Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
JUDr.
Milan
Hodás
PhD.
odbor pre európske záležitosti, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky,
Bratislava.
HODÁS, M.: Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu (inter
arma
silent
leges). Právny obzor, 96, 2013, č.3, s.201 - 221.Relationship of liberty, security and rule of law (inter
arma
silent leges). Security
risks of today, terrorism, these are the factors that lead to breaching the traditional legal
guarantees of the individual and to change of perception of human rights. The author deals with the
thesis that the state must guarantee human rights, but in the effective elimination of security
threats is forced to violate them. Against the background of the historical development of human
rights and in the context of the philosophical concepts of relationship of the state and individual,
relationship of freedom and security by Thomas Hobbes, John Locke and Immanuel Kant, the author
seeks to clarify the function of human rights and the risk of breaching them. Guarantees of the
freedom of individual are a response to impending dangers. Violation of human rights means loss of
legitimacy of the state action. Security measures are often overreaction of state. We should not
stop the effort to take the human as a purpose not means.Key words: freedom, safety, historical development of human rights, fight against
terrorism, relationship of the state and an individual, defence capability of legal state, Thomas
Hobbes, John Locke, Immanuel Kant
Úvod
Keď sa skúmajú protiteroristické opatrenia (zostrelenie uneseného lietadla, väzba bez
časového obmedzenia, mučenie podozrivých teroristov, atď.) z hľadiska ich ústavnosti a súladu s
koncepciou právneho štátu, odkryje sa problém, ktorý má hlbokú ústavnoprávnu a filozofickú podstatu
týkajúcu sa okrem iného i postavenia človeka v spoločnosti/štáte, ako aj vzťahu slobody a
bezpečnosti, ktorú má jednotlivcovi spoločnosť/štát zabezpečiť. Tento aspekt boja proti terorizmu sa
pokúsim analyzovať v tomto článku.
Človek, spoločnosť, právo a štát sú dnes neoddeliteľne späté
entity.1) Človek sa rodí v spoločnosti, v ktorej jestvuje právo, a v nej aj
umiera.2) Medzi štátom a právom jestvuje veľmi úzky
vzťah.3) Štát je forma organizovaného mocenského systému, ktorý ovláda určité
územie a jeho obyvateľstvo, a je schopný toto územie a obyvateľstvo
chrániť.4) V právnom štátne sa táto ochrana a ovládanie deje na základe práva
a v jeho medziach. Pre objasnenie problematiky sa musíme aspoň stručne zaoberať aj dôvodmi vzniku
štátu. Je potrebné si uvedomiť, že štát vzniká ako integračný a reprodukčný nástroj celku, čo
determinuje v ňom implicitný rozpor medzi ním a jednotlivcom, teda rozpor medzi jednotlivcom a
spoločnosťou, rozpor medzi slobodným bytím jednotlivca a nevyhnutnosťou podriadiť sa
celku.5) Z ústavnoprávneho pohľadu vystupujú do popredia najmä dve vzťahové
otázky medzi jednotlivcom a štátom, a to otázka jednotlivca ako kreátora štátu a otázka jednotlivca
ako "klienta" štátu.6) Pre pochopenie elementárnych dôvodov existencie štátu
a práva v dnešnej dobe, ako aj pre pochopenie problémov štátu dnešnej doby je potrebné skúmať
kategóriu slobody.
Kategória slobody je jednou zo základných kategórií, ktorá určuje postavenie človeka v
práve, ako aj v spoločenskom systéme, teda v štáte, a ktorá zároveň ako základný princíp tohto
systému vedie k pochopeniu práva a jeho spoločenského postavenia.7) Sloboda
má v Európe dlhú tradíciu. Cicero vo svojej slávnej reči oratio pro Cluento hovorí: "Omnes legum
servi sumus ut liberi esse possimus." (Všetci sa musíme podrobiť zákonu, ak máme zostať
slobodní.)8) Antické právo, ktoré významnou mierou ovplyvnilo i právo
súčasné, uznávalo, že sloboda (libertas) je "prirodzená možnosť konať, čo sa komu ráči, ak tomu
nebráni násilie alebo právo."9) "Sloboda patrí k človeku podobne ako
myslenie."10) Hegel tvrdí, že dejiny sveta nie sú nič iné než rozvíjanie
slobody.11) "Právny pojem slobody vyjadruje možnosť slobodného voľného
konania, slobodného prejavu vôle človeka v autonómnom priestore, do ktorého nemá štátna moc (verejná
moc) zasahovať. Uznanie tejto slobody vychádza z predstavy slobodnej ľudskej bytosti, ktorej sloboda
je obmedzená jednak objektívnymi faktormi (biologickými alebo spoločenskými limitmi) a jednak
normatívnymi príkazmi (právnymi, morálnymi a pod.). Právo na jednej strane určitú sféru slobody
vymedzuje, zabezpečuje a garantuje určitú mieru slobody, na druhej strane však súčasne stanovuje
hranice ľudskej slobody."12) "Pri realizácii slobody ako možnosti výberu
správania sa stretávajú záujmy človeka a záujmy spoločnosti."13) Jednoducho
povedané, spoločnosť kladie určité obmedzenia pre slobodu jednotlivca, ale na druhej strane je tá
istá spoločnosť schopná jednotlivcovi nielen vytvoriť, ale aj zabezpečiť priestor pre slobodné
správanie.14)
Pojmu "sloboda" je imanentná antinómia neslobody. Neexistuje totiž neobmedzená sloboda.
Každá sloboda je nutne obmedzená, implikuje svoje vlastné obmedzenie, takže pojem neobmedzená
(absolútna) sloboda je vnútorne rozporný, je to oxymoron (
contradictio in
adiecto
).15) "Sloboda jedinca je obmedzená nielen slobodou, t.j. koniec
koncom záujmom iného jedinca, ale nevyhnutne i všeobecným záujmom. Z toho potom vyplýva, že sloboda
človeka je obmedzená i právnou normou, ktorá chráni záujem iného jedinca a vždy tiež záujem
všeobecný. (Tým je dané to, že úlohou práva je chrániť slobodu človeka a zároveň ju
obmedzovať)."16)V prípade reakcie spoločnosti na bezpečnostné riziká sú ohrozené tradičné hodnoty a
inštitúty právneho štátu, je ohrozená sloboda, resp. jej tradičné vymedzenie. V poslednom období
vzrastá tendencia dávať prednosť bezpečnosti, čo má za následok prijímanie rôznych preventívnych
opatrení. Heribert Prantl uvádza, že od útokov z 11. septembra 2001 boli demokratické právne štáty
západného sveta prebudované na štáty prevencie a bezpečnosti.17) Vzhľadom na
zákonodarné aktivity po 11. septembri 2001 kritizuje Wolfgang Hoffmann-Riem "istú pripravenosť dať k
dispozícii cieľovú hodnotu - slobodu". Winfried Hassemer píše, že "v poli napätia medzi slobodou a
bezpečnosťou sa už dlhší čas pohybujeme smerom k pólu bezpečnosti. To ide na úkor
slobody."18) Predtým nemysliteľné obmedzenia občianskych práv ani raz
nenarážajú na masívny verejný protest.19) Vnímanie otázok bezpečnosti
politikmi skôr zdôrazňuje bezpečnosť ako základňu pre všetky slobody a podceňuje/bagatelizuje
konflikt medzi slobodou a bezpečnosťou.20) Bernhard Moser uvádza, že podľa
jednej nemeckej štúdie až 61% opýtaných uprednostňuje bezpečnosť pred
slobodou.21) "Právna viacznačnosť, ktorá obklopuje medzinárodný boj proti
terorizmu,22) a manicheistická terminológia, ktorá je používaná vo vzťahu k
verejnosti ("dobrí proti zlým", "os zla", "civilizácia proti temnote", "s nami alebo proti nám"),
vytvorili podmienky, v rámci ktorých sa pre politikov stalo mimoriadne jednoduchým zbavovať sa
právnej zodpovednosti. Vo vzrastajúcom počte krajín boli zákonné regulácie sprísnené, bola zmenená
ich interpretácia, bol