Záruky zaistenia sociálnej úrovne jednotlivca
doc. JUDr.
Miloš
Lacko
PhD.
Katedra pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia, Právnická fakulta
Trnavskej univerzity v Trnave.
LACKO, M.: Záruky zaistenia sociálnej úrovne jednotlivca. Právny obzor, 97,
2014, č.5, s. 487 - 506.
Guarantees ensuring the social level of the individual.
In identifying legal
guarantees aimed at ensuring the social level of the individual, which is significantly created by
constitutional social rights expressed by statutory legislation, we face problems of interpretation
of the definition of basic human right and freedom. The Constitution of the Slovak Republic
associates this concept in practice only with the fundamental rights and freedoms of the "first
generation". As well as relative and accessorial nature of constitutional social rights, mainly
based on the formulation of the Art. 51 Paragraph 1 of the Constitution of the Slovak Republic, does
not guarantee a sufficient level of social assurance of an individual. The above mentioned is a
serious deficiency in relation with the purpose of social rights, which is to ensure a reasonable
degree of individual freedom through equality in material guarantees. Despite the lower legal
availability of the essence of social rights within all the application or enforceability of
(constitutional) social rights of an individual, it cannot be considered as a refusal of rights
pertaining to an individual (citizen). The state is obliged to ensure and provide guarantees
ensuring social level of the individual and it is through respecting the principles of the
Rechtsstaat
in its established and regulated legal environment. Full respect of the constitutional
principles of Rechtsstaat
(in particular the principle of equality, non-discrimination, legal
assurance or constitutionality) eliminates illegitimate interventions in social-legal status of an
individual, which, by their intensity, would fundamentally change the quality level of the
individual's status. An analysis of the decisions of the Constitutional Court of the Slovak Republic
apparent insufficient to ensure a balance between the principle of equality and the principle of
certainty. Finally, the state is obliged to comply with the non-excludable (special) economic
dimension of the real individuals' access to their constitutional social rights via state resources,
which in accordance with Art. 55 Paragraph 1 of the Constitution of the Slovak Republic are created
within a market economy based inter alia
on the social principles.Key words:
Character (constitutional) social rights, relative nature of social
rights, accessory nature of social rights, admissibility (limits) interventions in social rights and
constitutional survey etablished social rights breakÚvod
Právny systém sociálneho zabezpečenia v Slovenskej republike (ďalej len "SR"), podobne ako
v ostatných demokratických krajinách, vychádza z metódy garancie a realizácie sociálnych práv
zakotvených tak vo vnútroštátnom právnom poriadku, ako aj v prameňoch medzinárodného a európskeho
práva. Potreba sociálnej ochrany (
v užšom ponímaní možno hovoriť o práve na sociálne
zabezpečenie
1) ) jednotlivca zo strany štátu sa najčastejšie odvodzuje z
práva na ľudskú dôstojnosť, práva na život a práva na ochranu zdravia. Uvedené okrem argumentačnej
podpory poznatku o "prežitej" klasifikácii ľudských práv a slobôd na tri generácie (občianske a
politické práva označované aj ako "obranné"; hospodárske, sociálne a kultúrne práva označované aj
ako "nárokové";2) práva solidarity ako je napr. právo na priaznivé životné
prostredie alebo právo na prístup ku kultúrnemu dedičstvu)3) svedčí
skutočnosti, že pojem sociálnych práv je možné chápať v užšom a širšom zmysle slova. V širšom zmysle
slova systém sociálnych práv podstatne prekračuje obsahový rámec klasických sociálnych práv (akým je
najmä právo na hmotné zabezpečenie v starobe, pri nespôsobilosti na prácu a pri strate živiteľa a
právo na ochranu zdravia), t.j. nepochybne do sociálnych práv patrí aj právo na vzdelanie, právo na
koaličnú slobodu (resp. slobodu združovania sa s inými na ochranu svojich hospodárskych a sociálnych
záujmov), právo na štrajk a ďalšie.4) Obdobne tieto práva prekračujú obsahovú
náplň systému sociálneho zabezpečenia a vytvárajú tak širší systém sociálnej bezpečnosti SR. Ľudské
práva a slobody, ktorých esenciálne zameranie má sociálno-hospodársky a kultúrny charakter, sú
obsiahnuté v5). oddiele druhej Hlavy Ústavy SR pod názvom "Hospodárske,
sociálne a kultúrne práva".Realizácia sociálnych práv jednotlivca na rozdiel od garancie základných ľudských,
občianskych a politických práv vyžaduje aktívny prístup štátu (tzv.
status pozitivus
), ktorý
prostredníctvom súboru právnych, inštitucionálnych a ekonomických opatrení vytvára podmienky na
zmiernenie, resp. odstránenie následkov sociálnych udalostí, ktoré jednotlivca vytláčajú na okraj
spoločnosti. Záväzky štátu na poli sociálneho zabezpečenia je možné identifikovať tak vo
vnútroštátnom právnom poriadku (predovšetkým v podobe ústavných sociálnych práv), ako aj v
medzinárodnoprávnej oblasti, a to v členstve SR v medzinárodných organizáciách a v obsahu
medzinárodných dohovorov, ku ktorým SR pristúpila. Na jednej strane existuje záväzok štátu v rámci
svojich možností vytvoriť podmienky na realizáciu sociálneho práva jednotlivcom vrátane jeho
vymožiteľnosti. Na strane druhej prináleží jednotlivcovi sociálne právo/práva zaručujúce mu
spoluúčasť štátu na riešení jeho životných situácií v rámci ústavnoprávnych limitov (akými sú v
zmysle čl. 12 a 13 Ústavy SR napríklad zachovanie základných práv a slobôd iných, uplatňovanie práv
spôsobom neporušujúcim zákaz ujmy na právach iných osôb, rešpektovanie rovnosti v
právach).Nakoľko je SR vybudovaná na princípoch zvrchovaného právneho a demokratického štátu, ktorý
uznáva a dodržiava medzinárodné zmluvy, ktorými je viazaný,
je každej fyzickej osobe v súlade s
princípom rovnosti zaručený minimálny medzinárodnoprávny štandard (katalóg) sociálnych práv a
prístup k mechanizmom ochrany ľudských práv
, a to najmä prostredníctvom Medzinárodného paktu o
hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach (1966)5 a Dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd (1950).6) Okrem univerzálnych medzinárodných dohovorov
týkajúcich sa vymedzenia a ochrany základných práv a slobôd je SR viazaná aj medzinárodnými
dohovormi, ktoré sú špeciálne zamerané na vymedzenie a ochranu sociálnych práv, ako je revidovaná
Európska sociálna charta
(1996)7) a jej predchádzajúci dokument Európska
sociálna charta
(1961)8) vrátane Dodatkového protokolu (1988), dohovory
Medzinárodnej organizácie práce (ILO), ako je Dohovor ILO č.102 o minimálnej norme sociálneho
zabezpečenia (1952),9) Dohovor ILO č.130 o liečebno-preventívnej
starostlivosti a dávkach v chorobe (1969),10) Dohovor ILO č.128 o
invalidných, starobných a pozostalostných dávkach (1967)11) a ďalšie
dohovory, ktoré sú obsiahnuté v Zozname dohovorov,12) do ktorých SR po
svojom vzniku sukcedovala ako nástupnícky štát bývalej Českej a Slovenskej federatívnej
republiky.Na úrovni práva Európskej únie je to
Charta
základnýc