Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie
JUDr.
Eva
Puškárová
externá doktorandka, Trnavská univerzita v Trnave, Právnická
fakulta.
PUŠKÁROVÁ, E.: Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie. Právny obzor, 99,
2016, č. 4, s. 331 - 352.
Theoretical frame work of the Concept of the Militant Democracy.
It seems that
suppression of the Fascism, Nazi regimeand the retreat of the Communist Ideology did not bring
safety to the Democracy. Nowdays, Democracy has to repeatedly challenge the threats of the
Extremism, Radicalism and Terorism. In order to become self-defending, Democratic States adopt
various democratic measures resulting in the limitation of the Democratic Rights and Freedoms. The
question remains as to under what conditions the Democracy can defend itself without destroying own
Democratic Pillars that would result in loss of its own Democratic Identity. This question has been
subject of the vivid interest of the Comparative Constitutional Law and Political Science since the
fascists seized the political power in the 20th century. In the Slovak conditions, this subject has
not been brought to the sufficient attention how ever the peril of Extremism and Radikalism can not
be neglected in the Slovak Society mainly at present when Parliamentary Mandates has been gained
also by the Political Party publicly marked to be extremistone. Regarding the absence of necessary
legal research within Slovakia, the paper aims to design the concept of the Militant Democracy in
respect of the different approches among European and American scholar swith focus to the
identification of militant measures and strategies used by Democracies against those striving for
destruction of the Democratic principles.Key words:
Militant Democracy, Self-defending Democracy, Extremism, Limitations
of the Human Rights and Freedoms1. Úvodné slovo
Pohľad na udalosti posledných rokov nás núti zamyslieť sa nad dnešnou demokraciou, ako ju
poznáme. Teroristické činy striedajú zhromaždenia krajne pravicových aktivistov a extrémistické
proti demokratické prejavy proti migrantom a migračnej politike európskych štátov. Demokracia sa
následkom týchto eróznych vplyvov ocitá v situácii, v ktorej sú demokratické princípy a hodnoty
potierané, označované ako prekonané alebo nepostačujúce v reakcii na extrémne situácie. V obave o
zachovanie vlastnej existencie sa dnešné demokratické štáty sústreďujú na posilňovanie právomocí
výkonných orgánov v štáte, obmedzovanie základných práv a slobôd občanov v súvislosti s
extrémistickými a teroristickými prejavmi a rozširovanie právomocí byrokratického aparátu vo vzťahu
k získavaniu, zhromažďovaniu a vyhodnocovaniu informácií o extrémistoch a extrémistických prejavov.
Možno takéto opatrenia v demokratickom ústavnom zriadení nazvať demokratickými? Alebo ide o
opatrenia potlačenej demokracie, či dokonca nedemokratického režimu? Viacero liberálnych demokratov
sa v reakcii na aktuálne demokratické hrozby prikláňa k názoru, že demokratický režim každého štátu
má morálnu povinnosť ochraňovať demokraciu pred jej nepriateľmi. Otázkou však ostáva, ako môže
demokracia ochrániť samú seba bez toho, aby tým spôsobila zničenie vlastnej hodnotovej podstaty,
stratila vlastnú identitu a priviedla tak spoločnosť na pokraj vlastnej krízy. Obšírnejšou
komparáciou uvedených otázok sa v porovnaní s českým prostredím1) doposiaľ
nevenovala v podmienkach Slovenskej republiky náležitá
pozornosť.2)
2. Zrod konceptu militantnej demokracie
Vnútorným hrozbám demokracie sa začala venovať pozornosť v medzivojnovom období v
súvislosti so získaním politickej moci stúpencami fašistického a nacistického hnutia v európskych
krajinách, ktoré nedokázali zničeniu vlastnej demokracie zneužitím jej prostriedkov zabrániť. Táto
skúsenosť umožnila vznik konceptu tzv. brániacej sa demokracie, v americkom chápaní označovanej ako
militantná demokracia. Uvedený koncept deklaroval pripravenosť demokracie na obranu pred jej
odporcami, a to aj za cenu potlačenia vlastných demokratických princípov. Schopnosť demokracie
brániť samú seba mala byť porovnateľná sile a odhodlanosti jej odporcov, ktorých cieľom je zničiť
jej demokratickú podstatu. Podľa Thiela boli základné prvky obrany schopnosti demokracie zakotvené
do právnych poriadkov demokratických štátov a aplikované súdmi, čo potvrdilo ich
legitimitu.3)
Samotný koncept militantnej demokracie sa sformoval ako politologicko-právny v tridsiatych
rokoch 20. storočia ako reálna a nadčasová odozva na oponentov ideových hodnôt demokracie práve v
stredoeurópskom priestore,4) s ktorým je historicky previazaný a možno ho
označiť ako dedičstvo po ústupe pravicovo-autoritatívnych a totalitných režimov. V súčasnosti, keď
európska demokracia opäť čelí eróznym vplyvom extrémizmu, radikalizmu a terorizmu, možno tento
koncept označiť ako reálne aplikovateľný. Samotná interpretácia konceptu militantnej demokracie
zostáva však rôzna, nakoľko vychádza z rozdielnych historických, politických a kultúrnych demokracií
a totalitných režimov,5) ktoré Európa v turbulentnom dvadsiatom storočí
zažila. Pod koncept militantnej demokracie však súčasná právna ani politologiká veda nezahŕňa
problematiku terorizmu, ktorý je objektom samostatného skúmania z komparatívneho a normatívneho
hľadiska. Vo vzťahu k hrozbe terorizmu je kladená otázka, či má vôbec koncept militantnej demokracie
venovať zvláštnu pozornosť narúšaniu demokratických hodnôt zo strany štátov prijímajúcich opatrenia,
ktoré si vyžadujú mimoriadne stavy pri teroristických činoch. Kým niektorí akademici odpovedajú
kladne, keďže teroristické činy narúšajú aj základné demokratické hodnoty, usilujú o destabilizáciu
štátu, resp. jeho kľúčových funkcií, väčšina nesúhlasí, argumentujúc tým, že teroristické činy sú
proti právne činy, ku ktorých spáchaniu nedochádza využitím demokratických prostriedkov tak, ako je
to v prípade krajne pravicových alebo ľavicových aktérov.6) Z uvedeného
dôvodu koncept militantnej demokracienie je akademikmi rozšírený na proti teroristické
opatrenia.
3. "Otec" konceptu militantnej demokracie
Prvotné myšlienky konceptu militantnej demokracie môžeme síce nájsť už v antickom
Grécku,7) avšak diskusia o potrebe ochrany demokracie vznikla až v 20.
storočí nadväzne na prvotné skúsenosti rodiacich sa mladých demokracií. Otcom konceptu militantnej
demokracie sa stal
Karl Loewenstein
, pôvodom nemecký politológ, ktorý v roku 1933 emigroval
do Spojených štátov amerických. Loewenstein v júni a v auguste roku 1937 uverejnil dva na seba
nadväzujúce články s názvom Militant Democracy and Fundamental Rights
, v ktorých upozornil na
hrozbu nástupu fašizmu v Taliansku a národného socializmu v Nemecku. Loewenstein zastával názor, že
cieľom týchto autoritatívnych síl je postupné odstránenie demokracie. Prostredníctvom ich analýzy
dospel k záveru, že úspech fašizmu a jeho techniky na získanie moci sa viaže na podmienky, ktoré sú
vytvorené demokratickými inštitúciami a na jeho schopnosť prispôsobiť sa demokracii a využiť jej
toleranciu na vlastné zničenie.8) Poukázal na to, že práve aktéri fašizmu
okrem demokratickej tolerancie zneužívajú aj právo na slobodu prejavu, slobodu zhromažďovania,
združovania, využitím ktorých dokázali demokraciu systematicky paralyzovať. Z uvedeného dôvodu
zastával názor, že demokracia, ktorá je odhodlaná brániť sa voči týmto eróznym silám, by mala na
svoju obranu využiť aj mocenské prostriedky, nielen demokratické prostriedky, ktoré naviac
zneužívajú jej nepriatelia.9) Podľa Loewensteina sa demokracia práve v
reakcii na narúšanie vlastných demokratických princípov stáva
militantnou.10)Loewenstein svojím konceptom militantnej demokracie synchronizoval politickú a právnu
stránku obrany demokracie tým, že apeloval na potrebu zmeny politického zmýšľania, ako aj ústavno
právného zakotvenia prostriedkov obrany demokracie. Aplikáciu demokratických metód a prostriedkov v
politickej línii zastáva až do chvíle vzniku ohrozenia zo strany totalitných ideológií, ako je
fašizmus. V tomto momente už považuje za potrebné použiť rovnaké metódy a
prostriedky.11) V právnej línii navrhol legislatívne opatrenia demokracie,
ktoré by mali prispieť na jej obrany schopnosť, ktoré zhrnul v štrnástich prehľadných bodoch český
politológ Danics, ktoré možno zhrnúť podľa ich cieľa nasledovne:
1.
Opatrenia smerujúce k trestnoprávnemu postihu nepriateľov demokracie: