Test proporcionality a štrukturálne aspekty kolízie základných
práv
JUDr.
Ľuboš
Kukliš
riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu, doktorand na Katedre
správneho a environmentálneho práva Právnickej fakulty UK v Bratislave.
KUKLIŠ, Ľ.: Test proporcionality a štrukturálne aspekty kolízie základných
práv. Právny obzor, 96, 2013, č.1, s.50 - 66.
The proportionality test and structural aspects of fundamental rights collisions.
The article deals with the principle of proportionality, which, despite being very well-known and
widely used in other European countries, has received quite a reluctant treatment in Slovakia. It
was only in 2009 that the principle of proportionality was dealt with in an uptodate fashion by
Constitutional Court of the Slovak Republic in two cases concerning freedom of speech. The article
uses these cases as an example through which it tries to explain the structure, origins and ideas
underlying the principle of proportionality with special regard to Robert Alexy's theory of
balancing of constitutional rights.Key words:
balancing of constitutional rights, constitutional review,
constitutional rights, judicial review, legal rules, legal principles, proportionality, fundamental
rights, The Constitutional Court of the Slovak RepublicNa konci roku 2009 vydal Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") nález
II. ÚS 152/08-52, ktorým konštatoval porušenie základného
práva sťažovateľa na slobodu prejavu podľa čl. 26 ods.
2 a 4 a
čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky
rozsudkom Krajského súdu sp. zn. 9 Co 285/2005.
Išlo o ústavnú sťažnosť týždenníka Plus 7 dní na rozsudok Krajského súdu v Bratislave,
ktorým bola žalobcovi priznaná náhrada nemajetkovej ujmy za zásah do jeho osobnostných práv,
uverejnením článku, v ktorom redaktor týždenníka kritizoval rozhodovanie slovenských súdov vo
veciach žalôb na ochranu osobnosti. Kritika smerovala najmä voči skutočnosti, že súdy priznávajú
neprimerané peňažné zadosťučinenie žalobcom v rámci žalôb na ochranu osobnosti. Žalobca bol v článku
spomenutý ako príklad osoby, ktorá z tejto praxe profitovala.
V náleze Ústavný súd konštatoval, že zásah do práva na ochranu osobnosti žalobcu
neodôvodňoval obmedzenie slobody prejavu zo strany krajského súdu a predmetný rozsudok zrušil. K
uvedenému dospel aplikovaním princípu proporcionality, ktorý je aj u nás štandardným nástrojom
prieskumu ústavnosti. Pre naše právne prostredie bol však novým spôsob, akým princíp proporcionality
v tomto prípade použil - prostredníctvom dôslednej aplikácie trojstupňového testu proporcionality
vychádzajúcej z teórie ústavných práv nemeckého právneho teoretika Roberta Alexyho.
Nález II. ÚS 152/08-52 v čase svojho vydania
výrazne zarezonoval medzi odbornou aj laickou verejnosťou a svojím obsahom a dôsledkami sa stal
svetlým príkladom toho, ako by mali všeobecné súdy pristupovať k ochrane slobody prejavu.
Obsahová stránka nálezu II. ÚS 152/08-52 už
bola viackrát spracovaná a je azda aj všeobecne známa.1) Tento text sa ňou
preto zaoberá iba v nevyhnutnej miere a sústreďuje sa skôr na objasnenie štrukturálnych aspektov
konfliktu ústavných práv, ktorý bol v rámci spomínaného nálezu a konania, ktoré mu predchádzalo,
rozhodovaný.
Hoci je totiž princíp proporcionality a, všeobecnejšie, povaha ústavných práv vo svete
veľmi diskutovanou témou, v slovenskom právnom prostredí si zatiaľ veľa priestoru nenašla. Zámerom
tohto textu je teda na príklade spomínaného nálezu Ústavného súdu objasniť štruktúru testu
proporcionality a jeho teoretické východiská. Osobitná pozornosť je pritom venovaná Alexyho teórii
vyvažovania ústavných práv, z ktorej vo svojej centrálnej časti vychádza aj spomínaný
nález.
Stručná história
Princíp proporcionality predstavuje požiadavku, aby bol akýkoľvek akt verejnej moci
primeraný cieľu, ktorý sa ním má dosiahnuť. Prvýkrát sa objavuje v prostredí nemeckého policajného
práva 19. storočia, kde slúži súdom ako prostriedok ochrany jednotlivcov voči donucovacej moci
štátu. Výraznú úlohu v jeho presadzovaní zohral pruský Najvyšší správny súd, ktorý vo svojich
rozsudkoch pravidelne vyslovoval požiadavku primeranosti a odôvodnenosti akéhokoľvek opatrenia
verejnej moci. Na takomto podklade zrušil v prípade
Kreuzberg
nariadenie mesta Berlín, ktorým
sa zakazovalo stavanie budov zakrývajúcich výhľad na národnú pamiatku s odôvodnením, že verejná moc
môže zakročiť iba v prípade, že je ohrozený verejný poriadok a rozhodne nie iba na základe vlastných
estetický úsudkov. Štátne orgány mohli tiež v zmysle jeho rozsudku v prípade týkajúceho sa
predstavenia divadelnej hry Die Weber
zakázať verejné zhromaždenie len vtedy, keď takéto
opatrenie vedeli odôvodniť reálnymi skutočnosťami, a nie iba vzdialenou možnosťou narušenia
verejného poriadku.2)Na konci 19. storočia bol už princíp proporcionality podrobne rozpracúvaný súdnou praxou
aj právnou vedou. Pri vzniku Weimarskej republiky v roku 1919 bol síce do jej
ústavy zapracovaný katalóg základných ľudských práv,
tie však nemali žiadny špeciálny status, ktorý by ich uprednostňoval pred ustanoveniami podústavných
predpisov a tie sa teda mohli od ich uplatňovania kedykoľvek odkloniť. Napriek tejto skutočnosti sa
súdy snažili presadzovať katalóg v praxi a trvali na preskúmavaní proporcionality štátnych opatrení,
ak sa dostali do konfliktu so základnými právami.
S érou nástupu ústavného súdnictva sa začína presadzovať princíp proporcionality nielen
pri riešení konfliktu štátom presadzovaného verejného záujmu a základných práv jednotlivcov, ale aj
vzájomných konfliktov základných práv. Teda nielen štátne opatrenia, ale ani výkon základných práv
nemôžu obmedzovať iné základné práva nad nevyhnutnú mieru.
V povojnovej ústave z roku 1949 bola novému
nemeckému Spolkovému ústavnému súdu zverená právomoc kontrolovať jej dodržiavanie, a to vrátane
katalógu základných práv, ktorý bol jej súčasťou. Prelomovým rozhodnutím vo veci
Lüth