Mediácia na pracovisku

Vydáno: 16 minút čítania

Úvod

Konflikty sa nevyhýbajú ani pracovnému prostrediu. Konflikty na pracovisku riešené kolaboratívnym prístupom môžu priniesť do organizácie pozitívne zmeny, napríklad zlepšovať kritické myslenie, kreativitu, zavádzanie inovácií, lepšiu pracovnú produktivitu, súdržnosť tímu či zdravšie pracovné prostredie. Na druhej strane, konflikty, v ktorých absentuje kolaboratívny prístup a skôr sa podporuje ich riešenie silou „kto z koho“, prípadne riešeniu ktorých sa organizácia dlhodobo vyhýba, môžu mať zásadný negatívny dopad tak na jednotlivcov, ako aj na celý pracovný kolektív či organizáciu. U jednotlivcov, ktorých sa konflikt týka priamo alebo aj nepriamo, môže dochádzať k frustrácii, zníženej produktivite, dlhodobému stresu s dopadom na psychické zdravie a v niektorých prípadoch až k vyhoreniu.

Negatívny dopad na pracovný kolektív spočíva v zhoršení komunikácie, spolupráce, vzájomnej dôvery, čo postupne vedie k nesúdržnosti kolektívu a jeho zhoršenej produktivite. Neriešené konflikty majú svoj vplyv aj na fluktuáciu a dlhodobé neprítomnosti zamestnancov v práci.1 Jedným z efektívnych prístupov k riešeniu konfliktov na pracovisku je mediácia. Mediáciou možno riešiť spory, ktoré sa už dostali do štádia konfliktu s dopadom na pracovnoprávne vzťahy, ale aj konflikty, ktoré sú navonok menej „vypuklé“, no majú zhubný dopad na fungovanie a výsledky pracovného tímu či celej organizácie.

 

Mediácia, jej právna úprava a princípy mediácie

Mediácia je proces, v ktorom mediátor ako tretia (neutrálna) strana pomáha stranám v konflikte konštruktívne spolu komunikovať, za účelom dosiahnutia vzájomne akceptovateľnej dohody. Mediátor vystupuje ako garant procesu, pričom sa zdržiava hodnotenia alebo ovplyvňovania predmetu dohody. Jeho úlohou je pomôcť stranám vzájomne porozumieť vlastným potrebám. Na Slovensku je mediácia upravená zákonom č. 420/2004 Z. z. o mediácii a v zmysle

Související dokumenty

Súvisiace články

Funkčný a pracovnoprávny vzťah riaditeľa školy ku škole a k zriaďovateľovi školy
Nekalosúťažné konanie zamestnancov
COVID-19 a renesancia domáckej práce
Crowdworking a perpektívy digitálnej práce v budúcnosti alebo (Crowdworking – práca budúcnosti)?
Osobitná ochrana poslancov Národnej rady Slovenskej republiky v pracovných vzťahoch
Zodpovednosť zamestnanca v pracovnom práve Slovenskej republiky a príprava nového Občianskeho zákonníka
Nová právna úprava domáckej práce a telepráce
Aktuálne zmeny v sociálnom poistení týkajúce sa osôb v právnom vzťahu založenom na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru
Reformné prístupy k legálnej definícii pojmu zamestnanec a pojmu pracovný pomer
Formy realizácie sociálnych práv v pracovnom procese
Odmeňovanie zamestnancov kapitálovou účasťou v akciovej spoločnosti
Whistleblowing a jeho ochrana v kontexte práva na slobodu prejavu vo vybranej judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva
Právna úprava nadnárodného štrajku ako nevyhnutná podmienka globálneho trhu práce
Mobbing, história a príčiny vzniku
Pojem a formy diskriminácie v pracovnom práve vo svetle judikatúry Súdneho dvora EÚ
Reforma sociálneho zabezpečenia: Okamihy a zastavenia
Poistná zásada vo svetle aktuálnych zmien
Postavenie sociálnych služieb v systéme sociálneho zabezpečenia
Dvadsať rokov transformácie sociálneho zabezpečenia

Súvisiace predpisy

2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní
Zákon č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov