Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle judikatúry Súdneho dvora
EÚ
Prof. JUDr.
Helena
Barancová
DrSc.
Právnická fakulta Trnavskej univerzity, Trnava.
BARANCOVÁ, H.: Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle
judikatúry Súdneho dvora EÚ. Právny obzor, 94, 2011, č.2, s.145 - 160.
Smernice 2000/78/ES,
2000/43/ES, ako aj smernica
2002/73/ES, ktorú v roku 2006 nahradila smernica
2006/54/ES, znamenali významný prínos v doterajšom rozvoji
protidiskriminačného práva a v celkovom rozvoji európskej právnej kultúry. Tieto smernice zjednotili
obsah pojmov priama diskriminácia a pojmu nepriama diskriminácia, na ktoré nadviazala judikatúra
Súdneho dvora EÚ. Zákaz diskriminácie nielen v oblasti pracovnoprávnych vzťahoch sa viaže na samotný
pojem priama diskriminácia, nepriama diskriminácia, právnej interpretácii ktorých judikatúra Súdneho
dvora EÚ v posledných rokoch venovala veľkú pozornosť. Popri základných pojmoch priama diskriminácia
a nepriama diskriminácia smernice po prvýkrát zakotvili pojem obťažovanie a sexuálne obťažovanie,
pokyn k diskriminácii ako jednu z foriem diskriminácie, čo v doterajšom rozvoji protidiskriminačného
práva predstavuje nový právny fenomén, interpretácii ktorého treba venovať primeranú
pozornosť.
I. Právne základy zákazu diskriminácie
Zákaz diskriminácie patrí k základom práva Európskej únie. Je obsiahnutý nielen v primárom
práve EÚ, ale aj v početných smerniciach EÚ. Keďže v práci človek prežije podstatnú časť svojho
života, so zásadou rovnakého zaobchádzania a zákazom diskriminácie sa v oblasti pracovného práva
stretávame podstatne častejšie v porovnaní s inými právnymi odvetviami slovenského právneho
systému.
Zákazu diskriminácie v oblasti pracovnoprávnych vzťahov sa venuje nielen početná
judikatúra Súdneho dvora EÚ, ale najmä zahraničná právna
literatúra.1)
Právne základy zákazu diskriminácie v pracovnoprávnych vzťahoch sú obsiahnuté v primárnom
práve EÚ, najmä v článku 157 Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej
len ZfEÚ), predtým v
článku 141 Zmluvy o založení ES.
Je obsahom štyroch základných slobôd, z nich osobitne slobody voľného pohybu zamestnancov
podľa článku 45 ods. 2 ZfEÚ (pôvodne
článku 39 ods. 2 ZES), ktorý zakazuje priamu a nepriamu
diskrimináciu zamestnancov z hľadiska štátnej príslušnosti a v doterajšom vývoji práva EÚ bol
zakotvený v primárnom práve EÚ ako prvý.
Súdny dvor EÚ vo svojich početných rozhodnutiach vyslovil, že zákaz diskriminácie patrí k
základom práva ES a zákaz diskriminácie podľa pohlavia a iných zakázaných dôvodov diskriminácie
patrí k základným právam EÚ. Zásada rovnakého zaobchádzania je všeobecnou zásadou práva
EÚ.2)
V oblasti sekundárneho práva EÚ je najmä zákaz diskriminácie podľa pohlavia reprezentovaný
početnými smernicami EÚ.
Osobitný právny základ kompetencií EÚ v oblasti zákazu diskriminácie bol zakotvený v
článku 13 Amsterdamskej zmluvy v roku 1997 (teraz článok 19 ZfEÚ), v zmysle ktorého Rade EÚ bola
ustanovená kompetencia bojovať proti diskriminácii z dôvodov pohlavia, rasy, etnickej príslušnosti,
náboženstva a viery, zdravotného postihnutia, veku a sexuálnej orientácie. Vyššie uvedené dôvody
diskriminácie boli Amsterdamskou zmluvou prvýkrát pojaté ako osobitné črty osobnosti (diskriminačné
znaky), vo vzťahu ku ktorým má platiť zákaz priamej a nepriamej diskriminácie.
Podľa súčasného právneho stavu pracovné právo Európskej únie rozlišuje zákaz diskriminácie
zamestnancov podľa jednotlivých diskriminačných znakov ako určitej črty fyzickej osoby, ale popri
tom aj zákaz diskriminácie podľa povahy pracovnoprávneho vzťahu. K znakom, ktorý charakterizuje
osobnosť zamestnanca, patrí pohlavie, vek, náboženstvo alebo viera, zdravotné postihnutie, sexuálna
orientácia, rasa a etnická príslušnosť. Zákaz diskriminácie z dôvodu povahy pracovnoprávneho vzťahu
je v práve EÚ relevantný napríklad pri pracovných pomeroch na určitú dobu alebo pri pracovných
pomeroch na kratší týždenný pracovný čas.
Celé desaťročia bolo možné sledovať bohatú legislatívnu činnosť orgánov EÚ pri rozvíjaní
zásady rovnakého zaobchádzania podľa pohlavia spolu s početnou judikatúrou Súdneho dvora EÚ,
nadväzujúcu najmä na smernicu 1976/207/EHS v znení
smernice 2002/73/ES o vykonávaní zásady rovnakého
zaobchádzania s mužmi a ženami, pokiaľ ide o prístup k zamestnaniu, odbornej príprave a postupu v
zamestnaní a o pracovné podmienky. Táto smernica bola v roku 2006 nahradená smernicou
2006/54/ES o vykonávaní zásady rovnosti príležitosti a
rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (ďalej len smernica
2006/54/ES),3) ktorá sa z hľadiska
svojej vecnej pôsobnosti vzťahuje nielen na zákaz diskriminácie podľa pohlavia, ale aj na zákaz
diskriminácie z dôvodu zmeny pohlavia. Jej relatívne široký vecný rozsah zahrňuje aj zákaz
diskriminácie pri odmeňovaní za prácu mužov a žien, rovnaký postup v odbornej príprave, pracovné
podmienky vrátane odmeny za prácu a prepustenie z práce.
Zákaz diskriminácie z dôvodu pohlavia pri odmeňovaní mužov a žien bol popri primárnom
práve, článku 119 ZES, upravený aj samostatnou smernicou
75/119/EHS. Početná judikatúra Súdneho dvora sa pri interpretácii zásady rovnakého odmeňovania mužov
a žien pri odmeňovaní za prácu napriek existencii osobitnej smernice v prevažnej miere opierala o
článok 119 ZES.4)
Ako už bolo vyššie spomenuté, Amsterdamská zmluva v roku 1997 rozšírila kompetenciu Rady
EÚ pri rozvíjaní zákazu diskriminácie o ďalšie dôvody (diskriminačné črty, znaky)