Nesplnenie povinnosti riadne prevziať smernicu, účinky smernice a zodpovednosť štátu za škodu v prípade zájazdov neuskutočnených v období pandémie COVID-19

Vydáno: 76 minút čítania

JURČOVÁ , M.: Nesplnenie povinnosti riadne prevziať smernicu, účinky smernice a zodpovednosť štátu za škodu v prípade zájazdov neuskutočnených v období pandémie Covid-19. Právny obzor, 107, 2024, č. 3, s. 236 – 262.*

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.224.3.02

Failure to fulfil obligations under Directive, the effects of Directive and State‘s liability for damage in the case of travel packages not undertaken during the period of the Covid-19 pandemic. The Court of Justice of the EU held by its Judgment of 8 J une 2023 that the Slovak Republic has failed to fulfil its obligation under Article 12(2), (3)(b) and (4) of Directive (EU) 2015/2302 by the adoption of the Act No 136/2020 of 20 May 2020, particularly Paragraph 33a into Law No 170/2018 on package travel, linked tourist services and certain conditions applicable to tourist activity. The purpose of this article is, in addition to a brief recapitulation and interpretation of the legislation on package travel in question, in conjunction with the judgment in Case C-540/21, to focus on the effects of the Directive in horizontal relations (between travellers and travel organisers) and the liability of the State for damages for breach of EU law caused by the incorrect implementation of the Directive (EU) 2015/2302. The prerequisites of State liability for damages were developed by Court of Justice of the EU. The Factortame judgment established a simple three-step test for establishing State liability based on following steps: (a) the provision of European law in question creates a right in favour of individual persons, (b) the breach of European law is sufficiently serious,(c) there is a direct causal link between the breach of European law and the damage caused. Slovak national legislation is represented by Act on Liability for Damage Caused in the Exercise of Public Authority and on Amendments to Certain Acts. The paper is concentrated on discussion whether interest on late payment of package refunds, enrichment of the travel organiser as a result of delayed payment of refunds, and the costs of proceedings in which travellers have claimed the right to a refund of package payments may constitute a recoverable claim for damages.

Key words: Failure of a Member State to fulfil obligations, Package travel and linked travel arrangements, Directive (EU) 2015/2302, Unavoidable and extraordinary circumstances, COVID-19 pandemic, Refund of payments made by the traveller for the package, Indirect effect of Directive, state liability for damages

 
Úvod
Dňa 8. júna 2023 Súdny dvor Európskej únie (ďalej ako "Súdny dvor") v konaní vo veci C-540/21 o nesplnenie povinnosti podľa článku 258 ZFEÚ proti Slovenskej republike vydal rozsudok: "Slovenská republika si tým, že prijala zákon č. 136/2020 Z. z. z 20. mája 2020, ktorým vložila § 33a do zákona č. 170/2018 Z. z. z 15. mája 2018 o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nesplnila povinnosť, ktorá jej vyplýva z článku 12 ods. 2, článku 12 ods. 3 písm. b) a článku 12 ods. 4 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2302 z 25. novembra 2015 o balíkoch cestovných služieb a spojených cestovných službách, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ a ktorou sa zrušuje smernica Rady 90/314/EHS, v spojení s článkom 4 smernice 2015/2302." (Ďalej ako "smernica" alebo "smernica o balíkoch cestovných služieb".)
Účelom tohto článku je okrem stručnej rekapitulácie a výkladu dotknutej právnej úpravy zájazdov v spojení s rozsudkom vo veci C-540/21 zamerať sa na:
a) účinky smernice v horizontálnych vzťahoch (medzi cestujúcimi a cestovnými kanceláriami) a
b) zodpovednosť štátu za škodu, ktorá vznikla porušením práva EÚ nesprávnou implementáciou smernice o balíkoch cestovných služieb.
 
I. Čo predchádzalo rozsudku Súdneho dvora EÚ vo veci C-540/21
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-540/21 možno považovať za definitívnu bodku diskusiám o tom, či osobitné opatrenia súvisiace s mimoriadnou situáciou týkajúcou sa ochorenia COVID-19 pre právny režim zájazdov v Slovenskej republike boli alebo neboli v súlade s európskym právom. 1) Zákon o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu (ďalej ako "zákon o zájazdoch") 2) je transpozíciou smernice o balíkoch cestovných služieb.
Podľa článku 12 ods. 2, článku 12 ods. 3 písm. b) a článku 12 ods. 4 smernice má cestujúci právo ukončiť zmluvu o balíku cestovných služieb (v slovenskej právnej úprave "zmluva o zájazde") pred začiatkom poskytovania balíka služieb (zájazdu) bez zaplatenia akéhokoľvek stornovacieho poplatku v prípade, keď v mieste destinácie alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie balíka služieb alebo ktoré významne ovplyvnia prepravu cestujúcich do destinácie. Tieto dôvody rovnako zakladajú právo organizátora ukončiť zmluvu. V prípade ukončenia zmluvy o balíku cestovných služieb má v tomto prípade cestujúci nárok na úplnú refundáciu všetkých platieb za balík služieb, ale nemá nárok na dodatočnú náhradu. Organizátor (v slovenskej právnej úprave "cestovná kancelária") poskytne refundáciu bez zbytočného odkladu a najneskôr do 14 dní po ukončení zmluvy. Právo cestujúceho (ale aj cestovnej kancelárie) odstúpiť od zmluvy pre relevantné mimoriadne a nepredvídateľné okolnosti a povinnosť cestovnej kancelárie následne vrátiť všetky na základe zmluvy prijaté platby boli transpozíciou prevedené do § 21 ods. 2, 3, 4 zákona o zájazdoch.
Účinnosťou zákona č. 136/2020 Z. z. 3) dňa 29. mája 2020 sa pravidlá zmeny a ukončenia zmluvy o zájazde podľa § 20 a § 21 zákona o zájazdoch, súladné so smernicou, zmenili. Cestujúci, ktorí odstúpili od zmluvy od vyhlásenia mimoriadnej situácie v SR 4) a nebola im ešte vrátená platba alebo tí, ktorých zájazd sa z dôvodu neodvrátiteľných a mimoriadnych okolností nemohol uskutočniť, sa rozhodnutím slovenského zákonodarcu ocitli v procese ponuky a dohadovania náhradného zájazdu, ktorý podľa novej právnej úpravy mohol trvať až do 31. augusta 2021. 5) Ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodla do 31. augusta 2021, platilo, že odstúpila od zmluvy o zájazde a bola povinná cestujúcemu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, najneskôr do 14. septembra 2021.
V dôvodovej správe k zákonu č. 136/2020 Z.z.sa slovo platobná neschopnosť alebo konkurz priamo nevyskytlo. Nachádzame tam len všeobecné konštatovania o obmedzeniach v cestovaní v celosvetovom meradle v dôsledku pandémie a s tým spojenou snahou zákonodarcu umožniť cestovnej kancelárii odložiť poskytnutie zájazdu a následne usporiadať vzťahy medzi cestovnou kanceláriou a cestujúcim. 6)
Od počiatku však bolo zrejmé, v čom tkvie skutočný problém. Slovenská republika priznala v liste Európskej komisii z 28. augusta 2020,
že
tieto zásahy do zmluvného vzťahu v rozpore so smernicou boli prijaté preto, lebo "
podniky pôsobiace v odvetví cestovného ruchu potrebovali dodatočný čas na postupné vrátenie platieb všetkým svojim zákazníkom, aby sa vyhli konkurzu".
7) iné krajiny EÚ využili rôzne schémy pomoci cestovným kanceláriám, ktoré im umožnili prekonať toto obdobie bez ujmy na právach cestujúcich v zhode s európskym právom. 8) Poukazy na náhradné zájazdy ako nástroj na prekonanie krízového obdobia v cestovnom ruchu poskytované cestujúcim namiesto vrátenia ceny zájazdu boli využité aj v iných krajinách, 9) lenže za súladné so smernicou možno považovať len tie mechanizmy, ak sa tak dialo na báze dobrovoľnosti 10) v súlade s odporúčaním Komisie týkajúcim sa poukazov ponúkaných pasažierom a cestujúcim ako alternatívnu náhradu za zrušené balíky cestovných služieb a dopravné služby v súvislosti s pandémiou COVID-19. 11)
Účelom tohto príspevku je uzavrieť etapu diskusie o tom, či bolo prijatím zákona č. 136/2020 Z. z. porušené európske právo, a otvoriť diskusiu o tom, aké právne následky môže mať skutočnosť, že Slovenská republika si prijatím § 33a zákona č. 170/2018 Z. z. nesplnila svoju povinnosť prijať vo svojom vnútroštátnom právnom poriadku všetky opatrenia potrebné na zabezpečenie plného účinku smernice o balíkoch cestovných služieb v súlade s cieľom, ktorý táto smernica sleduje a skutočnosť, že toto nesplnenie je už konštatované aj v rovine rozhodnutia Súdneho dvora. 12)
Skôr než sa budeme venovať otázke dôsledkov vo vnútroštátnej rovine, stručne poukážeme na kľúčové body rozhodnutia Súdneho dvora z hľadiska výkladu niektorých ustanovení smernice o balíkoch cestovných služieb.
 
II. Výklad smernice o balíkoch cestovných služieb v rozhodnutí Súdneho dvora
Rozhodnutie Súdneho dvora je bez ohľadu na neúspech žalovanej Slovenskej republiky prínosné vo vzťahu k vybraným výkladovým otázkam smernice o balíkoch cestovných služieb. 13) v ďalšom texte uvedené časti (pojmy) smernice boli relevantné pri posudzovaní žalobného návrhu Európskej komisie, ktorá nesplnenie povinnosti členského štátu vzhliadla v tom, že § 33a zákona č. 170/2018 Z. z. zbavuje cestujúcich ich práva ukončiť zmluvu o balíku cestovných služieb a získať refundáciu v súlade s článkom 12 smernice, uskutočnenom v konfrontácii s argumentáciou žalovanej.
Výklad pojmu "neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti", ktorý používajú články 12 ods. 2 a 12 ods. 3 písm. b) smernice, a predpoklady jeho uplatnenia uskutočnil Súdny dvor vo vzťahu k tvrdeniu Slovenskej republiky, že "
článok 12 smernice 2015/2302 sa neuplatňuje na takú globálnu zdravotnú krízu, akou je pandémia COVID-19".
14)

Související dokumenty

Súvisiace články

Očakávané porušenie zmluvy cestovnou kanceláriou ako dôvod odstúpenia od zmluvy o zájazde cestujúcim pred začatím zájazdu v rozhodovacej činnosti Súdneho dvora EÚ
Odstúpenie od zmluvy o zájazde cestujúcim po 14. septembri 2021
Prípad Achmea: koniec investičnej arbitráže na základe tzv. intra-EÚ bilaterálnych investičných zmlúv?
Fakultatívne výlety - otázky nad zodpovednosťou cestovnej kancelárie
Cestovný čas zamestnancov ako pracovný čas
Aktuálna judikatúra Súdneho dvora EÚ vo veciach dane z pridanej hodnoty
Rozsudok Súdneho dvora EÚ o čiastočnom prerušení konania
Prispôsobenie súdnej činnosti Súdneho dvora EÚ a Všeobecného súdu EÚ z dôvodu pandémie spojenej s koronavírusom Covid-19
Predkladanie ponúk prepojenými uchádzačmi v rozhodnutiach Súdneho dvora EÚ
Prejudiciálna otázka o výklade práva Európskej únie a právo na spravodlivý proces
Vplyv rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie vo veci plošného odhaľovania informácií o konečných užívateľoch výhod na právny poriadok Slovenskej republiky
Prejudiciálne otázky slovenských vrcholných súdov: vedieme so Súdnym dvorom zrelý dialóg?
(R)evoluce, která se nekonala
Prednosť práva Európskej únie - zmluva o zájazde
Európsky vyšetrovací príkaz a jeho nezákonné vydávanie vo svetle judikatúry Súdneho dvora EÚ
O uplatňovaní princípu nemo tenetur se ipsum accusare nielen v trestnom konaní

Súvisiace predpisy

170/2018 Z.z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
136/2020 Z.z. , ktorým sa dopĺňa zákon č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z.z.