Súdny prieskum parlamentných pravidiel.
Doc. JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola, Bratislava.
BALOG, B.: Súdny prieskum parlamentných pravidiel, Právny obzor, 100, 2017, č.
6, s. 547 - 557.
Judicial review of parliamentary rules.
Judicial protection of constitutionality
leads to interference in the legislative powers of Parliament and represents an important element of
protection of democratic and legal state. Its specific subject may be a Law that regulates the
internal relations of the Parliament as an expression of autonomous and sovereign vision of how it
wants to have these conditions arranged. Judicial protection of constitutionality in this case is
striking a balance between respecting parliamentary autonomy and the principles of democratic and
legal state.Key words:
parliament, rules of procedure, democratic state, constitutional
court1. Úvod
V demokratickom a právnom štáte bude vzťah medzi pozitívnym zákonodarcom a negatívnym
zákonodarcom stále delikátny. Ústavný systém a jeho vnútorný život, dynamika a vývoj prinášajú
obdobia relatívneho pokoja a spolužitia týchto ústavných orgánov, ale k zmene dochádza, ak jeden
alebo druhý zasiahne do vnútorných, statusových záležitostí toho druhého.
Na strane parlamentu je to najmä jeho ústavodarný alebo zákonodarný zásah do postavenia,
právomocí, zloženia, konania či rozpočtu ústavného súdu, ktorý v závislosti od jeho legislatívneho
charakteru môže byť ústavným súdom preskúmaný a kvalifikovaný ako neústavný. Potenciálny konflikt je
na svete.
Tento konflikt nemusí nevyhnutne nastať pri každom zásahu negatívneho zákonodarcu vo
vzťahu k parlamentu. Treba si uvedomiť, že vyslovenie nesúladu zákona s ústavou prakticky postihuje
parlament iba veľmi málo, ak vôbec. Napriek tomu, že návrh smeruje k parlamentu, tým, koho sa
rozhodnutie ústavného súdu v skutočnosti týka, je vláda, resp. ten, kto príslušný zákon potrebuje
pre svoje konanie.
Inak to bude, ak predmetom konania na ústavnom súde bude akt upravujúci vnútorné pomery
parlamentu. V takomto prípade nepôjde o klasický zákon predložený na rokovanie parlamentu vládou a
upravujúci nejakú oblasť spoločenských vzťahov z oblasti výkonnej moci vlády, ktorý parlament
viac-menej formálne schváli, ale pôjde o vlastný, vnútorný akt parlamentu ako výsledok jeho vlastnej
autonómnej moci a jeho vlastnej autonómnej predstavy o usporiadaní svojich vnútorných záležitostí.
Podľa jeho charakteru môže aj takýto akt byť preskúmateľný ústavným súdom.
Zmeny v rokovacom poriadku slovenského parlamentu z konca roku 2016, ich napadnutie na
Ústavnom súde SR a prijatie tohto návrhu1) na ďalšie konanie je vhodnou
príležitosťou na krátku úvahu o ústavnosúdnom prieskume parlamentných pravidiel a miery parlamentnej
autonómie na strane jednej, ako aj súdneho zásahu do nej na strane druhej.
2. Parlamentná autonómia
Suverenitu (anglického) parlamentu v 18. storočí vystihovala veta, že "
anglický
parlament môže všetko, okrem premeny muža na ženu a ženy na muža
". Suverenita či zvrchovanosť
parlamentu znamenala široké oprávnenia parlamentu, a to meniť staré zákony, vydávať nové, meniť
vlastnícke pomery súkromných osôb, legitimizovať nemanželské deti, ustanovovať štátne n