Opodstatnenie procesnej spravodlivosti

Vydáno: 33 minút čítania

KÁČER, M.: Opodstatnenie procesnej spravodlivosti. Právny obzor, 104, 2021, č. 5. s. 333 - 344.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2021.5.01

Justification of procedural justice. The fact of political and moral disagreement confirms that considerations of justice are often influenced by subjective preferences. However, the procedural concept of justice is to some extent immune to this subjectivism. Instead of a speculative question of what is just and unjust, proceduralism addresses the constructive question of how to establish legislative and judicial processes to maximize the chances of substantively just outcomes. This approach not only elaborates solid justification of a democratic rule of law; it also suggests a series of practical recommendations on how to improve the functioning of this form of government.1

Key words: democratic proceduralism, material and formal truth, ordeal (lex judicialis), constitutionality of the legislative process

 

 
Úvod
Slávny rakúsky teoretik Hans Kelsen tvrdí, že spravodlivosť je iracionálny ideál, že ide o koncept, ktorý je odrazom našich subjektívnych túžob a preto je neprístupný objektívnemu ľudskému poznaniu. 2) V podobnom duchu sa o spravodlivosti vyjadril Kelsenov študent, známy škandinávsky realista Alf Ross, ktorý povedal, že "
vzývanie spravodlivosti je ako búchanie päsťou po stole: ide o emocionálny výraz, pomocou ktorého človek premieňa svoje požiadavky na absolútne postuláty
". 3) Právnikom, ktorí sa nad spravodlivosťou nikdy nezamýšľali z filozofického hľadiska, sa môžu zdať takéto tvrdenia príliš expresívne. Ako si môže niekto dovoliť vykázať spravodlivosť z chladnej krajiny vypočítateľného rozumu do horúcej ríše iracionálnych vášní, ak od počiatku právneho myslenia existuje medzi ľuďmi všeobecný konsenzus, že spravodlivosť je konečným účelom práva? A predsa, na ilustráciu Kelsenovej a Rossovej tézy netreba príliš veľa dôvtipu; stačí sa pozrieť na každodenné debaty, v ktorých sa o spravodlivosti diskutuje: pre niekoho je krádežou súkromné vlastníctvo, pre iného zasa zdaňovanie. Niekto si myslí, že interrupcie sú vraždou, iní zasa tvrdia, že ide o ľudské právo...
V princípe existujú dva spôsoby, akými sa dá obhajovať ideál spravodlivosti proti príkladom morálnej a politickej nezhody. Prvým spôsobom je definovanie spravodlivosti pomocou takých formulácií, s ktorými musí súhlasiť každý rozumný človek. Takouto definíciou je napríklad tvrdenie, podľa ktorého spravodlivosť znamená rozhodovať v rovnakých prípadoch rovnako a v odlišných odlišne. 4) Aj keď s týmto tvrdením súhlasíme všetci, morálna a politická nezhoda sa objaví ihneď, ako začneme uvažovať nad tým, ktoré prípady sú tie rovnaké a ktoré odlišné. Je pár rovnakého pohlavia verne sa milujúcich dospelých osôb na účely spravodlivosti tým istým prípadom ako pár tvorený milujúcim a verným mužom a ženou? Je menovanie generálneho prokurátora prezidentkou tým istým prípadom ako menovanie ústavných sudcov a sudkýň? Iné populárne vymedzenie spravodlivosti, známe ešte z rímskeho práva, hovorí, že spravodlivé je dať každému, čo mu patrí (
Suum cuique tribuere
). 5)
Aj s touto formuláciou všetci súhlasia, no zrejme len vďaka tomu, že základná otázka spravodlivosti - komu čo patrí? - ostáva otvorená. Patrí Richardovi Sulíkovi ospravedlnenie za to, že mu Igor Matovič počas zúriacej pandémie verejne odkázal, aby išiel kopať hroby? Patrí občanom SR právo zúčastňovať sa na referende o predčasných parlamentných voľbách? Každý, koho tieto otázky zaujímajú, má na ne svoj názor, podobe ako si vie každý vytvoriť názor na obrazy Andyho Warhola či bryndzové halušky. Spravodlivosť je iracionálny ideál.
Druhý spôsob, ako môžu právnici tento nie úplne lichotivý záver - ak nie vyvrátiť, tak aspoň oslabiť - spočíva v koncipovaní spravodlivosti ako záležitosti, ktorá sa týka kompetencií a procesov. V tomto zmysle normatívna veta, či už zákona alebo rozsudku, nie je spravodlivá preto, že obsahovo zodpovedá nejakému nepopierateľnému princípu spravodlivosti, ale preto, že vzišla z nejakého vopred ustanoveného procesu, či už legislatívneho alebo súdneho. Na prvý pohľad sa zdá, že takouto konceptuálnou zmenou došlo k paradigma

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)
Polemika o ústavnom poriadku a jeho kompatibilite