K podstate sporu o ústavný súd.
JUDr.
Michal
Matulník
Advokát, konateľ a spoločník advokátskej kancelárie JUDr. Michal Matulník, advokát,
s. r. o.; externý doktorand na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Autorovi nebola v
súvislosti s týmto príspevkom poskytnutá finančná podpora zo žiadnej grantovej
schémy.
MATULNÍK, M.: K podstate sporu o ústavný súd. Právny obzor, 101, 2018, č. 1, s. 83 -
103.
The essence of the dispute concerning the Constitutional Court.
The Constitutional
Court is an independent judicial authority vested with the mandate to protect the constitution. It
should be composed of thirteen judges. However, at the moment, the Constitutional Court consists of
only ten judges, nine of which have already exceeded ten years of their twelve year term. Despite
the fact that parliament has already nominated eight candidates, the president has appointed only
one of them. The president reasoned his respective decision with the existence of "the
constitutional guarantee of the right not to appoint a judge
". The existence of such
constitutional guarantee has been contested by both the candidates as well as by the third senate of
the Constitutional Court. The essence of the claim is anchored in an interpretation of the
president´s power to appoint the judges and it could be expressed by the question of whether the
president is unconditionally obliged to appoint half of the candidates nominated by parliament and
if not, what are the limits of his discretion. In the light of this question we need to focus on the
purport and assignment of this power and to distinguish its notarial, controlling (limited or
extended) and correcting role.Keywords:
constitutional court, parliamentary selection, qualification
criterion, power of appointmentÚvod
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len ústavný súd) je nezávislým súdnym orgánom
ochrany ústavnosti, ktorý sa skladá z trinástich sudcov. Takéto spojenie ustanovení článkov
1241) a 1342)
Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
ústava) do jedného súvetia účelovo naznačuje ich
vzájomnú previazanosť. Predpokladom na to, aby ústavný súd mohol plnohodnotne plniť ústavodarcom
zverenú rolu je, že bude personálne zložený takým spôsobom (z pohľadu kvantitatívneho ale aj
kvalitatívneho), z akého ústavodarca pri formulovaní kompetencií ústavného
súdu3) vychádzal. Riadne plnenie roly ústavného súdu je potom jedným zo
základných predpokladov a pilierov právneho štátu, ktorému vernosť (resp. ktorého ochranu princípov)
sľúbili všetky subjekty zúčastnené na nižšie opísanom spore o ústavný súd. Možno teda rozumne
očakávať, že všetci zúčastnení majú rovnaký zámer, a teda budú konať tak, aby došlo, alebo aspoň
mohlo dôjsť k jeho naplneniu.
Ústavný súd sa však momentálne skladá z desiatich sudcov. Deviatim z nich už uplynulo
desať z dvanástich rokov ich funkčného obdobia. Dve z troch "voľných" miest nie sú obsadené dva a
pol roka, zostávajúce tretie "voľné" miesto nie je obsadené viac než rok. Od apríla 2014 parlament
zvolil osem kandidátov na sudcov ústavného súdu, z ktorých prezident vymenoval jedného kandidáta. O
zostávajúcich siedmich kandidátoch prezident rozhodol tak, že ich nevymenuje, pričom šiesti z nich
podali proti rozhodnutiu prezidenta ústavnú sťažnosť. O troch z týchto sťažností už ústavný súd
rozhodol4), a to tak, že
(i)
konštatoval porušenie základného práva sťažovateľov na prístup k voleným a iným
verejným funkciám za rovnakých podmienok podľa čl. 30
ods. 4 ústavy v spojení s čl. 2 ods. 2
ústavy,
(ii)
dotknuté rozhodnutia prezidenta zrušil a
(iii)
prezidentovi prikázal, aby vo veci znovu konal a rozhodol. Prezident teda rozhodol
opäť5) a z pohľadu výroku rozhodnutia opäť rovnako. Proti "opätovným"
rozhodnutiam prezidenta podali nevymenovaní kandidáti ústavné sťažnosti, pričom konania o nich
neboli doposiaľ skončené.6)
Strany zúčastnené na procese personálnej kreácie ústavného súdu (parlament, prezident,
ústavný súd) celkom zrejme odlišne vnímajú kritériá, splnenie ktorých ústavodarca požaduje od
úspešného kandidáta na sudcu ústavného súdu a zároveň sa rozchádzajú v pohľade na rolu prezidenta v
tomto procese. Z ostatného vývoja možno nadobudnúť dojem, že svoje postoje považujú za ustálené a
bilaterálnu diskusiu o nich skôr za zbytočnú. Z hľadiska perspektívy skorého konsenzuálneho
vyriešenia sporu je to stav nedobrý, na druhej strane však vytvára priestor na jeho zrozumiteľné
pomenovanie a analýzu. Únikom zo vzniknutej situácie mala byť žiadosť prezidenta adresovaná tzv.
Benátskej komisii7) o právny názor v súvislosti s menovaním sudcov ústavného
súdu. Hoci Benátska komisia svoje stanovisko vydala,8) z reakcie strán je
však už teraz zrejmé, že táto aktivita prezidenta nesplnila svoj účel. Momentálne je teda
kompetenčný konflikt vymedzený kategorickými postojmi parlamentu (v procesnej forme artikulovaným
sťažnosťami neúspešných kandidátov na sudcov ústavného súdu) na jednej strane a postojom prezidenta
na strane druhej. Napriek tomu, že sa už kompetenčným konfliktom zaoberal aj ústavný súd a vo veci
raz meritórne rozhodol, vec nie je doposiaľ "uzavretá". Známy je teda aj právny názor tretieho
senátu ústavného súdu.9)
Cieľom tohto príspevku je abstrahovať podstatu sporu, zrozumiteľne ju vymedziť a vo svetle
z toho plynúcich zistení artikulovať postoje a závery, ktorých zohľadnenie by mohlo byť prospešné v
procese prípravy avizovaných legislatívnych zmien zameraných na elimináciu sporov tohto druhu v
budúcnosti. Autor za podstatu sporu považuje kategoricky odlišné vnímanie "filtra", pracovne v
príspevku označeného ako "parlamentná selekcia", zo strany prezidenta a parlamentu, resp. vlády.
Druhým kľúčovým prvkom sporu je posúdenie možnosti aplikovať výklad ústavného súdu v rozhodnutí PL.
ÚS 4/201210) na právomoc prezidenta menovať sudcov ústavného súdu. Z pohľadu
štruktúry je príspevok rozdelený do troch častí. Prvá, deskriptívna časť, je zameraná na uvedenie do
problematiky prostredníctvom opisu základných argumentačných línií sporových strán, ako aj
argumentácie tretieho senátu ústavného súdu, a je zavŕšená označením kľúčovej otázky kompetenčného
konfliktu. Druhá časť sa sústreďuje na interpretáciu dotknutých ustanovení
ústavy v snahe vymedziť charakter a obsah rolí strán
kompetenčného konfliktu. Jej súčasťou je tiež sumarizácia niektorých výhrad k odôvodneniu
rozhodnutia ústavného súdu vo veci III. ÚS 571/2014. Z pohľadu príspevku ide o časť jadrovú,
obsahujúcu postoje a názory autora na kľúčovú otázku sporu. V záverečnej časti príspevku autor
vyjadruje postoj k niektorým mediálne prezentovaným návrhom legislatívnych úprav a následne
predstavuje svoje návrhy čiastkových riešení.
1. Kritériá spôsobilosti kandidáta na sudcu ústavného súdu a argumentácia strán
sporu
Skôr než pristúpime k opisu jednotlivých argumentačných línií, je namieste heslovito
spomenúť základnú ústavnú reguláciu kvalifikačných
predpokladov sudcov ústavného súdu. Ústava stanovuje
nasledujúcich päť kritérií spôsobilosti kandidáta na ústavného sudcu:
(i)
občianstvo Slovenskej republiky,
(ii)
voliteľnosť do Národnej rady Slovenskej republiky (teda požiadavka volebného práva,
veku a trvalého pobytu na území Slovenskej republiky);
(iii)
vek 40 rokov;
(iv)
vysokoškolské právnické vzdelanie a