Súkromnoprávne vzťahy s cudzím prvkom viažucim sa na Ukrajinu 2. časť: Rozvod

Vydáno: 26 minút čítania
V predchádzajúcom vydaní časopisu Súkromné právo sme otvorili sériu na seba nadväzujúcich článkov, ktoré sa zaoberajú riešeniami základných otázok medzinárodného práva súkromného a procesného pri súkromnoprávnych vzťahoch s cudzím prvkom, ktorý sa viaže na Ukrajinu. Prvý zo série článkov poskytol základný prierez prameňmi právnej úpravy, ktoré odpovede na tieto otázky ponúkajú, a vysporiadal sa so vzájomnými vzťahmi medzi týmito predpismi.
 
Úvod
Súkromnoprávnych vzťahov s cudzím prvkom v praxi pod vplyvom rôznych faktorov neustále pribúda a inak tomu nie je ani v oblasti cezhraničných manželských vecí. V súčasnej globalizovanej spoločnosti sa preto aj rozvod stáva čoraz častejšie cezhraničným fenoménom. Mobilita občanov Európskej únie, ako aj štátnych príslušníkov tretích krajín na jej území spôsobila, že partnerské zväzky prekračujú hranice štátov a nevyhnutne ich tak musia prekračovať aj rozvody. Takýto cezhraničný rozvod sa vďaka medzinárodnému právu súkromnému a procesnému mení na "právne dobrodružstvo", v ktorom súd musí najprv zistiť, či vôbec môže rozhodovať, a ak áno, na základe ktorého predpisu si ustáli právomoc, podľa akého (hmotného) práva bude rozhodovať, a napokon, ak podľa cudzieho, čo to cudzie právo vlastne hovorí. 1)
Cieľom predloženého článku je navrhnúť, aký by mal byť postup slovenského súdu pri riešení cezhraničného rozvodu, v ktorom je prítomný ukrajinský cudzí prvok, najčastejšie spočívajúci v jednom, prípadne v oboch subjektoch. V článku sa nebudeme vo všeobecnosti zaoberať otázkou, súd ktorého štátu má v otázke rozvodu právomoc, ale otázkou, akým spôsobom a na základe ktorých prameňov si slovenský súd v prípade takéhoto rozvodu môže založiť právomoc. Rovnako pri určovaní rozhodného práva následne vychádzame výlučne z prameňov, ktoré sú záväzné pre slovenské súdy.
 
1. Právomoc slovenského súdu v konaní o rozvod manželstva
Na základnú otázku určovania právomoci vo veci rozvodu odpovedá viacero rôznych prameňov medzinárodného práva súkromného a procesného. Keďže charakteru prameňov a vzájomným vzťahom medzi týmito predpismi všeobecne sme sa venovali v prvej časti tejto série článkov, v tomto článku sa zameriame už len na právnu úpravu relevantnú pre rozvod. Základným prameňom určovania právomoci je v podmienkach právnej úpravy na Slovensku zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom (ďalej aj "zákon o MPSaP"). Keďže pri kumulatívne naplnenej pôsobnosti úniového predpisu, prípadne medzinárodnej zmluvy im zákon prenecháva aplikačnú prednosť, jeho relevancia bude práve na zachytenie tých situácií, ktoré prepadnú cez pôsobnosť predpisov úniového práva či medzinárodných zmlúv. 2) Ustanovenie § 38 zákona o MPSaP zakladá slovenským súdom právomoc vo veciach rozvodu nasledujúco:
"(1) V manželských veciach (konanie o zrušenie manželstva rozvodom, o neplatnosť manželstva a o určenie, či tu manželstvo je alebo nie je) je právomoc slovenských súdov daná, ak aspoň jeden z manželov je slovenským občanom.
(2) Ak žiadny z manželov nie je slovenským občanom, právomoc slovenského súdu je daná:
a)
ak má aspoň jeden z manželov tu pobyt a ak sa môže ro­zhodnutie súdu uznať v domovských štátoch oboch manželov, alebo
b)
ak aspoň jeden z manželov má v Slovenskej republi

Související dokumenty

Súvisiace články

Súkromnoprávne vzťahy s cudzím prvkom viažucim sa na Ukrajinu. 1. časť: Pramene právnej úpravy
Manželské majetkové veci s cudzím prvkom: manželská zmluva, zmena štatútu, prekážka res iudicata mocou cudzieho rozhodnutia
K mezinárodním maximům právní úpravy osiřelých děl
Prieniky manželského majetkového spoločenstva a vecných práv v medzinárodnom práve súkromnom
Post Achmea: súboj o investičné arbitráže medzi právom EÚ a medzinárodným právom
Právne otázky a etické dilemy posmrtnej reprodukcie ľudského života
Voľba práva v kontexte Haagskeho dohovoru o práve použiteľnom na dopravné nehody: môžu si strany zvoliť rozhodné právo?
Niektoré otázky rozhodcovských doložiek v spotrebiteľských zmluvách z pohľadu posudzovania ich prijateľnosti
Medzinárodná energetická agentúra a jej význam pri harmonizácii administratívnych opatrení vo vzťahu k energetickej bezpečnosti štátu
Problematika názvov právnych predpisov a názvov právnych aktov Európskej únie
První zásada soukromého práva (Zásada autonomie vůle: respekt ke způsobilosti člověka tvořit si vlastní životní poměry)
K některým otevřeným problémům právní odpovědnosti
K náboženskej neutralite Slovenskej republiky v kontexte ratifikácie zmlúv so Svätou stolicou
Ešte raz k vymedzeniu predmetu a účinkov premlčania v návrhu novely Občianskeho zákonníka
Autonomie vůle - zhodnocení stavu
Vývoj a doktrína konfesijnej neutrality štátu
K najnovšej libertariánskej polemike o evikcionizme
Pasívna legitimácia pri zásahoch do cti, dôstojnosti a dobrej povesti výrokmi osôb použitých pri informovaní o výkone verejnej moci (1. časť)
O Súdnom dvore Eurázijskej hospodárskej únie: postavenie, konanie a prínos

Súvisiace predpisy

Viedenský dohovor o diplomatických stykoch
Zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.