K problematike súladu Špeciálneho súdu s Ústavou Slovenskej republiky
JUDr.
Dušan
Nikodým
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
NIKODÝM. D.: K problematike súladu Špeciálneho súdu s
Ústavou Slovenskej republiky. Právny obzor, 92, 2009,
č. 4, s. 330 - 340.
Autor sa v príspevku zaoberá otázkou súladu Špeciálneho súdu s
Ústavou podľa nálezu pléna Ústavného súdu
PL. ÚS 17/08 - 238 z 20. mája 2009 a jeho dôsledkami na
stíhanie závažnej trestnej činnosti v podmienkach opätovného zriadenia tohto súdu vo forme
Špecializovaného trestného súdu.
Dňa 17. júla 2009 bol v Zbierke zákonov č.
290/2009 Z.z. uverejnený nález Ústavného súdu SR PL. ÚS 17/08 - 238, na základe ktorého
stráca zákon č. 458/2003 Z.z. O zriadení Špeciálneho
súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov a súvisiace predpisy účinnosť (ďalej len "zákon o Špeciálnom súde). Súčasne v ten istý deň
bol uverejnený zákon č. 291/2009 Z.z. o
Špecializovanom trestnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zámerom zákonodarcu bolo
kontinuálne nadviazať na činnosť Špeciálneho súdu s tým, že sa súčasne malo vyhovieť nálezu
ústavného súdu.
Ani toto riešenie sa nevyhlo polemike, či bol Špeciálny súd, najmä ako celok, v rozpore s
ústavou a či sa podarilo Špecializovanému trestnému
súdu zachovať kontinuitu so Špeciálnym súdom.
Základ ústavnoprávneho problému súvisí s
čl. 143 ods. 1, 2 Ústavy SR (ďalej len
ústavný súd), ktorý od roku 1993 nebol dotknutý žiadnou novelou.
Skôr, než sa budeme venovať nálezu ústavného súdu a nadväznému legislatívnemu riešeniu,
treba uviesť, aký priestor poskytuje čl. 143
ústavy na zriadenie Špeciálneho súdu.
Podľa čl. 143 ods. 1 ústavy sústavu
súdov tvoria Najvyšší súd SR a ostatné súdy. Podľa
čl. 143 ods. 2 podrobnejšiu úpravu sústavy
súdov, ich pôsobnosť, organizáciu a konanie pred nimi ustanoví zákon.
Ústava rozoznáva v sústave súdov na jednej strane
najvyšší súd a na strane druhej ostatné súdy. Z citovanej ústavnej dikcie vyplýva, že
ústava pripisuje najvyššiemu súdu v sústave súdov
osobitný význam, ktorý spočíva najmä v tom, že jeho postavenie možno meniť iba zmenou
ústavy. To sa však vzťahuje iba na samotnú existenciu
najvyššieho súdu. Nevzťahuje sa to na jeho pôsobnosť, organizáciu a na konanie pred ním, ani na jeho
sídlo. Aj na tieto otázky týkajúce sa najvyššieho súdu sa vzťahuje
čl. 143 ods. 2 ústavy, podľa ktorého
podrobnejšiu úpravu sústavy súdov, ich pôsobnosť, organizáciu a konanie pred nimi ustanoví
zákon.
Pokiaľ ide o ostatné súdy, ktoré podľa čl.
143 ods. 1 patria do sústavy súdov, neustanovuje
ústava, ktoré súdy patria medzi tzv. ostatné súdy. Pre
tieto ostatné súdy platí to, čo čl. 143 ustanovuje v
ods. 2, podľa ktorého podrobnejšiu úpravu sústavy súdov, ich pôsobnosť, organizáciu a konanie
pred nimi ustanoví zákon.
Okrem okresných súdov a krajských súdov, ktoré majú všeobecnú pôsobnosť vo veciach
občianskoprávnych a trestnoprávnych a v niektorých veciach správneho súdnictva, mali osobitnú náplň
činnosti bývalé vojenské súdy.
Ústava umožňuje zriadenie iných súdov
osobitného vecného zamerania napr. vo veciach pracovnoprávnych, obchodných i prípadne samostatného
správneho súdnictva. Pravda v prípade, že by sa zriadil Najvyšší správny súd, ktorý by prevzal i
niektoré ústavné kompetencie ústavného súdu (napr. zákonnosť volieb do zastupiteľských orgánov,
kompetenčný spor o pôsobnosti NKÚ SR), muselo by sa to vykonať aj príslušnou zmenou
ústavy.
Pri zriaďovaní Špeciálneho súdu viedol zákonodarcu zámer dokonalejšieho postihu niektorých
závažných trestných činov (organizovaný zločin, korupcia) s tým, aby sa posilnila nezávislosť sudcov
od miestnych a iných vonkajších vplyvo