K postupovaniu veci na veľký senát NS SR v prípade kasačne záväzného názoru ÚS SR

Vydáno: 39 minút čítania
Príspevok sa zaoberá prijatým názorom Najvyššieho súdu SR, na základe ktorého by vec mala byť predkladaná veľkému senátu aj v prípade, ak v nej bol vyslovený kasačne záväzný názor Ústavného súdu SR. Autor daný postup nepovažuje za účelný a v danej súvislosti poukazuje aj na najaktuálnejšiu rozhodovaciu činnosť Najvyššieho súdu Českej republiky.

The paper discusses an opinion established by the Supreme Court of the Slovak Republic, according to which a case should be brought to the Grand Chamber even in a situation where the Constitutional Court of the Slovak Republic has given its opinion on the case with a binding effect of cassation. The author does not consider this to be expedient and points, in this respect, also to decisions recently taken by the Supreme Court of the Czech Republic.

TOTH-VAŇO, P.: K postupovaniu veci na veľký senát NS SR v prípade kasačne záväzného názoru ÚS SR; Justičná revue, 76, 2024, č. 8-9, s. 781 – 791.

Kľúčové slová: kasačná záväznosť, precedenčná záväznosť, veľký senát, Ústavný súd Slovenskej republiky.

Key words: binding effect of cassation, binding effect of precedent, Grand Chamber, Constitutional Court of the Slovak Republic.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok; zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov; zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 
I Úvod
Úplne novým inštitútom, ktorým bolo v dôsledku zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej aj "CSP"), s účinnosťou od 1. 7. 2016, obohatené slovenské civilné procesné právo, je aj veľký senát Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (ďalej aj "veľký senát"). Jeho úprava v § 48 CSP, pozostávajúca zo štyroch odsekov, však nebola a nie je spôsobilá obsiahnuť riešenie všetkých situácií, ktoré s týmto inštitútom v praxi mohli vzniknúť a aktuálne už aj vznikajú. 1) Pri nemennosti danej právnej úpravy je preto samotná súdna prax jedinou, ktorá môže poskytnúť odpovede, ktoré zo zákonnej úpravy priamo nevyplývajú.
Situácia súvisiaca s veľkým senátom, nad ktorou sa má záujem tento príspevok zamyslieť, je nasledovná:
  1. Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej aj "NS SR" alebo "Najvyšší súd") rozhodne určitým spôsobom o určitej právnej otázke, a to v súlade so statnou rozhodovacou činnosťou NS SR;
  2. neúspešná sporová strana podá voči rozhodnutiu NS SR ústavnú sťažnosť na Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej aj "ÚS SR");
  3. ÚS SR posúdi ústavnú sťažnosť ako opodstatnenú a nálezom jednak vysloví porušenie práv osoby podávajúcej ústavnú sťažnosť a zároveň zruší rozhodnutie NS SR a vec mu vráti na ďalšie konanie. V odôvodnení nálezu pritom ÚS SR uvedie kasačne záväzný právny názor [záväzný pre NS SR v zmysle druhej vety § 134 ods. 1 zákona č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj "zákon o ústavnom súde")2)], ktorý je odlišný od ustálenej rozhodovacej činnosti NS SR.
A práve v danom prípade vzniká a v predchádzajúcich rokoch aj reálne vznikala otázka, pri ktorej sa máme záujem v tomto príspevku stručne pristaviť. Má byť vec podľa § 48 ods. 1 CSP 3) postupovaná na prejednanie a rozhodovanie veľkému senátu aj v prípade existencie kasačne záväzného právneho názoru daného zo strany ÚS SR, ktorý je odlišný od právneho názoru vyjadreného v ostatnej praxi NS SR?
 
II Aktuálny stav v analyzovanej otázke v rozhodovacej činnosti NS SR
Súdna prax NS SR sa v danej otázke ustálila na názore prezentovanom v
uznesení veľkého senátu sp. zn. 1VObdo/2/2020 zo dňa 27. 4. 2021
.
V označenom rozhodnutí sa veľký senát najprv odvolal na
nález ÚS SR sp. zn. I. ÚS 127/2019 zo dňa 26. 11. 2019
, keď v ods. 43.1 uviedol, že z daného rozhodnutia "
[...] vyplýva, že aj v prípade vyslovenia právneho názoru v kasačnom náleze ústavného súdu je dovolací súd povinný v ďalšom konaní predložiť vec veľkému senátu, aby ten vo svojom rozhodnutí zaujal záväzný zjednocujúci právny názor, ktorý by už reflektoval aj právny názor ústavného súdu.
" Na základe uvedeného formuloval veľký senát v ods. 45.II nasledovné pravidlo, ktor

Související dokumenty

Súvisiace články

Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Právna regulácia výkladu práva
Ústavnoprávne požiadavky prípustnosti obmedzenia práva na informácie držané štátom
Rozhodovanie Ústavného súdu SR o možnosti väzobného stíhania sudcov
Nakladanie s majetkom obcí a miest v judikatúre Najvyššieho súdu a Ústavného súdu Slovenskej republiky
Nález Ústavného súdu SR sp. zn. IV. ÚS 512/2020 z 20.4.2021 (obchodné vedenie a konanie obchodnej spoločnosti navonok v pracovnoprávnych vzťahoch)
Quis custodem custodiet - bumerang slovenského ústavného práva (Časť prvá)
25. výročie Ústavného súdu Slovenskej republiky
K výberu sudcov Ústavného súdu SR
Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (1.)
Odkedy dokedy existuje status kandidáta na sudcu Ústavného súdu SR
Právne rámce eurokonformného výkladu vo svetle niektorých rozhodnutí Ústavného súdu SR a Najvyššieho súdu SR
Glosa k uzneseniu veľkého senátu Najvyššieho súdu SR sp. zn. 1 VCdo 4/2017 z 18.12.2017
Občianskoprávne súdnictvo a súdny precedens de lege ferenda
Povinnosť predložiť vec veľkému senátu (ZSP 4/2025)
Obnova konania pred ústavným súdom (1.)
Neústavné ústavné zákony a ochrana ústavnosti SR. Časť druhá: Koncepcia Ústavného súdu SR
Spravodlivý proces, Právomoc rozhodcovského súdu v spotrebiteľských veciach, Právo na zákonného sudcu, Veľký senát
Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (2.)
Podiel prezidenta SR na ustanovovaní sudcov Ústavného súdu SR

Súvisiace predpisy

Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok
Zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorych zákonov
Zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov