Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR.

Vydáno: 34 minút čítania
Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR.
Doc. Mgr.
Marek
Káčer
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
KÁČER, M.: Ústavné zvyklosti a moc prezidenta v SR. Právny obzor, 101, 2018, č. 6, s. 554 - 554.
Constitutional conventions and the power of the president in the Slovak Republic.
Is it the case that according to Slovak constitutional conventions president is authorized to request parliament to defeat the government in motion of no confidence? Ján Mazák, who defended the manner in which president Kiska tried to solve the political crisis triggered by the murder of journalist Kuciak, suggests that it is. In this article I will argue for the opposite: there is not such convention in the Slovak constitutional system because the social practice on which Mazák relies in his argument does not have the components of legal custom. In addition, I will consider whether it would be more appropriate to look at our constitutional conventions with British eyes, i.e. not as a law enforceable by courts, but as political principles enforced directly and only by political actors themselves.
Key words: legal custom, constitutional convention, precedent, political accountability, president
Úvod
Je v súlade so slovenskými ústavnými zvyklosťami, aby prezident smel vyzvať parlament na vyslovenie nedôvery vláde? O platnosti takejto zvyklosti je presvedčený Ján Mazák, ktorý obhajoval postup prezidenta Kisku pri riešení politickej krízy spustenej vraždou novinára Kuciaka na jar roku 2018. V článku budem argumentovať, že v slovenskom ústavnom poriadku takáto zvyklosť neexistuje, pretože spoločenská prax, o ktorú Mazák svoje presvedčenie opiera, nevykazuje prvky právnej obyčaje.
V prvej časti textu si v stručnosti zhrnieme, ako sa v medzinárodnom práve overuje, či je určitá spoločenská prax právnou obyčajou, a ukážeme si, v čom sa medzinárodné obyčaje podobajú na ústavné zvyklosti. Touto podobnosťou odôvodním názor, podľa ktorého ústavná zvyklosť je právnou obyčajou, teda formálnym prameňom práva. V druhej časti si ukážeme, ako existenciu ústavnej zvyklosti overoval český ústavný súd v náleze Pl. ÚS 14/01, v ktorom riešil otázku, či mal prezident ČR pri menovaní guvernéra a viceguvernéra Českej národnej banky povinnosť požiadať vládu o kontrasignáciu. Sudcovia sa zhodli na tom, že ústavná zvyklosť je právnou obyčajou, rozchádzali sa však v názore, či takouto obyčajou bola aj prezidentova prax menovania bez kontrasignácie. Tento disent však nebol spôsobený odlišným názorom na to, ako sa má obyčaj hľadať, ale odlišným názorom na to, či bola prezidentova prax v súlade s textom ústavy. Vo všeobecnosti by totiž malo platiť, že čím ťažšie sa dá odôvodniť súlad praxe s textom ústavy, tým prísnejšie treba overovať, či sa daná prax stala obyčajou. V tretej časti si kladiem ústrednú otázku tohto článku: Existuje v slovenskom ústavnom poriadku zvyklosť, podľa ktorej prezident smie vyzvať parlament, aby vyslovil nedôveru vláde? Ak je ústavná zvyklosť právnou obyčajou, ktorá sa dá vynútiť súdnou mocou, potom takáto zvyklosť v slovenskom ústavnom poriadku neexistuje, pretože jej chýba tak konštantná prax, ako aj presvedčenie o právnej záväznosti. V štvrtej časti dopĺňam úvahu o otázku, či by nebolo vhodnejšie pristupovať k ústavným zvyklostiam ako k právne nezáväzným politickým zásadám, ktoré sa dajú presadzovať len v rámci ústavno-politickej zodpovednosti. Dochádzam k záveru, že pre politickú kultúru, ktorej priami aktéri majú rešpekt len pred právnymi pravidlami, bude vhodnejšie, ak sa aspoň niektoré ústavné zvyklosti budú dať vynútiť súdnou mocou.
1. V čom sa ústavná zvyklosť podobá na medzinárodnú obyčaj?
Normy vznikajú dvoma základnými spôsobmi: buď cieľavedome, uvážene, podľa vopred premysleného plánu, v ktorom figurujú ako nástroje na dosahovanie verejnoprospešných cieľov, alebo živelne, neriadene, ako nezamýšľaný dôsledok pravidelného spoločenského styku. Takýmito spôsobmi môže vznikať aj právo. Jozef Prusák o prvom spôsobe vzniku hovorí ako o

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)
Polemika o ústavnom poriadku a jeho kompatibilite