Zodpovednosť za škodu spôsobenú verejnými autoritami je aktuálne upravená spolu s podmienkami uplatnenia práva z tohto zodpovednostného vzťahu v
zákone o zodpovednosti, ktorý nadobudol účinnosť od 1. júla 2004 a ktorý v
§ 1, ako už bolo spomenuté, už rozlišuje medzi zodpovednosťou a) pri výkone verejnej moci (zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú orgánmi verejnej moci pri jej výkone) a b) pri výkone samosprávy (zodpovednosťou územnej samosprávy za škodu spôsobenú územnou samosprávou). V tejto súvislosti považujeme za potrebné zdôrazniť, že zodpovednosť pri výkone verejnej moci je
zákonom o zodpovednosti (
§ 3 ods. 1) uložená štátu, nie konkrétnemu orgánu verejnej moci,
16)
čo má osobitne právnu relevanciu pre naše v ďalšom texte prezentované zdôvodnenie diferencovaného posudzovania zodpovednosti národnej centrálnej banky ako orgánu verejnej moci odlišného od orgánov verejnej správy, resp. iných orgánov výkonnej moci
17)
a orgánov súdnej moci, prípadne iných právnických osôb rozhodujúcich o právach a povinnostiach osôb. Súvisí to s podriadením pod kategóriu zodpovednosti za iného, ktorá nezaťažuje toho, kto škodu zapríčinil (škodcu), a to z dôvodu neprimeraného zaťaženia škodcu náhradou škody; ide o prenesenú zodpovednosť, keď je jej nositeľom iný subjekt ako škodca samotný. Uvedené môže dokonca evokovať určitú mylnú analógiu s poistením zodpovednosti za škodu, ktoré je však poskytované ako finančná služba za odplatu, s princípom zavinenia. Z povahy poistenia a jeho obsahu pritom nemôže ísť o znášanie zodpovednosti, ale o prenesenie rizika vzniku škody na iný subjekt (zaujímavou je skutočnosť, že
§ 22 ods. 5 zákona o zodpovednosti počíta s možnosťou štátu uplatniť regresnú náhrada voči poisťovni, ak sa regres uplatňuje voči fyzickej osobe, ktorá je poistená pre prípad zodpovednosti za škodu). V rovine týchto úvah Pražák hovorí o posune od právneho k ekonomickému poňatiu zodpovednosti a redukcii na otázku, kto nesie ekonomické následky vzniknutej škody, a hoci sa to môže zdať elegantným riešením, prehliada sa tu zásadný rozdiel medzi právnymi titulmi plnenia jednotlivých subjektov (poisťovňa a škodca) v prípade vzniku škody a medzi primárnou a sekundárnou povinnosťou.
18)
Koncept zodpovednosti za iného prelamuje zásadu ukladania zodpovednosti priamo škodcovi a vychádza z existencie dvoch subjektov (štát a jeho konajúci orgán) a z predpokladu povinnosti štátu starať sa o to, aby závislý, resp. podriadený subjekt nespôsobil škodu alebo konal na prospech a riziko subjektu, ktorému sa zodpovednosť ukladá (t. j. štátu).
Z uvedeného možno uzavrieť, že štát nezodpovedá za seba z titulu, že škoda vznikla činnosťou jeho orgánu pri výkone verejnej moci v záujme štátu (bez ohľadu na právnu subjektivitu tohto orgánu),
19)
ale z dôvodu jeho primárnej prevenčnej povinnosti. Prezentované zdôvodnenie zodpovednosti za iného tu považujeme v prípade národnej centrálnej banky za dobovo prežité, keďže centrálna banka nie je subjektom podriadeným štátnym orgánom a sledovaním dodržiavania zákonnosti je vždy poverený jednak samotný orgán verejnej moci, jednak správne súdy a prokuratúra. Na druhej strane, uloženie zodpovednosti štátu je zdôvodniteľné vždy, ak ide o výkon verejnej moci ním zverenej.
Za výkon verejnej moci sa považuje úradný postup a rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických a právnických osôb. Medzi orgán verejnej moci sa zaraďuje okrem iného aj taká právnická osoba, ktorej zákon zveril výkon verejnej moci (pozri
§ 2 zákona o zodpovednosti).
Aj keď zákon č.
58/1969 Zb. výslovne neuvádzal centrálnu banku, bola považovaná za federálny ústredný orgán, resp. ústredný orgán štátnej správy vystupujúci v mene štátu podľa tohto zákona (pozri napr.
§ 1 ods. 3 zákona č. 22/1992 Zb. o Štátnej banke česko-slovenskej,
§ 1 ods. 2 zákona č. 130/1989 Zb. o Štátnej banke československej). V Slovenskej republike je ako nezávislá centrálna banka ustanovená v zmysle
čl. 56 Ústavy Slovenskej republiky Národná banka Slovenska (ďalej len "NBS"). Má široké verejné právomoci a povinnosti, ktoré jej zverujú právne akty na národnej úrovni (najmä zákon č.
566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska, pre oblasť dohľadu zákon č.
747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ďalej len "zákon č.
747/2004 Z. z.") a na európskej úrovni v prípade účasti v Európskom systéme centrálnych bánk (ďalej len "ESCB") a Eurosystéme (Zmluva o fungovaní Európskej únie, ďalej len "ZFEÚ", štatút Európskeho systému centrálnych bánk a Európskej centrálnej banky, ďalej len "štatút ESCB/ECB"; po formálnej stránke je štatút ESCB/ECB protokolom č. 4 k ZFEÚ.), v jednotnom mechanizme dohľadu (ďalej len "SSM") a Európskom systéme finančného dohľadu (ďalej len "ESFS"), spolu s početnými sektorovými právnymi predpismi na vnútroštátnej úrovni aj na úrovni EÚ. Do jej pôsobnosti patria, veľmi zjednodušene, napríklad verejné úlohy vyplývajúce z členstva v ESCB, eurosystéme, emisia euromincí, postavenie veriteľa poslednej inštancie, výkon prudenciálneho dohľadu na vnútroštátnej úrovni, ochrana spotrebiteľa a spolupráca so zahraničnými orgánmi dohľadu (v rámci SSM, konsolidovaného dohľadu, dohľadu nad finančnými konglomerátmi). V súvislosti s národnou centrálnou bankou prichádza do úvahy z hľadiska zodpovednostnej činnosti v
§ 3 zákona o zodpovednosti jej nezákonné rozhodnutie alebo nesprávny úradný postup. Niet pochybností, že centrálna banka štátu je jednoznačne orgánom verejnej moci v zmysle
§ 2 písm. b) druhého bodu tohto zákona. Štát teda zodpovedá za škodu v prípade, ak konajúcim (nekonajúcim) orgánom verejnej moci je národná centrálna banka, vzniknutú v dôsledku jej nezákonného rozhodnutia alebo nesprávneho úradného postupu.
Ako sme uviedli, koncepcia štátu ako nositeľa zodpovednosti sa presadila už v 60. rokoch 20. storočia pri príprave zákona č.
58/1969 Zb. a pre poškodeného išlo o výhodnú koncepciu, a to z viacerých dôvodov.
20)
Koncepcia objektívnej zodpovednosti za iného podľa Lubyho dokonale spĺňa reparačnú funkciu zodpovednosti vo vzťahu k poškodenému, ale vo vzťahu ku škodcovi vytvára medzeru, lebo ho zbavuje zodpovednosti za škodu, ktorú zapríčinil. Taká zodpovednosť podľa neho nepôsobí preventívne ani na nositeľa zodpovednosti (štát) ani škodcu, keď náhrada škody nemá vo vzťahu k nemu ekonomický efekt, uved