Haagsky Dohovor o uznávaní a výkone cudzích rozsudkov v občianskych alebo obchodných veciach z roku 2019

Vydáno: 38 minút čítania
Príspevok je venovaný Haagskemu Dohovoru o uznávaní a výkone cudzích rozsudkov v občianskych a obchodných veciach, ktorý nadobudol účinnosť pomerne nedávno, preto sa zatiaľ vo veľkej miere nedostal do aplikačnej praxe súdov. Zameriava sa na uplatnenie dohovoru, jeho pôsobnosť a predovšetkým úpravu uznávania a výkonu cudzích rozsudkov v ňom obsiahnutú. Nosnou témou príspevku sú zásady uznania a výkonu so zameraním na ustanovenia, ktoré sa v porovnaní s doterajšou právnou úpravou môžu javiť špecifické.
This article is devoted to the Hague Convention of 2019 on the Recognition and Enforcement of Foreign Judgments in Civil or Commercial Matters, which entered into force relatively recently and has therefore not yet been vastly applied by the courts. It focuses on the application of the Convention, its scope and, above all, the regulation of the recognition and enforcement of foreign judgments contained therein. The main theme of the article is the principles of recognition and enforcement, focusing on provisions that may appear specific in comparison with the existing legal regulation.
KOVÁČOVÁ, G.: Haagsky Dohovor o uznávaní a výkone cudzích rozsudkov v občianskych alebo obchodných veciach z roku 2019; Justičná revue, 77, 2025, č. 8 - 9, s. 797 - 809.
Kľúčové slová:
uznávanie rozsudkov, výkon rozsudkov, dôvody neuznania, Nariadenie Brusel Ia
Key words:
recognition of judgments, enforcement of judgments, grounds for non-recognition, Brussels Ia Regulation.
Právne predpisy/legislation:
Dohovor o uznávaní a výkone cudzích rozsudkov v občianskych alebo obchodných veciach, Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1215/2012 z 12. decembra 2012 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (prepracované znenie).
Dohovor o uznávaní a výkone cudzích rozsudkov v občianskych alebo obchodných veciach
(ďalej len "Dohovor", známy tiež ako Judgments Convention), bol prijatý
zmluvnými štátmi na pôde Haagskej konferencie
medzinárodného práva súkromného (ďalej len "HKMPS") dňa 2.7.2019 a nadobudol platnosť 1.9.2023 v dôsledku prístupu Európskej únie k Dohovoru 1) a ratifikácie Dohovoru Ukrajinou 29.8.2022. V dôsledku prístupu EÚ k Dohovoru 2) sú ním viazané všetky jej členské štáty s výnimkou Dánska 3) . Okrem nich Dohovor doposiaľ podpísali a ratifikovali Albánsko, Čierna Hora, Ukrajina, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska, a Uruguaj, a podpísali ho Kostarika, Izrael, Rusko, Severné Macedónsko, a USA, pričom účinný je v súčasnosti mimo EÚ len vo vzťahu k Ukrajine, Uruguaju, Albánsku a Spojenému kráľovstvu.
Dohovor predstavuje globálny nástroj medzinárodného práva súkromného v občianskych a obchodných veciach, ktorý upravuje uznanie a výkon cudzích rozsudkov. Neupravuje ustanovenia o priamej právomoci, ako je v obdobných právnych nástrojoch zaužívané, ale len ustanovenia o nepriamej právomoci (pozri ďalej). Dohovor taktiež neupravuje rozhodné právo. Účelom Dohovoru je predovšetkým rozšíriť prístup k spravodlivosti pre účastníkov z rôznych štátov a zabezpečiť predvídateľnosť uznávania rozhodnutí vydaných v jednom zmluvnom štáte v iných zmluvných štátoch, a tým zabrániť potrebe duplicitných súdnych konaní a v neposlednom rade znížiť náklady spojené s cezhraničným výkonom rozsudkov.
Z historického hľadiska Dohovor súvisí s
Dohovorom o dohodách o voľbe súdu
4) (známy tiež ako Choice of Court Convention), keďže je výsledkom neúspešného procesu dojednať na pôde HKMPS globálny
duálny
dohovor, teda dohovor obsahujúci tak normy medzinárodnej právomoci, ako aj normy vzájomného uznávania a výkonu rozhodnutí v občianskych a obchodných veciach. 5) Tento proces začal už v roku 1992, ale v roku 2001, po skončení prvej časti Devätnásteho diplomatického zasadnutia HKMPS, bolo zrejmé, že pozície štátov boli stále diametrálne odlišné, pokiaľ išlo o otázky noriem právomoci, a po rade neformálnych konzultácií sa rozhodlo "zachrániť čo sa dá" a sústrediť sa na oblasť, kde bol predpoklad dohody na globálnej úrovni. Tak vznikol Dohovor o dohodách o voľbe súdu. Európske štáty však aj naďalej presadzovali, aby sa pokračovalo v diskusiách o "zvyšku" problematiky. S týmto sa nestotožnili USA, ktoré boli takpovediac demotivované neúspechom pôvodného projektu, keďže práve oni ho iniciovali. Napokon sa podarilo získať podporu USA pre nový dohovor, avšak s podmienkou, že dohovor nebude obsahovať ustanovenia o priamej právomoci. 6)
Spoločný historický pôvod oboch dohovor vysvetľuje, prečo sa mnohé ustanovenia nového dohovoru podobajú na ustanovenia Dohovoru o dohodách o voľbe súdu. Možno ich teda považovať za vzájomne doplňujúce sa. O tejto skutočnosti svedčí aj článok 5 ods. 1 písm. m) Dohovoru, ktorý umožňuje uznať rozhodnutia vydané zvoleným súdom, ktorý nespĺňa podmienky na uznanie podľa Dohovoru o voľbe súdu, keďže ten sa v zásade vzťahuje len na rozhodnutia vydané súdmi s výlučnou právomocou založenou dohodou o voľbe súdu. 7) Dohovor však umožňuje uznanie aj tých rozhodnutí, kde vôbec nedošlo k dohode o voľbe súdu medzi účastníkmi konania. Má v tomto smere teda ďaleko širší záber.
Aj keď v súčasnosti Dohovor nemá široké uplatnenie, keďže medzi členskými štátmi EÚ navzájom sa nepoužije a okrem nich je Dohovorom zatiaľ viazaných len niekoľko štátov, očakávaním EÚ, ako aj HKMPS je, že časom by sa Dohovor mohol tešiť rovnakému úspechu ako

Související dokumenty

Súvisiace články

Obvyklý pobyt dieťaťa a manžela podľa nariadenia Brusel IIa
Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
K mezinárodním maximům právní úpravy osiřelých děl
Medzinárodná energetická agentúra a jej význam pri harmonizácii administratívnych opatrení vo vzťahu k energetickej bezpečnosti štátu
Zásady UNIDROIT medzinárodných obchodných zmlúv, ich vznik, súčasné práce na treťom doplnenom vydaní a možnosti ich aplikácie v praxi.
Argument ľudskej dôstojnosti v odôvodnení súdnych rozhodnutí
Veľké údaje v osídlach Veľkého brata
Úloha a význam nesporovej právomoci medzinárodných súdnych a mimosúdnych orgánov v súčasnom medzinárodnom práve
Force Majeure ako okolnosť vylučujúca protiprávnosť v medzinárodnom investičnom práve
Princíp najužšej väzby v kolíznom práve
Uplatnenie force majeure v medzinárodnom investičnom práve v súvislosti s pandémiou COVID-19
K možnostiam trestnoprávneho postihu prejavov schvaľovania vojny a vojenských operácií v rozpore s medzinárodným právom
Regionalizmus ako nástroj zmeny vo vzťahu medzinárodného a vnútroštátneho práva (Pluralizmus na obzore), časť 2.
Výkon medzinárodného rozhodcovského rozsudku v Holandsku - Yukos Capital v OAO Rosneft (praktický príklad) II. časť
Verejná žaloba v anglo-americkom právnom systéme
Výkon medzinárodného rozhodcovského rozsudku v Holandsku - Yukos Capital v OAO Rosneft (praktický príklad) I. časť
Vecný rozsah inštitútu kontrasignácie aktov hlavy štátu v Španielsku
Aplikácia medzinárodného práva
Miesto medzinárodných organizácií v kodifikácii medzinárodného práva
Pozitívne opatrenia zamerané na rodovú rovnosť v rozhodnutiach Európskeho súdneho dvora

Súvisiace predpisy

Zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom
Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok
Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov
Dohovor o občianskoprávnych aspektoch medzinárodných únosov detí