Typy zásahov orgánov verejnej moci do hospodárskej súťaže podľa § 39 zákona o ochrane
hospodárskej súťaže
Mgr.
Lukáš
Lapšanský
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
LAPŠANSKÝ, L. Typy zásahov orgánov verejnej moci do hospodárskej súťaže podľa
§ 39 zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Právny
obzor, 95, 2012, č.6, s.567 - 583.
Types of interventions of public authorities into competition according to
§ 39 of the Act on Protection of Competition.
Competition may be restricted not only by undertakings, but also by public authorities in the
exercise of their powers resulting from generally binding legal regulations. With the aim to prevent
this restriction of competition, the legislator has defined the restriction of competition, which is
set out in § 39 of the Act on Protection of Competition. Although by its intensity or ramification
the agenda
of the application of § 39 of the Act cannot be compared with the agenda
of application
of prohibition of "classic" forms of restriction of competition by undertakings (agreements
restricting competition, abuse of a dominant position, concentration), in the existing
decisionmaking practice of the Antimonopoly Office, the Council of the Antimonopoly Office, the
Regional Court in Bratislava and the Supreme Court of SR we can identify some generalising features
describing the most frequent cases of conduct or omission of public authorities resulting in the
restriction of competition. The disclosure of these typical interventions of public authorities into
competition may help a better orientation of public authorities as well as undertakings, consumers
or parties damaged by such authoritative interventions into competition.Key words:
competition, restriction of competition by conduct of public
authorities, creation of inequality between undertakings, creation of barriers to operation in the
market, giving advantage to certain undertaking in competitive relations, giving advantage to
certain undertaking in supplier/consumer relations1. Úvod
Popri troch "klasických" agendách protimonopolného práva, ktorými sú dohody obmedzujúce
súťaž, zneužívanie dominantného postavenia a kontrola koncentrácií, má Protimonopolný úrad SR (ďalej
len "úrad") za úlohu taktiež identifikovať a sankcionovať prípady obmedzovania hospodárskej súťaže v
dôsledku zásahov orgánov verejnej moci. Podľa § 39
zákona č.136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže (ďalej len "zákon")
"Orgány štátnej
správy pri výkone štátnej správy, orgány územnej samosprávy pri výkone samosprávy a pri prenesenom
výkone štátnej správy a orgány záujmovej samosprávy pri prenesenom výkone štátnej správy nesmú
zjavnou podporou zvýhodňujúcou určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať
súťaž.".
Prvým rozdielom medzi tromi vyššie spomínanými "klasickými" agendami protimonopolného
práva (dohody obmedzujúce súťaž, zneužívanie dominantného postavenia a kontrola koncentrácií) a
agendou identifikácie a sankcionovania protisúťažných konaní orgánov verejnej moci podľa
§ 39 zákona je odlišnosť adresátov povinností z
nich vyplývajúcich: zatiaľ čo povinnosti vyplývajúce z troch "klasických" agend protimonopolného
práva dopadajú na podnikateľov, adresátmi povinností vyplývajúcich z
§ 39 zákona sú orgány verejnej moci, pod ktorými
rozumieme orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy a orgány záujmovej samosprávy (ako napr.
Slovenská advokátska komora pri výkone svojej disciplinárnej právomoci voči advokátom a advokátskym
koncipientom podľa § 56 až 60 a
74 zákona č.586/2003 Z.z. o advokácii), a to pri
výkone právomocí, ktoré im zveruje zákon (orgánom štátnej správy - výkon štátnej správy, orgánom
územnej samosprávy - výkon samosprávy a prenesený výkon štátnej správy, orgánom záujmovej samosprávy
- prenesený výkon štátnej správy).
Toto spresnenie je dôležité, pretože konanie orgánov verejnej moci by mohlo spadať aj pod
niektorú zo skutkových podstát tvoriacich "klasické" agendy protimonopolného práva. Takýto prípad by
mohol nastať napríklad v prípade vstupu orgánov verejnej moci do zmluvných vzťahov s podnikateľmi,
ktorými orgány verejnej moci uspokojujú svoje materiálne potreby a ktoré sa podľa ustanovenia
§ 261 ods. 2 Obchodného zákonníka riadia
štandardnou právnou úpravou obchodných záväzkových vzťahov podľa
§ 261 a nasl. Obchodného zákonníka. Vychádzajúc z
uvedeného, ak by došlo k obmedzeniu hospodárskej súťaže na trhu nie v dôsledku výkonu právomoci,
ktorú zákon orgánu verejnej moci priznáva, ale v dôsledku uzavretia a/alebo plnenia zmluvy medzi
orgánom verejnej moci a podnikateľom zameranej na uspokojenie materiálnych potrieb orgánu verejnej
moci, uzavretie a/alebo plnenie takejto zmluvy orgánom verejnej moci by spadalo nie pod
§ 39 zákona, ale pod právnu úpravu dohôd
obmedzujúcich súťaž podľa § 4 a nasl.
zákona.
Na rozdiel od ostatných troch "klasických" agend protimonopolného práva (dohody
obmedzujúce súťaž, zneužívanie dominantného postavenia a kontrola koncentrácií), v prípade
protisúťažných zásahov orgánov verejnej moci úrad síce môže konštatovať porušenie
§ 39 zákona
[§ 22 ods. 1 písm. c) zákona], ale nemá
právomoc uložiť previnivšiemu sa orgánu verejnej moci povinnosť zdržať sa protisúťažného konania
a/alebo odstrániť protiprávny stav [§ 22 ods. 1
písm. a) zákona]. Rovnako pokuta, ktorú môže úrad uložiť orgánu verejnej moci, ktorý porušil
§ 39 zákona, je nižšia ako pri hore uvedených
"klasických" agendách protimonopolného práva a je obmedzená na 66.000,eur
(§ 38 ods. 3 zákona). Navyše, možno pripomenúť,
že aj týmto - oproti trom "klasickým" agendám protimonopolného práva výrazne ochudobneným -
arzenálom prostriedko