zabezpečenia) a dôchodkového zabezpečenia. Úprava osobného a vecného
rozsahu, podmienky nároku na dávky, limity a spôsob výpočtu sa nezmenili. Absentoval najmä
mechanizmus dynamickej konštrukcie výpočtu dávok, možnosť rozvoja iniciatívy občanov pri riešení
sociálnych udalostí, ako aj ich indexácia a naďalej nebolo možné prenášať získané nároky do iných
krajín.
Dôraz sa kládol na hlavný transformačný cieľ - vytvorenie sociálne orientovaného modelu
trhovej ekonomiky, prostredníctvom ktorého sa mal dosiahnuť hospodársky rast a
prosperita.
Nové sociálne vzťahy sa formovali na tzv. "troch de", t.j. na princípoch
demokratizácie
- umožnila sa osobná účasť ľudí na riešení svojho sociálneho postavenia a
vytvorili sa podmienky pre zavedenie samosprávy a budovanie verejných a verejnoprávnych inštitúcií,
decentralizácie
- smerujúcej k vybudovaniu bezprostredných väzieb a vzťahov subjektov
sociálnej sféry s výraznou preferenciou postavenia občana nielen ako objektu, ale aj subjektu
sociálnych vzťahov, demonopolizácie
- smerovalo sa k pluralizácii subjektov, ktoré pôsobili v
sociálnej sfére a k privatizácii časti sociálnej sféry.Základným koncepčným zámerom transformácie sociálneho zabezpečenia v SR bola snaha
vytvoriť sociálne spravodlivý systém sociálneho zabezpečenia
založený na osobnej participácii
občana, sociálnej solidarite a garancii štátu.
Predpokladalo sa, že občania budú schopní postarať sa o seba sami prostredníctvom
ekonomickej aktivity.
Príjem zo zárobkovej činnosti mal predstavovať základnú sociálnu istotu. Za
najúčinnejšie sociálno-politické opatrenie ako zdroja obživy sa malo považovať poskytnutie
práce.
V prípade konkrétnych spoločensky uznaných životných situácií je nevyhnutné poskytnúť
občanom istú formu podpory zo strany štátu a v prípade stavu hmotnej, resp. sociálnej núdze
zabezpečiť im podľa Ústavy Slovenskej republiky
(čl. 15,
19,
39) základné životné podmienky.Vychádzajúc z dlhodobých skúseností z vývinu sociálnej politiky a systémov sociálneho
zabezpečenia vyspelých krajín Európy,
základným koncepčným zámerom transformácie sociálneho
zabezpečenia od roku 1996
bolo vytvorenie viacpilierovej sústavy
pozostávajúcej zo
systémova)
sociálneho poistenia
- išlo o dôchodkové zabezpečenie a nemocenské poistenie -
v užšom slova zmysle vrátane poistenia v nezamestnanosti, ktoré od 1. januára 1997
začala
vykonávať novozriadená verejnoprávna inštitúcia
, a to Národný úrad práce
v zmysle
zákona NR SR č.387/1996 Z.z. o zamestnanosti, ktorým
bol zrušený zákon NR SR č.10/1993 Z.z. o Fonde
zamestnanosti v znení neskorších predpisov. Najväčším problémom naďalej bola absencia
garančného poistenia
pre prípad platobnej neschopnosti zamestnávateľských subjektov. Súčasťou
tohto systému sa malo stať aj úrazové poistenie
, ktoré v tom čase vykonávala Slovenská
poisťovňa, a.s.
, na komer