Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (I.
časť)
JUDr.
Milan
Jančo
externý doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity.
JANČO, M.: Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku. I. časť. Právny
obzor, 92, 2009, č. 1, s. 14 - 28.
Občianske právo ako integrálna súčasť súkromného práva podlieha európskym harmonizačným a
unifikačným trendom, hoci niektoré prúdy v súkromnom práve, zdôrazňujúc jeho postmodernú súčasnosť,
smerujú k právnemu pluralizmu a výlučne spontánnemu zjednocovaniu práva. Najkomplexnejším riešením
zjednotenia súkromného práva v Európe by bolo vytvorenie Európskeho občianskeho zákonníka. Táto idea
je aj napriek tomu, že entuziazmus vytvorenia európskeho civilného kódexu, charakteristický pre 90.
roky minulého storočia, už zrejme opadol, stále prítomná na európskej vedeckej a politickej scéne,
hoci sa vníma skôr ako dlhodobý cieľ zjednocovania súkromného práva. Práve táto dlhá cesta, na
ktorej sa súkromné právo v Európskej únii nachádza a ktorá zrejme smeruje k Európskemu občianskemu
zákonníku, je predmetom tohto trojdielneho príspevku. V jeho prvej časti sa autor zaoberá súčasnou
situáciou občianskeho práva v kontexte harmonizačných a unifikačných trendov a podobami
zjednocovania práva, charakterizuje iniciatívy v oblasti zjednocovania občianskeho práva v Európe a
analyzuje štyri základné riešenia zjednocovania zmluvného práva navrhnuté Komisiou.
I. Občianske právo v súčasnosti
1. Občianske právo, spoločnosť a právne
prostredie
Občianske právo ako všeobecné súkromné právo je jedným zo základných pilierov každého
právneho systému. Preto je práve občianske právo právnym odvetvím, ktorá azda najviac reflektuje
osobitosti daného právneho systému a právnej kultúry. Upravuje totiž právne vzťahy medzi
jednotlivcami - fyzickými a právnickými osobami - ktoré vstupujú do občianskoprávnych vzťahov. Ako
uvádza Hurdík, "európska civilizácia si - už od doby rímskeho práva - zvykla prikladať epochálny
význam civilným kódexom, v ktorých je všetko alebo aspoň východiská všetkého, čo má význam pre život
Európana."1) Je teda prirodzené, že práve občianske právo ako základ
súkromného práva bolo pre svoj význam predmetom jedných z prvých ucelených európskych kodifikácií
(francúzsky Code civil, rakúsky Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch či holandský Burgerlijk
Wetboek).
Občianskoprávne vzťahy však neexistujú samostatne v čase a priestore, ale vznikajú, menia
sa a zanikajú v určitých spoločenských podmienkach, ktoré nevyhnutne na tieto vzťahy vplývajú a do
určitej miery ich formujú. Toto spoločenské prostredie formuje aj občianskoprávne normy. Občianske
právo ako normatívny regulatív spoločenských vzťahov je viac než len právnym odvetvím. Do určitej
miery je aj právnym odrazom spoločenského správania a myslenia, keďže je nástrojom regulácie
právnych vzťahov vznikajúcich v interakcii súkromnoprávnych subjektov v danom spoločenskom
prostredí. Občianske právo, ktoré je vlastné určitému právnemu systému, spravidla pramení z
osobitostí tohto právneho systému a je založené na tradíciách a hodnotách určitého právneho
prostredia. Historicky daná spätosť občianskeho práva s hodnotovým systémom spoločnosti, v ktorej
platí, sa preto javí ako dôležitý predpoklad vhodnosti a primeranosti občianskoprávnej regulácie pre
dané spoločenské prostredie. Nemožno tiež prehliadnuť skutočnosť, že právo pôsobí v interakcii s
morálkou danej spoločnosti,2) ako aj v konkrétnej ekonomickej
realite.3)
Občianske právo je ešte aj v súčasnosti, po dlhom procese diverzifikácie na základe
vytvorenia národných štátov a s ním spojenej vlny národných kodifikácií občianskeho práva, do veľkej
miery "národným" právom, ktoré je úzko späté s jednotlivými národnými právnymi
kultúrami.4) Z hľadiska svojej spätosti s konkrétnym spoločenským prostredím
sa teda občianske právo javí ako natoľko elementárny prvok právneho poriadku každého štátu, že ho
zrejme nemožno bez väčších ťažkostí nahradiť predpismi iného štátu či určitým spoločným súborom
nadnárodných predpisov. Hoci pri regulácii občianskoprávnych vzťahov (najmä v rámci kodifikácie či
rekodifikácie občianskeho práva) dochádzalo a dochádza k preberaniu prvkov iných právnych systémov,
občianske právo by malo mať pevný základ v hodnotách spoločenského prostredia. V opačnom prípade
hrozí, že pôjde o právo, ktoré nie je danému spoločenskému prostrediu vlastné, o právo cudzie, či už
naoktrojované alebo dobrovoľne recipované.
Skutočnosť, že právo má reflektovať hodnoty uznávané spoločnosťou, je pre občianske právo
významnejšia než pre ktorékoľvek iné právne odvetvie. Mimoriadne problematické je však zachovať
spojitosť medzi spoločenskými hodnotami a právnou reguláciou v krajinách, v ktorých nastala
hodnotová diskontinuita. Spoločnosť, ktorá v priebehu menej ako päťdesiatich rokov (minimálne
navonok) rázne zavrhla hodnoty individualizmu a "kapitalistického" smerovania, dala sa na cestu
budovania socializmu a komunizmu, akcentujúc kolektívne zmýšľanie, a vzápätí sa vrátila k trhovej
ekonomike a individualizmu či liberalizmu, zrejme nemôže mať jasno v tom, na akých základoch má byť