Miestne referendum (vybrané problémy)

Vydáno: 32 minút čítania
Miestne referendum (vybrané problémy)
JUDr.
Alena
Krunková
PhD.
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Fakulta verejnej správy, Katedra verejnoprávnych disciplín, Košice.
KRUNKOVÁ, A.: Miestne
referendum
(vybrané problémy). Právny obzor, 93, 2010, č.5, s.471 - 482.
Autorka v článku analyzuje miestne
referendum
ako formu priamej demokracie na úrovni obce. Špecifikuje jednotlivé formy miestneho referenda v zmysle platnej právnej úpravy, definuje subjekty oprávnené iniciovať i hlasovať v miestnom referende. Na základe praktických skúsenosti so skúmaným inštitútom poukazuje na nedostatky právnej úpravy a podáva možné návrhy
de lege ferenda.
Úvod
Tradičný princíp suverenity ľudu, v zmysle ktorého je umožnené nositeľovi verejnej moci túto moc aj vykonávať, nestráca aktuálnosť ani v období tzv. modernej demokracie. Práve naopak, dochádza k zvýrazňovaniu prvkov priamej demokracie na lokálnej, štátnej i európskej úrovni.1) Slovenská republika nesporne patrí medzi demokratické štáty a snaží sa nadviazať na základy konštitucionalizmu i reflektovať novšie prístupy vnímania štátu.2)
Ak je jednotlivec v pozícii aktívneho subjektu participujúceho na správe verejných vecí v rovine suplementárnej, je nevyhnutné stanoviť mu právny rámec prípustnej účasti. Na druhej strane, ak táto participácia má byť reálne účelná, úprava
ex lege
či
ex constitutione
musí stanoviť použiteľnú koncepciu foriem priamej demokracie, zabezpečujúcu minimálne spätnú väzbu, vďaka ktorej jednotlivec bude vidieť výsledky svojho konania. Vnímajúc štúdie, zaoberajúce sa komparáciou foriem priamej demokracie,3) prevažujú závery preferujúce využívanie priamej demokracie v rámci menšieho teritória. K uplatňovaniu tzv. "čistej - pravej" priamej demokracie, keď sú všetky rozhodnutia prijímané hlasovaním plnoprávnych občanov daného teritória, dnes dochádza len výnimočne.4) V rámci bežnej existencie zastupiteľských orgánov môžu ale byť jej formy (väčšinou
referendum
) vhodným suplementárnym riešením v prípade rozmanitých problémových situácií.
Pozorujúc tento trend na jednej strane a na strane druhej negatívne skúsenosti s referendom celoštátneho i miestneho významu v Slovenskej republike vyvstávajú viaceré otázky. Za základnú zvykne byť považovaná - je vôbec možné na základe platnej právnej úpravy v Slovenskej republike využívať
referendum
tak, aby došlo k premietnutiu jeho výsledkov do roviny záväzných rozhodnutí? Jej zodpovedanie iste predpokladá analýzu príslušnej platnej právnej úpravy. Pozornosť zameriame len na
referendum
lokálneho charakteru, keďže v zmysle idey priamej demokracie jeho zvládnutie môže byť polovicou úspechu v prípadoch realizovateľnosti referenda na vyššej (celoštátnej) úrovni.
Ústavnoprávna koncepcia
Vychádzajúc z Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č.460/1992 Zb. v znení neskorších zmien a doplnkov), právny poriadok Slovenskej republiky v zmysle čl. 2 ods. 1 ústavy stanovuje možnosť občanom Slovenskej republiky realizovať štátnu moc priamo - formami priamej demokracie alebo prostredníctvom svojich volených zástupcov. Bližšiu špecifikáciu priamej demokracie v súvislosti s územnou samosprávou Ústava Slovenskej republiky stanovuje v čl. 67, v ktorom inštitucionalizuje nasledovné formy priamej demokracie na lokálnej úrovni:
-
zhromaždenie obyvateľov obce,
-
miestne
referendum
,
-
referendum
na území vyššieho územného celku.
Ako norma
lex generalis
Ústava Slovenskej republiky odkazuje na konkretizujúcu úpravu v

Související dokumenty

Súvisiace články

Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Ústavné zvyklosti – kritika, kontext, reflexie
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Ľudské práva, slobody a hranice ich limitácie v čase pandémie - Uplatňovanie racionálnych predpokladov pri obmedzovaní ľudských práv a slobôd
K odňatiu právomoci Ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony - kritické reflexie
Princip komparability a možnosti jeho aplikace při komparaci anglosaského a kontinentálního systému právní kultury
Uplatňovanie kasačného princípu pri preskúmavaní rozhodnutí správnych orgánov (inauguračná prednáška)
(Ne)rozhodovanie o súlade ústavného zákona s ústavou
Referendum o predčasných voľbách je protiústavné
Weimarská ústava (1. časť) - Cesta k prijatiu základného dokumentu
Opodstatnenie procesnej spravodlivosti
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Veľký senát a ustálená rozhodovacia prax (inauguračná prednáška)
Združenia ako prostriedok politickej participácie na správe vecí verejných (inauguračná prednáška)
Ústavný status predsedu vlády
Suverén a právo v moderním státě
K postulátu morální argumentace v právu(základní nástin struktury problému)
Polemika o ústavnom poriadku a jeho kompatibilite