Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR.
Doc. Mgr.
Marek
Káčer
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave.
KÁČER, M.: Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR. Právny obzor, 101, 2018,
č. 6, s. 554 - 554.
Constitutional conventions and the power of the president in the Slovak Republic.
Is it the case that according to Slovak constitutional conventions president is authorized to
request parliament to defeat the government in motion of no confidence? Ján Mazák, who defended the
manner in which president Kiska tried to solve the political crisis triggered by the murder of
journalist Kuciak, suggests that it is. In this article I will argue for the opposite: there is not
such convention in the Slovak constitutional system because the social practice on which Mazák
relies in his argument does not have the components of legal custom. In addition, I will consider
whether it would be more appropriate to look at our constitutional conventions with British eyes,
i.e. not as a law enforceable by courts, but as political principles enforced directly and only by
political actors themselves.Key words: legal custom, constitutional convention, precedent, political
accountability, president
Úvod
Je v súlade so slovenskými ústavnými zvyklosťami, aby prezident smel vyzvať parlament na
vyslovenie nedôvery vláde? O platnosti takejto zvyklosti je presvedčený Ján Mazák, ktorý obhajoval
postup prezidenta Kisku pri riešení politickej krízy spustenej vraždou novinára Kuciaka na jar roku
2018. V článku budem argumentovať, že v slovenskom ústavnom poriadku takáto zvyklosť neexistuje,
pretože spoločenská prax, o ktorú Mazák svoje presvedčenie opiera, nevykazuje prvky právnej
obyčaje.
V prvej časti textu si v stručnosti zhrnieme, ako sa v medzinárodnom práve overuje, či je
určitá spoločenská prax právnou obyčajou, a ukážeme si, v čom sa medzinárodné obyčaje podobajú na
ústavné zvyklosti. Touto podobnosťou odôvodním názor, podľa ktorého ústavná zvyklosť je právnou
obyčajou, teda formálnym prameňom práva. V druhej časti si ukážeme, ako existenciu ústavnej
zvyklosti overoval český ústavný súd v náleze Pl. ÚS 14/01, v ktorom riešil otázku, či mal prezident
ČR pri menovaní guvernéra a viceguvernéra Českej národnej banky povinnosť požiadať vládu o
kontrasignáciu. Sudcovia sa zhodli na tom, že ústavná zvyklosť je právnou obyčajou, rozchádzali sa
však v názore, či takouto obyčajou bola aj prezidentova prax menovania bez kontrasignácie. Tento
disent však nebol spôsobený odlišným názorom na to, ako sa má obyčaj hľadať, ale odlišným názorom na
to, či bola prezidentova prax v súlade s textom
ústavy. Vo všeobecnosti by totiž malo platiť, že čím
ťažšie sa dá odôvodniť súlad praxe s textom ústavy,
tým prísnejšie treba overovať, či sa daná prax stala obyčajou. V tretej časti si kladiem ústrednú
otázku tohto článku: Existuje v slovenskom ústavnom poriadku zvyklosť, podľa ktorej prezident smie
vyzvať parlament, aby vyslovil nedôveru vláde? Ak je ústavná zvyklosť právnou obyčajou, ktorá sa dá
vynútiť súdnou mocou, potom takáto zvyklosť v slovenskom ústavnom poriadku neexistuje, pretože jej
chýba tak konštantná prax, ako aj presvedčenie o právnej záväznosti. V štvrtej časti dopĺňam úvahu o
otázku, či by nebolo vhodnejšie pristupovať k ústavným zvyklostiam ako k právne nezáväzným
politickým zásadám, ktoré sa dajú presadzovať len v rámci ústavno-politickej zodpovednosti.
Dochádzam k záveru, že pre politickú kultúru, ktorej priami aktéri majú rešpekt len pred právnymi
pravidlami, bude vhodnejšie, ak sa aspoň niektoré ústavné zvyklosti budú dať vynútiť súdnou
mocou.
1. V čom sa ústavná zvyklosť podobá na medzinárodnú
obyčaj?
Normy vznikajú dvoma základnými spôsobmi: buď cieľavedome, uvážene, podľa vopred
premysleného plánu, v ktorom figurujú ako nástroje na dosahovanie verejnoprospešných cieľov, alebo
živelne, neriadene, ako nezamýšľaný dôsledok pravidelného spoločenského styku. Takýmito spôsobmi
môže vznikať aj právo. Jozef Prusák o prvom spôsobe vzniku hovorí ako o