Zopár slov ku kreačným právomociam prezidenta SR.
Mgr.
Jakub
Neumann
Právnická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave.
NEUMANN, J.: Zopár slov ku kreačným právomociam prezidenta SR. Právny obzor, 101, 2018, č.
5, s. 508 - 519.
A Few Words to the Appointive Powers of the President of the Slovak Republic.
in
this article, author dedicates his attention to the topic of creative powers of the President of the
Slovak Republic. He tries to indentify three main factors that have negatively influenced execution
of these powers recently. Attention is payed primarily to the rule of maintaining of the proper
functioning of constitutional bodies, implementation of direct election of President in the Slovak
law system and in the last place, the historical perception of status of head of state. At the end
of each section, the author tries to provide possible solutions how to improve prevailing negative
state.1)Key words:
President, Appointive Powers, Constitution, Constitutional CourtÚvod
Čoraz častejší výskyt prípadov problematického výkonu kreačných právomocí prezidenta SR je
znakom, že nielen právna úprava, ale aj chápanie toho, ako by mal tento orgán fungovať, nie je ani
zďaleka optimálna.2) Túto komplikovane vyjadrenú úvodnú myšlienku by bolo
možné nahradiť aj oveľa jednoduchšou, dnes už preslávenou vetou Jána Drgonca, ktorý už relatívne
dlho poukazuje na
stratenosť
ústavnej úpravy prezidenta SR.3) V oboch
prípadoch však ide o popis stavu, ktorý nielen pri výkone kreačných pôsobností, ale aj vo všeobecnom
nazeraní na hlavu štátu panuje už od vzniku republiky. Zatiaľ čo niektorí pri hlave štátu volajú po
posilnení jej postavenia (napríklad o možnosť za určitých okolností nevymenovať navrhovaného
kandidáta), druhí hlavu štátu vidia predovšetkým v pozícii reprezentanta štátu a odmietajú akékoľvek
"politické ambície" tohto orgánu. Odhliadnuc od tejto skutočnosti, prezident SR je v posledných
rokoch citlivou témou
nielen vo verejnosti, ale aj v politickom živote. Môže za to celý rad
káuz, ktorých spoločným menovateľom bolo neočakávané konanie prezidenta, bez ohľadu na to, či máme
na takéto konanie pozitívny alebo negatívny názor.Najmä po poslednom spornom prípade, týkajúcom sa negatívneho personálneho podmieňovania
menovania novovznikajúcej vlády, už niet pochýb o tom, že s prezidentom SR je nutné počítať ako s
ďalšou výraznou politickou silou, ktorému pozícia
diskrétneho prostredníka a príležitostného
radcu
nie je vlastná.4) Rovnako niet pochýb o tom, že aj spomínaný prípad
v blízkej budúcnosti (ak sa tak už pri vydaní tohto článku nestalo) podnieti množstvo odborných
výstupov. Nepochybujem ani o tom, že svoje stanovisko budú touto cestou prezentovať obidva tábory,
teda zástancovia, ako aj odporcovia rozhodnutí prezidenta SR, ktorí budú argumentovať, prečo tak v
danom prípade urobiť mohol, resp. nemohol. Nevôľa pridať sa k akémukoľvek z týchto táborov ma
donútila, slovami Járy Cimrmana, urobiť krok stranou
a pokúsiť sa (namiesto obhajoby tej či
onej strany sporu) identifikovať základné príčiny, ktoré výkon kreačných právomocí prezidenta najmä
v posledných rokoch značne problematizujú.5) Samotný fakt, že sa výkon
významných kreačných právomocí v poslednom čase výrazne "zadrháva", je, podľa môjho názoru,
dôležitejší ako to, či v konkrétnom prípade sympatizujeme s rozhodnutím hlavy štátu, alebo ho,
naopak, z politického hľadiska, považujeme za nesprávne.Zastávam názor, že základné príčiny uvádzaného "drhnutia" výkonu kreačných právomocí sú
minimálne tri. V stručnosti možno uviesť, že ide o:
-
konflikt výkladových pravidiel v ústave
(
princíp legality
vs. povinnosť dbať o riadny chod ústavných orgánov
);-
zavedenie priamej voľby prezidenta SR;
-
historická predstava hlavy štátu na území (Česko)Slovenskej republiky. Bližšej
an