Tento článok sa zaoberá právom zamestnanca na odpojenie, teda právom nevykonávať pracovné činnosti a zdržať sa elektronickej komunikácie súvisiacej s prácou mimo pracovného času. Prvá časť článku poskytuje definíciu a základné princípy práva na odpojenie z hľadiska medzinárodného práva. V ďalšej časti ponúkame prehľad hlavných ustanovení návrhu Smernice Európskeho parlamentu a Rady o práve na odpojenie z roku 2021. Hlavná časť článku rozoberá právnu úpravu inštitútu práva na odpojenie v právnom poriadku Slovenskej republiky, a to v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce. Poukazujeme na nedostatky aktuálnej právnej úpravy práva na odpojenie a možnosti ich riešenia. Hľadanie čo najvhodnejšej právnej úpravy a jej správna implementácia sú aktuálnou problematikou hlavne s ohľadom na nárast využívania informačných a komunikačných technológií pri výkone práce a rozšírenia práce z domu.
This article deals with the employee's right to disconnect, i.e. the right not to carry out work-related activities and to refrain from work-related electronic communications outside working hours. The first part of the article provides a definition and basic principles of the right to disconnect from the perspective of international law. In the next part we offer an overview of the main provisions of the proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the right to disconnect of 2021. The main part of the article discusses the legal regulation of the right to disconnect in the legal order of the Slovak Republic, namely in Act No. 311/2001 Coll., the Labour Code. We point out the shortcomings of the current legal regulation of the right to disconnection and the possibilities of their solution. The search for the most appropriate legal regulation and its correct implementation are topical issues, especially in view of the increase in the use of information and communication technologies in the performance of work and the expansion of teleworking.
Kľúčové slová: práva zamestnanca, právo na odpojenie, pracovný čas, právo na odpočinok
Key Words: rights of employee, right to disconnect, working hours, right to rest
Úvod
V súčasnosti v dobe moderných technológií a digitalizácie pracovných aktivít môžeme badať negatívny dopad na právo zamestnanca na súkromie, právo na dobu odpočinku a právo na rodinný život. Doba odpočinku je čoraz viac vytláčaná do úzadia a požiadavka nepretržitej dostupnosti a vykonávania pracovných povinností aj mimo pracovného času sa objavuje nielen zo strany zamestnávateľa, ale aj pracovného či firemného prostredia, ako aj pracovnej kultúry celkovo.
Značné zmeny do pracovného života priniesla pandémia COVID-19, v súvislosti s ktorou došlo k hromadnému zavádzaniu aplikácií slúžiacich na komunikáciu ako napr. Microsoft Teams, Microsoft Office, Zoom a podobne. Pritom stojí za to spomenúť, že na používanie spomínaných aplikácií zamestnanci často využívajú svoje súkromné mobilné telefóny, a teda je takmer nereálne odtrhnúť sa od pracovného prostredia.
Z tendencie stierania rozdielov medzi výkonom práce a dobou odpočinku vyplýva otázka, aké následky bude mať takáto zmena na psychické zdravie zamestnanca, keďže pre ľudský organizmus je nesporne dôležitý oddych a potreba súkromného života predstavuje jednu z elementárnych ľudských potrieb. Z tohto dôvodu je nevyhnutná implementácia práva na odpojenie do legislatív vyspelých štátov, ako aj jej postupné zdokonaľovanie.
1. Čo znamená právo na odpojenie
- Cieľom práva na odpojenie je chrániť fyzické a psychické zdravie všetkých zamestnancov zabezpečením ich odpočinku.
- Právo na odpojenie má byť aplikované u všetkých zamestnávateľov pre všetkých zamestnancov, bez ohľadu na počet zamestnancov a zmluvné dojednania, v súkromnom aj verejnom sektore.
- Efektívna implementácia práva na odpojenie vyžaduje preventívne opatrenia na to, aby sa predišlo kultúre práce nazývanej „byť neustále k dispozícii“.
- Povinnosť pripojenia sa počas odpočinku musí byť limitované na absolútne mimoriadne situácie.
- Právo na odpojenie musí byť zákonom uznané ako individuálne právo zamestnancov.
- Nahlásenie porušenia práva na odpojenie nesmie viesť k žiadnemu nepriaznivému zaobchádzaniu alebo odvetným opatreniam vrátane diskriminácie, sankcií či prepustenia.
- Dodržiavanie práva na odpojenie u zamestnávateľov by mali pravidelne posudzovať inšpektoráty práce alebo iné nezávislé príslušné orgány.
- Pri spracúvaní údajov týkajúcich sa výkonu práva na odpojenie sa musia dodržiavať zásady stanovené v európskych a vnútroštátnych predpisoch o ochrane údajov.
- Porušenie práva na odpojenie má viesť k osobitným sankciám vrátane správnych pokút, ktoré sú účinné a odrádzajúce.
- Žiadne z ustanovení práva na odpojenie sa nesmie vykladať ako obmedzenie existujúcich práv a nárokov zamestnancov.
2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady o práve na odpojenie
Smernica definuje aj pracovné podmienky, ktoré majú štáty stanoviť:
- praktické opatrenia na vypínanie digitálnych nástrojov určených na pracovné účely vrátane všetkých nástrojov na monitorovanie, ktoré súvisia s prácou,
- systém merania pracovného času,
- posúdenie zdravia a bezpečnosti vrátane psychosociálnych rizík, pokiaľ ide o právo na odpojenie,
- kritériá akejkoľvek výnimky z požiadavky, aby zamestnávatelia vykonávali právo zamestnancov na odpojenie,
- v prípade výnimky podľa písmena d) kritériá na určenie spôsobu, akým sa vypočíta náhrada za prácu vykonanú mimo pracovného času, v súlade so smernicami 89/391/EHS, 2003/88/ES, (EÚ) 2019/1152 a (EÚ) 2019/1158 a s vnútroštátnymi právnymi predpismi a postupmi,
- opatrenia na zvyšovanie informovanosti vrátane odbornej prípravy na pracovisku, ktoré majú prijať zamestnávatelia, pokiaľ ide o pracovné podmienky uvedené v tomto odseku.
Podľa Smernice majú členské štáty zabezpečiť, aby z dôvodu uplatnenia práva na odpojenie zo strany zamestnancov nedochádzalo k diskriminácii, menej priaznivému zaobchádzaniu, prepúšťaniu, prípadne iným negatívnym opatreniam zo strany zamestnávateľov. Zamestnávatelia majú chrániť zamestnancov, ako aj zástupcov zamestnancov pred akýmkoľvek nepriaznivým zaobchádzaním alebo nepriaznivými dôsledkami vyplývajúcimi z podania sťažnosti zamestnávateľovi alebo z konania, ktorého cieľom je vymôcť súlad s právami stanovenými touto Smernicou. Členské štáty zabezpečia, aby zamestnanci, ktorých právo na odpojenie bolo porušené, mali možnosť využiť rýchle, účinné a nestranné riešenie sporov a taktiež právo na nápravu v prípade porušenia ich práv.
3. Právna úprava Zákonníka práce
Zákon však ďalej neuvádza sankciu pre zamestnávateľa pre prípad, že dané odmietnutie vykonať prácu bude považovať za nesplnenie práce a vyvodí z neho porušenie pracovnej disciplíny. V takomto prípade by bolo alternatívou použitie § 63 ods. 6 Zákonníka práce, podľa ktorého má zamestnanec právo vyjadriť sa k porušeniu pracovnej disciplíny, ak by zamestnávateľ vyvodil následky v podobe výpovede z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny. Rovnako zostáva možnosťou súdny spor o určenie neplatnosti výpovede.
V tomto ustanovení vidíme iba vertikálny pracovný vzťah, teda vzťah zamestnávateľ a zamestnanec. Neupravuje však vzťah horizontálny, medzi zamestnancom a iným zamestnancom, ktorí medzi sebou komunikujú prostredníctvom rôznych komunikačných prostriedkov. Keďže ide o právo zamestnanca odpojiť sa a nie o povinnosť, tak môžeme predpokladať, že si jeden zo zamestnancov zvolí nevyužiť toto právo a pokračovať vo vykonávaní pridelenej práce aj po skončení pracovnej doby. Toto nevyužitie práva jedného zamestnanca na seba môže naviazať porušenie práv ďalších zamestnancov, ktorým bude posielať správy súvisiace s pracovnými úlohami.
Každému právu podľa teórie práva zodpovedá povinnosť. Domnievame sa, že aktuálna právna úprava upravuje právo zamestnanca nevykonávať prácu počas doby odpočinku, no nespomína korelujúcu povinnosť zamestnávateľa nezadávať prácu zamestnancovi, ktorému plynie čas odpočinku. V tomto prípade ak si zamestnanec zvolí vykonávať prácu v čase svojho odpočinku, tento výkon práce by mal byť riadne finančne ohodnotený ako vykonávanie práce nadčas bez ohľadu na to, či sa zamestnanec počas výkonu danej práce nachádza na obvyklom mieste výkonu práce alebo nie, samozrejme za predpokladu, že si zamestnanec preukázateľne plnil pracovné povinnosti.
Záver
Aktuálnu právnu úpravu práva zamestnanca na odpojenie v právnom poriadku Slovenskej republiky považujeme za nedostatočnú. Obsahuje viaceré nedostatky, ktoré by mali byť zo strany zákonodarcu v blízkej budúcnosti vyriešené. V prvom rade môžeme zhrnúť, že právo na odpojenie sa týka iba zamestnancov vykonávajúcich domácku prácu alebo teleprácu, kde je podľa nášho názoru priestor na rozšírenie tejto osobnej pôsobnosti na všetkých zamestnancov.
Ďalej v zmysle zákona ide o právo zamestnanca nepoužívať pracovné prostriedky počas odpočinku, avšak pojem pracovné prostriedky je upravený pomerne široko. Využívanie informačných a komunikačných technológií je v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou výkonu mnohých druhov práce, preto sa domnievame, že právna úprava tohto pojmu by mohla byť podrobnejšia a formulovaná tak, aby reflektovala súčasnosť. Takisto sa prikláňame k uvedenému názoru, že by bolo vhodné zaviesť povinnosť stanovenia, čo sa považuje za pracovný prostriedok, do pracovnej zmluvy alebo iného vnútorného predpisu.
Významným nedostatkom aktuálnej právnej úpravy sa zdá byť chýbajúce ustanovenie týkajúce sa sankcie pre zamestnávateľa v prípade, ak by považoval odmietnutie zamestnanca vykonávať prácu v rámci uplatnenia práva na odpojenie za porušenie pracovnej disciplíny. S ohľadom na jeden z princípov definovaných Inštitútom európskeho práva, takéto porušenie práva na odpojenie by malo viesť k odrádzajúcim správnym pokutám určených pre zamestnávateľa.
Spomenutý návrh Smernice Európskeho parlamentu a Rady o práve na odpojenie z roku 2021 poskytuje výraznejšie lepšiu ochranu práva zamestnanca na odpojenie. Preto zastávame názor, že súčasnej situácii by pomohlo schválenie tejto smernice na pôde Európskej únie. Jej následnou transpozíciou do vnútroštátneho práva by došlo jednak k zjednoteniu právnej úpravy práva na odpojenie v rámci členských štátov Európskej únie, ako aj k posilneniu práva na odpojenie a odstráneniu uvedených nedostatkov v právnom poriadku Slovenskej republiky.
* dokumenty medzinárodnej povahy často používajú pojem „worker“, čiže pracovník, namiesto „employee“, čiže zamestnanec, ale keďže vnútroštátna úprava používa pojem zamestnanec, budeme pre celistvosť práce používať pojem zamestnanec