1. Mechanizmus konania o prejudiciálnych otázkach a jeho tri fázy
Mechanizmus prejudiciálnych otázok umožňuje vnútroštátnym súdom predkladať Súdnemu dvoru
9)
žiadosti o výklad práva EÚ
10)
a - menej často - tiež otázky týkajúce sa platnosti práva EÚ.
11)
V rámci tohto mechanizmu môžeme "deľbu práce" medzi jednotlivých súdnych aktérov zhrnúť tak, že len Súdny dvor má právomoc vykladať (a prípadne tiež zrušiť) právo EÚ, zatiaľ čo vnútroštátne súdy majú za úlohu uplatňovať právo EÚ na konkrétne okolnosti jednotlivých prípadov.
12)
Vnútroštátne súdy tak spoločne so Súdnym dvorom zohrávajú kľúčovú úlohu v systéme európskeho súdnictva; aj preto ich Súdny dvor vo svojej rozhodovacej činnosti označil za
strážcov
(
guardians
) právneho poriadku EÚ.
13)
Akademická literatúra vnútroštátne súdy považuje za najdôležitejších aktérov pre efektivitu európskeho práva
14)
či za hráčov
v prvej línii
;
15)
predseda Súdneho dvora Koen Lenaerts ich dokonca v akademickom texte označil za symbolické
ruky
právneho poriadku EÚ.
16)
Úspech alebo neúspech hry, ktorú Súdny dvor na európskom kontinente rozohral, totiž nakoniec závisí v rozhodujúcej miere od toho, či sa vnútroštátne súdy nechajú zlákať, aby túto hru hrali tiež.
17)
V právnej vede aj v právnej praxi sa však význam vnútroštátneho rozmeru mechanizmu prejudiciálneho konania dlhodobo podceňuje. Zatiaľ čo rozhodnutia Súdneho dvora sú známe a čítané, rozhodnutia jeho vnútroštátnych justičných partnerov často vôbec nie je možné dohľadať. Všetci, ktorí sa zaujímajú o právo EÚ, dôverne poznajú zásady vyplývajúce zo známych rozsudkov, ako sú
Van Gend, Costa, Cassis de Dijon
alebo
Francovich
. Kto z nás ale vie, či spoločnosť Van Gend en Loos nakoniec vysúdila vrátenie cla, ktoré nikdy nemala na nemecko-holandskej hranici zaplatiť,
18)
či pán Flaminio Costa musel uhradiť účet za elektrinu spoločnosti E.N.E.L.,
19)
či spoločnosť Rewe-Zentral nakoniec doviezla na nemecký trh zásielku likéru Cassis de Dijon,
20)
alebo či pán Andrea Francovich vysúdil od Talianska náhradu škody za netransponovanú smernicu?
21)
Implementácia rozhodnutí Súdneho dvora na vnútroštátnej úrovni zostáva, žiaľ, stále nepreskúmanou témou a my máme len minimum informácií o tom, čo sa deje s rozhodnutiami po tom, ako sa konanie vráti ku vnútroštátnym súdom.
22)
Cieľom nášho výskumu je preto obrátiť pozornosť z Luxemburgu naspäť ku vnútroštátnym súdom a v rámci skúmania prejudiciálnych otázok sa zamerať nielen na rozhodovaciu činnosť Súdneho dvora (fáza B -
odpoveď
), ale aj na predkladacie uznesenia vnútroštátnych súdov (fáza A -
otázka
) a na rozhodnutia vnútroštátnych súdov po odpovedi Súdneho dvora (fáza C -
následné rozhodnutie
). Zatiaľ čo otázky vnútroštátnych súdov možno vo väčšine prípadov nájsť v databáze CURIA, následné rozhodnutia, žiaľ, v databáze nájdeme len výnimočne.
V regióne strednej a východnej Európy sa úlohe vnútroštátnych súdov venoval predovšetkým Michal Bobek, ktorý hodnotil prácu súdov "nových" členských štátov najprv po štyroch rokoch od ich vstupu do EÚ,
23)
a potom opäť po prvom desaťročí ich členstva.
24)
V českom prostredí rozhodovaciu činnosť vnútroštátnych súdov ďalej skúmali Milan Žondra,
25)
Václav Stehlík a David Sehnálek,
26)
v slovenskom prostredí sa danej problematike venovala napríklad Martina Jánošíková
27)
a z maďarského prostredia pochádza štúdia autorov Martona Varju a Ernö Várnay.
28)
Bez väzby na konkrétne štáty skúmal Michal Bobek tiež otázku legitimity rozhodovacej činnosti Súdneho dvora očami vnútroštátnych súdov,
29)
ako aj úlohu vnútroštátnych súdov pri uplatňovaní práva EÚ v prípadoch, v ktorých nebola vznesená žiadna prejudiciálna otázka.
30)
Cieľom tohto článku je preskúmať, ako k mechanizmu prejudiciálnych otázok doposiaľ pristupovali slovenské vrcholné súdy, teda Ústavný súd, Najvyšší súd a Najvyšší správny súd. V nasledujúcej časti ponúkame štatistický prehľad rozhodovacej činnosti všetkých slovenských súdov, ale v podrobnejšej analytickej časti sa zameriavame len na rozhodovaciu činnosť slovenských vrcholných súdov. hoci sa nevyhýbame posúdeniu európskeho rozmeru tohto dialógu, osobitný dôraz kladieme práve na vnútroštátny rozmer prejudiciálneho konania. V článku vychádzame len z obsahovej analýzy skúmaných súdnych rozhodnutí, podobne ako postupovali Varju a Várnay v prípade maďarskej štúdie, a zatiaľ ju nedopĺňame o ďalšie metódy, ako napríklad rozhovory so sudcami, hoci to máme v budúcnosti v pláne. Považujeme totiž za dôležité najprv vysloviť závery založené na samotných textoch súdnych rozhodnutí, aby sme tieto závery mohli neskôr pomocou iných metód potvrdiť, vyvrátiť alebo upresniť.
2. Prejudiciálne otázky slovenských súdov v širšom kontexte
Účelom tejto časti je zasadiť aktivitu (všetkých) slovenských súdov do širšieho európskeho kontextu, a to predovšetkým s dôrazom na počty predbežných otázok v jednotlivých členských štátoch. Kvantitatívny pohľad na mechanizmus prejudiciálnej otázky predstavuje samozrejme len jeden z možných uhlov pohľadu.
31)
Ponúka však zaujímavú perspektívu a v kombinácii s ďalšími informáciami môže poskytnúť prvotné nahliadnutie do toho, ako mechanizmus prejudiciálnej otázky v jednotlivých štátoch funguje. V tejto časti sa venujeme nielen súdom vrcholným, ale všetkým slovenským súdom, ktoré porovnávame so súdmi ostatných členských štátov EÚ.
Počas prvých 18 rokov členstva v EÚ predložili slovenské súdy celkom 71 prejudiciálnych otázok, z toho 33 prípadov je z oblasti súkromného práva, 27 prípadov z oblasti správneho práva, 10 prípadov z oblasti trestného práva a 1 prípad z oblasti ústavného práva. Pre porovnanie, české súdy v rovnakom období predložili Súdnemu dvoru 94 prejudiciálnych otázok, z toho 55 vecí z oblasti správneho práva, 37 súkromnoprávnych vecí, len 2 trestnoprávne veci a žiadnu vec v oblasti ústavného práva. Český ÚS sa totiž - na rozdiel od slovenského - zatiaľ do dialógu so Súdnym dvorom nezapojil.
32)