Ústavnoprávne postavenie prezidenta v Ústave Slovenskej
republiky
JUDr.
Dušan
Nikodým
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
NIKODÝM, D.: Ústavnoprávne postavenie prezidenta v
Ústave Slovenskej republiky. Právny obzor, 95, 2012,
č.5, s.418 - 431.
Constitutional position of the President in the Constitution of the Slovak
Republic.
Over the period of twenty years the Constitution of the Slovak Republic underwent
extensive changes, which manifested themselves among others in the constitutional position of the
President. The author points out to problems that influenced the division of power in the
relationship of the head of the State to the parliament, the government and the judiciary. The
Constitution of the Slovak Republic No. 460/1992 Coll.
showed several conceptual deficiencies that were not adequate to the parliamentary form of
government, and others that required specification to avoid problems with its application. The
amendments of the constitution from the years 1998 - 2010 were implemented in order to remove these
deficiencies. The author also offers some suggestions de lege constitutione for the purpose of legal
regulation of the competences of the President in his neutral position. The author regards as
inappropriate the amendment of the constitution through the Constitutional Act No.
356/2011 Coll. which provides that in case of loss of
trust in national government the President may grant the prior consent to some of the competences
entrusted with the national government until the appointment of a new government.Key words:
constitution, President, competences, division of power,
parliamentary democracy, amnesty, European UnionTakmer v dvadsaťročnom časovom horizonte zaznamenala
Ústava Slovenskej republiky rozsiahle zmeny, ktoré sa
prejavili i v ústavnoprávnom postavení prezidenta.
Po prijatí Ústavy SR č.460/1992 Zb. nastali
v postavení prezidenta Slovenskej republiky (ďalej prezident) viaceré zmeny, ktoré vyplynuli z
aplikačnej praxe a postupného koncepčného domýšľania postavenia prezidenta v parlamentnej republike.
Aj časová náročnosť pri tvorbe a prijímaní ústavy
spôsobila, že viaceré závažné ustanovenia boli nedokonale premietnuté do ústavného textu.
Je azda vhodné poukázať na to, ako sa v ústavnom systéme postupne formulovala pôsobnosť
hlavy štátu a načrtnúť možné úpravy v jeho postavení
de lege constitutione.
Spočiatku sa neadekvátne usporiadali vzťahy prezidenta k vláde a k parlamentu. V roku1992
bol prezident v Ústave spolu s vládou zaradený do
výkonnej moci. Hoci medzi vládou a prezidentom neexistuje vzťah nadradenosti a podriadenosti, prijal
parlament čl. 108 v znení, podľa ktorého je
vláda najvyšším orgánom výkonnej moci. Na druhej strane
Ústava neobsahovala pri niektorých prezidentských
aktoch kontrasignáciu vlády, resp. jej členov a prezidentovi sa priznalo právo predsedať vláde. Jeho
ústavné postavenie sa v tomto javilo silnejším, ako to zodpovedá koncepcii parlamentnej formy
vlády.
Ustanovenia o voľbe prezidenta boli nekompletné.
Ústava v čl. 101 uvádzala, že prezidenta volí
Národná rada SR (v ďalšom iba národná rada) tajným hlasovaním na 5 rokov a na jeho zvolenie je
potrebná trojpätinová väčšina hlasov všetkých poslancov. O ďalšom kole volieb, resp. opakovanej
voľbe sa Ústava v pôvodnom znení nezmieňuje a
podrobnosti bez ústavnej blankety ponechala na riešenie rokovaciemu poriadku národnej rady
č.350/1996 Z.z.
(§ 98 - 104). Predmetom sporu bol i začiatok
plynutia volebného obdobia prezidenta, ktorý musel riešiť ústavný súd výkladom
(č.344/1997 Z.z.), podľa ktorého funkčné obdobie
prezidenta začína odo dňa zloženia sľubu a končí uplynutím 5 rokov od jeho zloženia.
Pri riešení tzv. nezastupiteľných právomocí prezidenta uvedených v
čl. 102 v spojení s
čl. 105 zostali nedoriešené jeho právomoci, ak
sa prezidentská funkcia nevykonávala, pri podpisovaní zákonov a právomoc vymenúvať a odvolávať
predsedu a ostatných členov vlády, ale aj iných významných verejných činiteľov. To umožňovalo vznik
situácie, v ktorej niet ústavného činiteľa, ktorý by prijal demisiu vlády, resp. jej člena a opačne
ani vymenovať predsedu a ostatných členov vlády, keď úrad prezidenta nebol obsadený, resp. prezident
svoju funkciu z ústavných dôvodov nevykonával.
Neupravené zostali právne dôsledky podpisu zákonov pri použití suspenzívneho veta
prezidenta v prípade jeho prelomenia parlamentom. Súčasne za nedostatok možno považovať, že
čl. 84 nepožadoval na prelomenie suspenzívneho
veta kvalifikovanú väčšinu (nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov). Osobitne problematické by
bolo, pri neurčení primeranej kvalifikovanej väčšiny, ak by prezident vrátil do parlamentu ústavný
zákon. Za neadekvátne možno považovať povinnosť prezidenta vrátiť zákon parlamentu s pripomienkami,
keď ho o to požiada vláda (čl. 87 ods.
4).