K niektorým ústavným a zákonným aspektom praxe Súdnej rady v procese menovania sudcov
všeobecných súdov
Prof. JUDr.
Ján
Klučka
CSc.
Právnická fakulta UPJŠ Košice, Ústav európskeho a medzinárodného práva, bývalý sudca
Ústavného súdu Slovenskej republiky (1993-2004).
I.
Bezprostredným popudom pre túto poznámku sa stal novinový článok, v ktorom člen Súdnej
rady Slovenskej republiky opisuje svoje skúsenosti s jej činnosťou vrátane tých jej aktivít, ktoré
majú zákonné a ústavné aspekty.1) Ako bývalý sudca ústavného súdu by som sa
chcel zamerať na viaceré ústavné a zákonné dôsledky doterajšej praxe Súdnej rady v procese menovania
sudcov všeobecných súdov, a to tiež preto, že viacerí neúspešní kandidáti na sudcov "zablokovaní"
Súdnou radou sa so svojimisťažnosťami obracali a obracajú na Ústavný súd, namietajúc porušenie
základného práva podľa Čl. 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej
republiky. Úvodom stačí uviesť, že Súdna rada Slovenskej republiky (ďalej len Súdna rada)
bola "vtelená" do siedmej hlavy Ústavy Slovenskej
republiky (ďalej len ústava) ústavným
zákonom č.90/2001 Z.z. ako osobitný ústavný orgán
reprezentujúci súdnictvo s vlastnou pôsobnosťou a reálne napĺňajúci ústavnú zásadu nezávislosti a
oddelenia súdnej moci od iných orgánov štátu. Do jej pôsobnosti ústavodarca zaradil šesť funkcií
(Čl. 141a ods. 4 písmeno a)-f) ústavy),
pričom ich výpočet nie je