Zakotvenie "práva na hotovosť" v Ústave Slovenskej republiky

Vydáno: 47 minút čítania
Príspevok sa zaoberá ostatnou novelou Ústavy Slovenskej republiky, ktorá medzi ústavné práva zakotvila "právo na hotovosť". Poukazuje na právnu úpravu, ktorá túto oblasť upravovala pred prijatím novely Ústavy SR a čo sa zmenilo jej prijatím. Následne poukazuje na nedostatky samotného procesu prijímania a snaží sa o základný výklad nového ustanovenia Ústavy SR, ako aj jeho vzťah k ostatným relevantným právnym predpisom.

The paper deals with the recent amendment to the Constitution of the Slovak Republic, which introduced the "right to cash" among the constitutional rights. It points out the legislation that regulated this area before the adoption of the amendment to the Constitution of the Slovak Republic and what has changed since its adoption. It then points out the shortcomings of the adoption process itself and seeks to provide a basic interpretation of the new provision of the Slovak Constitution and its relationship to other relevant legislation.

PONIŠT, V.: Zakotvenie „práva na hotovosť“ v Ústave Slovenskej republiky; Justičná revue, 75, 2023, č. 12, s. 1389 – 1404.

Kľúčové slová: ústava, zákonné platidlo, hotovosť, právo na hotovosť, odmietnutie hotovosti, hotovostná operácia.

Key words: constitution, legal tender, cash, right to cash, refusal of cash, cash transaction.

Právne predpisy/legislation: ústavný zákon č. 241/2023 Z. z., ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov; zákon NR SR č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov; zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzovaní platieb v hotovosti; Zmluva o fungovaní EÚ; Rozhodnutie Rady z 29. júna 1998 o poradení sa s Európskou centrálnou bankou národnými orgánmi ohľadom návrhu právnych prepisov (98/415/ES); zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti.

Úvod
Ústava ako základný zákon štátu upravuje tie najpodstatnejšie práva a slobody, ako aj základné vzťahy medzi štátnymi orgánmi a ich fungovanie. Otázka spôsobu vykonania platby nepatrí medzi oblasti, ktoré by boli štandardne upravované, a treba dodať, že aj v prípade ostatnej novely Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č. 241/2023 Z. z., ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov) môže ísť viac o zabezpečenie súkromia a zachovanie slobody voľby obyvateľstva rozhodnúť sa pre "štátom emitovanú" fyzickú formu peňazí pred prostriedkami vedenými iba elektronicky na účtoch bánk. Tak to prezentuje dôvodová správa, ktorá uvádza, že "cieľom uvedeného návrhu je zaviesť pre právo na hotovosť ústavný rámec s ohľadom na právo na súkromie." 1) Treba povedať, že obdobne je hotovosť vnímaná aj v iných krajinách. Napríklad aj v Holandsku, ktoré síce nemá zmienku o hotovosti v ústave, no ako uvádza J. Spaanderman, nevystopovateľnosť bankoviek a mincí prispieva k právu na súkromie a právo na súkromie je ústavné právo (podľa čl. 10 Holandskej ústavy). 2) O. Issing uvádza, že "prieskumy svedčia o tom, aký veľký význam pripisujú občania ochrane súkromia, a tým aj anonymite platieb v hotovosti." 3) Ďalej má mať, podľa dôvodovej správy, občan "právo na to, aby sa sám na základe svojej vôle rozhodol, že chce platiť v hotovosti... právo na hotovosť je jednak jedným z kľúčových práv, ktorým môžu občania napĺňať svoju slobodu v obchodno-právnych vzťahoch." 4) Osobná sloboda človeka je podčiarknutá aj ďalej v dôvodovej správe, keď táto uvádza, že "právo platiť v hotovosti má byť charakterizované a ponímané, ako výraz slobodnej voľby človeka takto platiť v hotovosti nie preto, že elektronicky platiť nemôže, ale preto, že elektronickou formou platiť nechce, a to z akýchkoľvek dôvodov, v reakcii na konkrétnu situáciu alebo ako prejav jeho osobnosti." 5)
Hnutia či jednotlivcov ktorí sa snažia dosiahnuť zakotvenie vedúceho postavenia hotovosti do ústav jednotlivých štátov, môžeme nájsť aj v ďalších krajinách, pričom návrh na zakotvenie práva na hotovosť do Ústavy SR sa už v Národnej rade Slovenskej republiky raz vyskytol, no vtedy nezískal potrebnú podporu. 6) Aj naši najbližší susedia - Česko i Rakúsko sa pohrávali (a pohrávajú) s myšlienkou zavedenia práva na hotovosť do ústavy, no ich prístup je oveľa vecnejší, keďže si v týchto krajinách táto problematika vyžiadala aj odbornú diskusiu, ktorá sa v podmienkach Slovenskej republiky neuskutočnila, čo sa môže ukázať v konečnom dôsledku ako nedostatok. Najbližšie k zakotveniu hotovosti do ústavy mohli mať v Taliansku, kde sa uvádza, že republika podporuje a chráni úspory vo všetkých formách (čl. 47 Ústavy Talianskej republiky), t. j. aj vo forme hotovosti.
Tento článok nemá za cieľ polemizovať s tým, či právo na platbu v hotovosti má alebo nemá patriť do Ústavy Slovenskej republiky, ako nášho základného zákona, ale venuje sa tomu, čo táto novelizácia ústavy vlastne priniesla.
Pokiaľ zazneli aj iné dôvody, ktoré stáli za prijatím predmetnej novely Ústavy SR, treba zdôrazniť, že hoci boli podniknuté opatrenia na to, aby hotovosť bola obmedzovaná, tak treba konštatovať, že viac obmedzení pre hotovosť zakotvil vnútroštátny zákonodarca, ako ten z EÚ. Samotná EÚ nie je za zrušenie hotovosti. Ako uvádza napríklad H. Siekmann, zrušenie hotovosti v eurozóne by bolo porušením práva EÚ. 7) Sloboda pohybu kapitálu je jednou zo 4 základných slobôd, na ktorej je EÚ budovaná. V zmysle čl. 63 Zmluvy o fungovaní EÚ sú zároveň zakázané akékoľvek obmedzenia pohybu kapitálu medzi členskými štátmi navzájom a členskými štátmi a tretími krajinami. Členské štáty, až na výnimky upravené v čl. 65 Zmluvy o fungovaní EÚ, nemôžu klásť akékoľvek prekážky uskutočňovaniu hotovostných či bezhotovostných platieb za tovar

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)

Súvisiace predpisy

566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska
394/2012 Z.z. o obmedzení platieb v hotovosti