O organizácii, riadení a rozhodovaní Ústavného súdu SR. Kritické poznámky k novému
zákonu I.
Prof. JUDr.
Ján
Mazák
PhD.
Profesor Ústavu medzinárodného práva a európskeho práva Právnickej fakulty
UPJŠ.
Doc. JUDr.
Martina
Jánošíková
PhD.
Riaditeľka Ústavu medzinárodného práva a európskeho práva Právnickej fakulty
UPJŠ.
MAZÁK, J., JÁNOŠÍKOVÁ, M.: O organizácii, riadení a rozhodovaní Ústavného
súdu. Kritické poznámky k novému zákonu I. Právny obzor, 102, 2019, č. 1, s. 44 -
55.
The Organisation, Managment and Decision-making of the Constitutional Court. The
Critical Remarks on the New Act.
The authors analyse critically the second and third part of the
new act on the Constitutional Court which becomes legally binding from the 1 March 2019. Their
contribution starts with the consideration on the lack of respect towards the EU law despite the
fact that the Constitutional Court is a court who is obliged to submit preliminary ruling questions.
There are several specific problems with the interpretation and application of the new act. The most
relevant are the decision making by a single judge and the unification of different legal opinions
of chambers of three judges of the Constitutional Court. The rest of the interpretative difficulties
concern the removal of President and Vice-President of the Constitutional Court.Key words: New act on the Constitutional Court; EU law; decision-making by a single
judge; unification of different legal opinions of chambers
Niekoľko slov na úvod
Po 25 rokoch účinnosti zákona č. 38/1993
Z.z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho
sudcov v znení neskorších predpisov (ďalej len zrušený zákon
o ústavnom súde) bola prijatá nová zákonná úprava týkajúca sa Ústavného súdu Slovenskej
republiky (ďalej len ústavný súd), ktorú predstavuje zákon č.
314/2018 Z.z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a
o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len nový zákon
o ústavnom súde). Táto nová právna úprava je účinná od 15. novembra 2018, okrem ustanovení
§ 1 až 13,
16 až 28,
32 až 248,
250 a
251, ktoré budú účinné až od 1. marca
2019.
Zrušený zákon o ústavnom súde "narástol" za
25 rokov svojej účinnosti o 42 paragrafov na aktuálnych 123 paragrafov.
Nový zákon o ústavnom súde má až dvakrát viac
ustanovení. Podľa jeho dôvodovej správy má väčšia prehľadnosť a jednoznačnosť normatívneho textu
prispieť k zefektívneniu práce ústavného súdu, čím sa posilní ochrana základných práv, čo je účelom
tejto právnej úpravy.
Pri koncipovaní znenia nového zákona o ústavnom
súde sa podľa nášho názoru zabudlo na to, že príliš podrobná právna úprava zvyšuje mieru
rizika, že normatívny text nebude schopný postihnúť všetky situácie, ktoré sa v reálnom živote môžu
vyskytnúť. Zákon obsahuje podrobnú úpravu viacerých otázok, ktoré sú viac-menej organizačného
charakteru, avšak v konkrétnej úprave procesu pred ústavným súdom zostal nielen na polceste, ale
vzbudzuje oprávnené pochybnosti o jeho výklade a používaní. Tieto rozpaky sú umocnené aj tým, že
dôvodová správa k novému zákonu o ústavnom súde práve
v kritických častiach neobsahuje žiadne vysvetlenie alebo používa zavádzajúce argumenty, eventuálne
len opakuje text zákona.
Cieľom tohto príspevku o novom zákone o ústavnom
súde je pomenovať niektoré problémy, ktoré nastoľuje jeho druhá a tretia časť v spojení aj s
ostatnými časťami, naznačiť ich riešenie alebo preklenutie výkladovými metódami, prípadne aj zmenou
zákona. Napriek tomu, že by sa mohlo zdať, že v organizačných normách
nového zákona o ústavnom súde nie sú zásadnejšie
otázniky, nie je to tak. Niektoré z nich, ktoré sa vzťahujú na rozhodovanie ústavného súdu, ukazujú
na nepochopenie toho, že aj ústavný súd je viazaný čl.
46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
ústava), ktorý zaručuje základné právo na súdnu a inú
právnu ochranu, čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane
ľudských práv a základných slobôd (ďalej len
dohovor) ako aj čl. 47 Charty základných práv
Európskej únie (ďalej len
charta
).Nevyhneme