Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie

Vydáno: 56 minút čítania
Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie
JUDr.
Eva
Puškárová
externá doktorandka, Trnavská univerzita v Trnave, Právnická fakulta.
PUŠKÁROVÁ, E.: Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie. Právny obzor, 99, 2016, č. 4, s. 331 - 352.
Theoretical frame work of the Concept of the Militant Democracy.
It seems that suppression of the Fascism, Nazi regimeand the retreat of the Communist Ideology did not bring safety to the Democracy. Nowdays, Democracy has to repeatedly challenge the threats of the Extremism, Radicalism and Terorism. In order to become self-defending, Democratic States adopt various democratic measures resulting in the limitation of the Democratic Rights and Freedoms. The question remains as to under what conditions the Democracy can defend itself without destroying own Democratic Pillars that would result in loss of its own Democratic Identity. This question has been subject of the vivid interest of the Comparative Constitutional Law and Political Science since the fascists seized the political power in the 20th century. In the Slovak conditions, this subject has not been brought to the sufficient attention how ever the peril of Extremism and Radikalism can not be neglected in the Slovak Society mainly at present when Parliamentary Mandates has been gained also by the Political Party publicly marked to be extremistone. Regarding the absence of necessary legal research within Slovakia, the paper aims to design the concept of the Militant Democracy in respect of the different approches among European and American scholar swith focus to the identification of militant measures and strategies used by Democracies against those striving for destruction of the Democratic principles.
Key words:
Militant Democracy, Self-defending Democracy, Extremism, Limitations of the Human Rights and Freedoms
1. Úvodné slovo
Pohľad na udalosti posledných rokov nás núti zamyslieť sa nad dnešnou demokraciou, ako ju poznáme. Teroristické činy striedajú zhromaždenia krajne pravicových aktivistov a extrémistické proti demokratické prejavy proti migrantom a migračnej politike európskych štátov. Demokracia sa následkom týchto eróznych vplyvov ocitá v situácii, v ktorej sú demokratické princípy a hodnoty potierané, označované ako prekonané alebo nepostačujúce v reakcii na extrémne situácie. V obave o zachovanie vlastnej existencie sa dnešné demokratické štáty sústreďujú na posilňovanie právomocí výkonných orgánov v štáte, obmedzovanie základných práv a slobôd občanov v súvislosti s extrémistickými a teroristickými prejavmi a rozširovanie právomocí byrokratického aparátu vo vzťahu k získavaniu, zhromažďovaniu a vyhodnocovaniu informácií o extrémistoch a extrémistických prejavov. Možno takéto opatrenia v demokratickom ústavnom zriadení nazvať demokratickými? Alebo ide o opatrenia potlačenej demokracie, či dokonca nedemokratického režimu? Viacero liberálnych demokratov sa v reakcii na aktuálne demokratické hrozby prikláňa k názoru, že demokratický režim každého štátu má morálnu povinnosť ochraňovať demokraciu pred jej nepriateľmi. Otázkou však ostáva, ako môže demokracia ochrániť samú seba bez toho, aby tým spôsobila zničenie vlastnej hodnotovej podstaty, stratila vlastnú identitu a priviedla tak spoločnosť na pokraj vlastnej krízy. Obšírnejšou komparáciou uvedených otázok sa v porovnaní s českým prostredím1) doposiaľ nevenovala v podmienkach Slovenskej republiky náležitá pozornosť.2)
2. Zrod konceptu militantnej demokracie
Vnútorným hrozbám demokracie sa začala venovať pozornosť v medzivojnovom období v súvislosti so získaním politickej moci stúpencami fašistického a nacistického hnutia v európskych krajinách, ktoré nedokázali zničeniu vlastnej demokracie zneužitím jej prostriedkov zabrániť. Táto skúsenosť umožnila vznik konceptu tzv. brániacej sa demokracie, v americkom chápaní označovanej ako militantná demokracia. Uvedený koncept deklaroval pripravenosť demokracie na obranu pred jej odporcami, a to aj za cenu potlačenia vlastných demokratických princípov. Schopnosť demokracie brániť samú seba mala byť porovnateľná sile a odhodlanosti jej odporcov, ktorých cieľom je zničiť jej demokratickú podstatu. Podľa Thiela boli základné prvky obrany schopnosti demokracie zakotvené do právnych poriadkov demokratických štátov a aplikované súdmi, čo potvrdilo ich legitimitu.3)
Samotný koncept militantnej demokracie sa sformoval ako politologicko-právny v tridsiatych rokoch 20. storočia ako reálna a nadčasová odozva na oponentov ideových hodnôt demokracie práve v stredoeurópskom priestore,4) s ktorým je historicky previazaný a možno ho označiť ako dedičstvo po ústupe pravicovo-autoritatívnych a totalitných režimov. V súčasnosti, keď európska demokracia opäť čelí eróznym vplyvom extrémizmu, radikalizmu a terorizmu, možno tento koncept označiť ako reálne aplikovateľný. Samotná interpretácia konceptu militantnej demokracie zostáva však rôzna, nakoľko vychádza z rozdielnych historických, politických a kultúrnych demokracií a totalitných režimov,5) ktoré Európa v turbulentnom dvadsiatom storočí zažila. Pod koncept militantnej demokracie však súčasná právna ani politologiká veda nezahŕňa problematiku terorizmu, ktorý je objektom samostatného skúmania z komparatívneho a normatívneho hľadiska. Vo vzťahu k hrozbe terorizmu je kladená otázka, či má vôbec koncept militantnej demokracie venovať zvláštnu pozornosť narúšaniu demokratických hodnôt zo strany štátov prijímajúcich opatrenia, ktoré si vyžadujú mimoriadne stavy pri teroristických činoch. Kým niektorí akademici odpovedajú kladne, keďže teroristické činy narúšajú aj základné demokratické hodnoty, usilujú o destabilizáciu štátu, resp. jeho kľúčových funkcií, väčšina nesúhlasí, argumentujúc tým, že teroristické činy sú proti právne činy, ku ktorých spáchaniu nedochádza využitím demokratických prostriedkov tak, ako je to v prípade krajne pravicových alebo ľavicových aktérov.6) Z uvedeného dôvodu koncept militantnej demokracienie je akademikmi rozšírený na proti teroristické opatrenia.
3. "Otec" konceptu militantnej demokracie
Prvotné myšlienky konceptu militantnej demokracie môžeme síce nájsť už v antickom Grécku,7) avšak diskusia o potrebe ochrany demokracie vznikla až v 20. storočí nadväzne na prvotné skúsenosti rodiacich sa mladých demokracií. Otcom konceptu militantnej demokracie sa stal
Karl Loewenstein
, pôvodom nemecký politológ, ktorý v roku 1933 emigroval do Spojených štátov amerických. Loewenstein v júni a v auguste roku 1937 uverejnil dva na seba nadväzujúce články s názvom
Militant Democracy and Fundamental Rights
, v ktorých upozornil na hrozbu nástupu fašizmu v Taliansku a národného socializmu v Nemecku. Loewenstein zastával názor, že cieľom týchto autoritatívnych síl je postupné odstránenie demokracie. Prostredníctvom ich analýzy dospel k záveru, že úspech fašizmu a jeho techniky na získanie moci sa viaže na podmienky, ktoré sú vytvorené demokratickými inštitúciami a na jeho schopnosť prispôsobiť sa demokracii a využiť jej toleranciu na vlastné zničenie.8) Poukázal na to, že práve aktéri fašizmu okrem demokratickej tolerancie zneužívajú aj právo na slobodu prejavu, slobodu zhromažďovania, združovania, využitím ktorých dokázali demokraciu systematicky paralyzovať. Z uvedeného dôvodu zastával názor, že demokracia, ktorá je odhodlaná brániť sa voči týmto eróznym silám, by mala na svoju obranu využiť aj mocenské prostriedky, nielen demokratické prostriedky, ktoré naviac zneužívajú jej nepriatelia.9) Podľa Loewensteina sa demokracia práve v reakcii na narúšanie vlastných demokratických princípov stáva militantnou.10)
Loewenstein svojím konceptom militantnej demokracie synchronizoval politickú a právnu stránku obrany demokracie tým, že apeloval na potrebu zmeny politického zmýšľania, ako aj ústavno právného zakotvenia prostriedkov obrany demokracie. Aplikáciu demokratických metód a prostriedkov v politickej línii zastáva až do chvíle vzniku ohrozenia zo strany totalitných ideológií, ako je fašizmus. V tomto momente už považuje za potrebné použiť rovnaké metódy a prostriedky.11) V právnej línii navrhol legislatívne opatrenia demokracie, ktoré by mali prispieť na jej obrany schopnosť, ktoré zhrnul v štrnástich prehľadných bodoch český politológ Danics, ktoré možno zhrnúť podľa ich cieľa nasledovne:
1.
Opatrenia smerujúce k trestnoprávnemu postihu nepriateľov demokracie:

Související dokumenty

Súvisiace články

Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
Vplyv pandémie COVID-19 na oblasť justície
Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Sloboda prejavu sudcu v kontexte judikatúry európskeho súdu pre ľudské práva
Všeobecný súd a štátna pomoc v čase pandemie Covid-19
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Viazanosť štátu vlastným právom ako príklad cikrularity v práve
Metódy smerujúce k definícii základných práv v praxi maďarského ústavného súdu
Ke smyslu a účelu práva z pohledu interpretace právních předpisů: argumentaci teleologickým výkladem (vázanosti soudce zákonem)
Ústavný súd a Zmluva o ústave pre Európu: Niekoľko poznámok k argumentácii ústavného súdu
Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Weimarská ústava (2. časť) Hľadanie identity nového štátu
Spor o podstatu ústavného štátu na pozadí preskúmavania ústavnosti ústavných zákonov Slovenskej republiky (habilitačná prednáška)
Demisia vlády z dôvodu demisie jej predsedu
Sekulárny štát ako neúspešný projekt (?)
Nepísané ústavné právo
Legislatívne pravidlá a ich ochrana
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi