Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (2.)

Vydáno: 23 minút čítania

 

 
Praktická ochrana ústavnosti ex offo
Ochrana ústavnosti ex offo je viac, ako iba hypotetická možnosť prípustná podľa Ústavy alebo podľa ZÚS. Ústavný súd začal konanie a rozhodol bez návrhu vo viacerých typoch konaní.
Ústavný súd na základe úpravy ustanovenej Ústavou preskúmal súlad uznesenia NR SR č. 570 z 5. apríla 2017 o zrušení článku V a článku VI rozhodnutia predsedu vlády SR z 3. marca 1998 o amnestii uverejneného pod číslom 55/1998 Z. z., rozhodnutia predsedu vlády SR zo 7. júla 1998 o amnestii uverejneného pod číslom 214/1998 Z. z. a rozhodnutia prezidenta SR v konaní o milosť pre obvineného z 12. decembra 1997 č. k. 3573/96-72-2417.8)
K vyvodzovaniu právomoci bez návrhu prikročil Ústavný súd v konaní podľa čl. 128 Ústavy o výklade ústavy, ak je vec sporná pri výklade článku 116 ods. 4 Ústavy o postavení prezidenta SR pri rozhodovaní o návrhu predsedu vlády SR na odvolanie člena vlády SR,9) potom v konaní o podnete podľa čl. 130 ods. 3 Ústavy v znení platnom a účinnom do účinnosti ústavného zákona č. 90/2001 Z. z.,10) pri rozhodovaní o procesnej otázke právneho účinku späťvzatia návrhu v konaní o súlade právnych predpisov,11) či v konaní o sťažnosti.12)
Na základe ZKÚS Ústavný súd bez návrhu postupoval podľa § 40. V niekoľkých konaniach. Preskúmal ústavnosť úpravy ustanovenej zákonom,13) s medzinárodným dohovorom,14) podzákonným všeobecne záväzným právnym predpisom,15) aj s miestnym právom územnej samosprávy.16)
"V posudzovanej veci predsedníčka Súdnej rady SR nepodala návrh na vyslovenie nesúladu § 29l ods. 3 zákona o platových pomeroch, ktorým sa určil plat sudcov ústavného súdu na rok 2015, s čl. 1 ods. 1 v spojení s čl. 144 ods. 1 ústavy. Ústavný súd nepovažuje v tomto prípade za nevyhnutné formulovať svoj právne relevantný názor k výkladu čl. 130 ods. 1 písm. f) ústavy, t. j. k otázke, či predmetom návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov predsedníčky Súdnej rady SR mohli byť aj veci týkajúce sa výkonu "ústavného" súdnictva (vo svojej podstate by išlo o výklad pojmu "súdnictvo" použitý v citovanom ustanovení ústavy, pozn.). Zároveň však poznamenáva, že v konkrétnych okolnostiach posudzovanej veci predstavuje nenapadnutý § 29l ods. 3 zákona o platových pomeroch vo vzťahu k ustanoveniam § 29l ods. 4 a 5 zákona o platových pomeroch, ktorých nesúlad s ústavou napadla navrhovateľka, klasický (priam "učebnicový") príklad na uplatnenie postupu

Související dokumenty

Súvisiace články

Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (1.)
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Podiel prezidenta SR na ustanovovaní sudcov Ústavného súdu SR
Quis custodem custodiet - bumerang slovenského ústavného práva (Časť prvá)
Obnova konania pred ústavným súdom (1.)
Neústavné ústavné zákony a ochrana ústavnosti SR. Časť druhá: Koncepcia Ústavného súdu SR
Kontrola poverenej vlády bez dôvery zo strany ústavného súdu
Rozhodovanie Ústavného súdu SR o možnosti väzobného stíhania sudcov
Elektronické údaje o polohe osoby z pohľadu GDPR
Hlasovanie sudcov ústavného súdu a význam odlišných stanovísk
P. Bourdieu na ústavnom súde alebo môžu sa poslanci NR SR stávať sudcami ústavného súdu?
Test proporcionality a ústavný súd: vzostupy a pády
Postavenie ústavného súdu pri ochrane ekonomických aspektov ústavného práva
Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
Vplyv pandémie COVID-19 na oblasť justície
Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Sloboda prejavu sudcu v kontexte judikatúry európskeho súdu pre ľudské práva
Všeobecný súd a štátna pomoc v čase pandemie Covid-19
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách

Súvisiace predpisy

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.
90/2001 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
55/1998 Z.z. o amnestii
214/1998 Z.z. o amnestii