Advokát v právnom štáte.

Vydáno: 67 minút čítania
Advokát v právnom štáte.
Doc. JUDr. Mgr.
Martina
Gajdošová
PhD.
Katedra teórie práva a ústavného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
GAJDOŠOVÁ, M.: Advokát v právnom štáte. Právny obzor, 102, 2019, č. 1, s. 22 - 43.
Lawyer in a legal state.
This article describes recent understanding of the advocate in the law-governed state in several historical examples, where positive and also negative experiences of history of Slovakia emphasize relationship between the advocate and the law-governed state and his role there.1)
Key words: advocate, advocacy, self-government, history of advocacy
Tento príspevok približuje súčasné ponímanie advokáta v právnom štáte na niekoľkých historických príkladoch, kde kladné, ale aj negatívne skúsenosti z našich dejín zvýrazňujú vzťah advokáta a právneho štátu, respektíve úlohu advokáta v právnom štáte.
Advokát a advokácia
Úlohy advokáta sú všeobecne zrejmé - vykonáva advokáciu alebo tiež poskytuje právne služby. Nie sú to len úlohy, aj zákon definuje, že ide o poslanie.2) Podľa Ústavy Slovenskej republiky advokácia tak pomáha napĺňať ústavné právo na súdnu a inú právnu ochranu:
Každý má právo na právnu pomoc v konaní pred súdmi, inými štátnymi orgánmi alebo orgánmi verejnej správy od začiatku konania, a to za podmienok ustanovených zákonom.3)
Hoci dlhodobo sa vnímal výkon advokácie ako činnosť advokáta samotného, jeho ako fyzickej osoby, dnešná právna úprava sa posunula aj do sféry právnických osôb.4)
Napriek zákonnému vymedzeniu advokácie ako činnosti advokáta, pojem "advokácia" je širší. Advokácia je všeobecné vyjadrenie pre advokátsky stav organizovaný v štáte, napríklad v stavovskej organizácii, alebo tiež spoločenstvo advokátov v štáte. Advokácia je aj všeobecné označenie pre činnosť, ktorú advokáti vykonávajú. Tu je však spojených viacero druhov činností. Výkon advokátskeho povolania advokátom nie je výkonom štátnej ani verejnej moci. Je to činnosť súkromnoprávneho charakteru, ktorá je poskytovaná individuálne klientovi (fyzickej či právnickej osobe, aj štátu). No v pojme advokácia je v širšom zmysle zakomponovaný aj pojem advokátskej komory. Výkon činností advokátskej komory ako samosprávnej stavovskej organizácie v sebe zahŕňa aj výkon verejnej moci. Túto verejnú moc vykonáva vo verejnom záujme, v súlade s ústavou (napr. čl. 47 ods. 2), na základe vymedzenia zákona o advokácii. Štát poskytol advokácii samosprávu. Ide o takzvanú záujmovú samosprávu, ktorú pozná teória práva všeobecne, respektíve vo veľkom rozsahu s ňou pracuje ústavné i správne právo. Verejná moc a verejný záujem sú tu zadefinované právomocami komory, ktoré spočívajú v dozore nad prístupom k povolaniu a k vyvodzovaniu disciplinárnej zodpovednosti v prípade individuálnych pochybení. Úlohy komory plnia orgány komory zvolené a vytvorené advokátmi samotnými, teda napokon znova advokáti
Aké úlohy plní advokát pre právny štát?
Advokát vykonáva svoje služby, ktoré by sme mohli charakterizovať ako tie isté a v každom období - poskytovať právne poradenstvo a obhajovať svojho klienta pred súdmi alebo inými orgánmi štátu, resp. orgánmi verejnej moci. Advokát túto úlohu plní oddávna a v zásade všade, teda by mohli sme povedať, že svoju úlohu plní tak v právnom štáte, ako aj v jeho pendante, v policajnom štáte, alebo aj na ktoromkoľvek mieste v tejto schéme, v prevažujúco právnom i v prevažujúco policajnom štáte.5)
Je advokát nutný pre právny štát? Pre kladnú odpoveď sú nevyhnutné isté predpoklady pre advokáta i advokáciu. Začínajú nárokmi na advokáta i nárokmi na výkon jeho činnosti, ale aj nárokmi na jeho organizovanie a začlenenie v štáte. Tu je možné začať kvalitným vzdelaním, vyspelosťou spoločnosti i štátu, atmosférou a požiadavkami, ktoré sa kladú na advokáta a na jeho činnosť. Ide o priestor práva a aj iných normatívnych systémov. Pre túto príležitosť je záujem zameraný predovšetkým na právne vyjadrenie nárokov na kvalitu.
Vychádzajúc zo všeobecne dostupnej literatúry, alebo hoci aj z prednášok doc. Káčera6),
pojem právneho štátu sa používa na klasifikáciu štátneho režimu, pričom základným kritériom delenia je tu spôsob výkonu štátnej moci. Doktrína právneho štátu odpovedá na otázku: "Ako sa má vládnuť? ", resp. "Má mať štátna moc nejaké právne limity a ak áno, tak aké?". Ak sa vládne na základe práva, resp. ak právo kladie výkonu štátnej moci určité hranice, potom ide o právny štát. Ak, naopak, štát koná svojvoľne, ak si štátne orgány môžu voči občanom dovoliť, čo sa im zachce, pričom právo neposkytuje občanom žiadne záruky, že moc štátu nebude proti nim zneužitá, potom sa hovorí o policajnom štáte.
No nielen postup výkonu štátnej moci - v súlade so zákonom - je podstatný. Ide aj o obsah týchto právne vyjadrených pravidiel.
Ak má byť štát právny, potom sa musí hlásiť k určitým konštitutívnym hodnotám, ktoré nemôžu byť zrušené, aj keby si to želala väčšina občanov. Ide predovšetkým o ľudské práva, ktoré patria každému človeku a ktorých ochrana dáva právnemu štátu dnešný význam.
Pre právny štát je dôležitý slobodný a nezávislý advokát, združený v nezávislej stavovskej organizácii oddelenej od štátu.
Samosprávna advokátska komora
Z historického pohľadu je zrejmé, že úloha advokáta pre myšlienku právneho štátu sa posilnila na našom území v 19. storočí. Veľkou mierou do toho zasiahla idea osamostatnenia advokácie, oddelenia od štátu, oslobodenia od štátnych zásahov. Vznikli samosprávne advokátske komory, a tým sa posilnilo aj samostatné a predovšetkým slobodné konanie advokáta pri výkone povolania. Advokácia bola dovtedy výraznejšie závislá od súdov a od ministra spravodlivosti. Advokácia si vyhradila dozor nad prístupom do povolania sama sebe. Odstránili sa menovania ministrom spravodlivosti do obvodu určeného súdu. Advokácia si vyhradila spravovanie svojich vecí, vytváranie svojich pravidiel, rozhodovanie o svojich veciach sama sebe. Napokon si vyhradila aj vyvodzovanie disciplinárnej zodpovednosti sama sebe.
Keď sa v Uhorsku pripravoval advokátsky poriadok (zák. čl. XXXIV z roku 1874 o advokácii)7), zvažovali sa aj zahraničné úpravy a prístupy k advokácii. Tieto dôvody dodnes nestratili aktuálnosť a aj návrat k tomuto typu organizovania samosprávnej advokácie po prerušení v rokoch 1948 - 1989 u nás sú toho dokladom. Kritike bol podrobený najmä súdobý pruský prístup. Stručne vyjadrené: advokát má byť vzdelaný a čestný - advokát má byť nezávislý od súdu a úradov, aby mohol aj kritizovať bez strachu, že ho štátna moc môže zosadiť, alebo mu už neprideliť prípad (tomuto bol vystavený advokát v Prusku za Fridricha II) - advokát nemá byť disciplinárne podradený súdu (tomuto bol vystavený advokát v Prusku za Fridricha II), iba v odvolacích disciplinárnych veciach a to iba vyššiemu súdu, najlepšie najvyššiemu súdu. (V Prusku sa rozmohli "pokútnici", ktorí neboli takí erudovaní, ako boli odvážni, lebo neboli menovaní a odvolateľní štátom - v Berlíne pôsobilo 59 advokátov a 400 "pokútnikov"). Kritike bol podrobený aj dočasne uvoľnený francúzsky prístup: voľnosť degradovala advokáta na obchodníka, zmenšil sa vplyv vzdelania a praxe, zvýšila sa bezuzdnosť po zisku.8)
Základné úlohy samosprávnej advokátskej komory možno zhrnúť takto:
-
dozor nad prístupom do advokácie;
-
dozor nad kvalitným výkonom advokácie - výchova dorastu, advokátske skúšky, disciplinárne konanie;
-
správa vlastných vecí v súlade so zákonom, ale oddelene od štátu, na základe rozhodovania advokátmi samotnými, prostredníctvom svojich volených orgánov a svojich schválených pravidiel;
-
sebestačnosť;
-
komunikácia so štátom tak, aby sa hľadelo na stavovské záujmy v legislatíve i v praxi a tiež poskytovanie odborných stanovísk tam, kde je potrebné pre legislatívu a prax vplývať v jednotlivých oblastiach práva.

Související dokumenty

Súvisiace články

Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Súdnosť a (s)právne rozhodovanie
K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky
K niektorým ústavným a zákonným aspektom praxe Súdnej rady v procese menovania sudcov všeobecných súdov
Ke smyslu a účelu práva z pohledu interpretace právních předpisů: argumentaci teleologickým výkladem (vázanosti soudce zákonem)
K problematike súladu Špeciálneho súdu s Ústavou Slovenskej republiky
Sudcovské rady
Sudcovská integrita ako zákonný pojem a súčasť sudcovskej etiky
Rozhodovanie Ústavného súdu SR o možnosti väzobného stíhania sudcov
Zánik funkcie sudcu kandidatúrou vo voľbách z pohľadu Ústavy SR
Otvorené otázky fikcie vzdania sa funkcie sudcu
(Ne)Správne stanovisko?
Pojednanie o osobnej zodpovednosti pri výkone práva
Dovolanie generálneho prokurátora
Kasačné rozhodnutie dovolacieho súdu a ústavná sťažnosť - prečo nie?
Kasačné rozhodnutie dovolacieho súdu a ústavná sťažnosť
Využitie mediácie v súdnych sporoch z pohľadu sudcu - má mediácia v súdnych sporoch budúcnosť?
Správa CEPEJ a súčasné problémy slovenského súdnictva

Súvisiace predpisy

40/1922 Sb. , kterým se mění a doplňují některá ustanovení o advokátech