Ústavnoprávny režim vystúpenia Slovenskej republiky z Európskej
únie
Prof. JUDr.
Ján
Svák
DrSc.
rektor, Paneurópska vysoká škola, Bratislava
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
odborný asistent, Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola,
Bratislava
SVÁK, J. - BALOG, B. Ústavnoprávny režim vystúpenia Slovenskej republiky z
Európskej únie. Právny obzor, 95, 2012, č.6, s.511 - 525.
The Constitutional regime of withdrawal of the Slovak Republic from the European
Union.
The Treaty of Lisbon for the first time specifically solves the withdrawal of a Member
State from the European Union. The actual withdrawal under Art 50 of the Treaty on European Union
adjusts the proceedings on the level of the European Union, but also assumes the prevent approval of
the decision on withdrawal from the European Union on the level of the Member State. The Treaty on
European Union presupposes the existence of national constitutional requirements for this process.
In the present paper are therefore outlined the basic constitutional context of national decisions
about the withdrawal of the Member State from the European Union and are outlined possible solutions
in the Slovak Republic.Key words:
the Constitution of the Slovak Republic, state union, international
treaty, transfer of the exercise of rights, the National Council of the Slovak Republic, the
referendum
1. Úvod
Európska únia za vyše pol storočia sa stala konštantou či dokonca inštitucionálne
nezvratnou kategóriou o členstvo, ktorej sa na prelome tisícročí úspešne usilovali a usilujú takmer
všetky posttotalitné štáty strednej a východnej Európy. V rámci ideológie politickej korektnosti,
ktorá pomaly ovládla západné demokracie, sa verejne nehovorilo o možnosti jej rozkladu či rozpadu, a
to vrátane odbornej spisby. Zdalo sa, že jej existencia je nespochybniteľná a smeruje
politickoprávne k vytvoreniu európskeho superštátu. Jej krízu predznamenalo pomerne a neúspešne
dramatické úsilie o prijatie Ústavy pre Európu, ktoré sa uzavrelo prijatím
Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa
Zmluva o Európskej únii a
Zmluva o založení Európskeho spoločenstva (ďalej len
"Lisabonská zmluva").
Právna úprava členstva štátu v Európskej únii bola v primárnom práve Lisabonskou zmluvou
však doplnená aj o výslovnú úpravu práva členského štátu vystúpiť z Európskej únie. V tejto
súvislosti Lisabonská zmluva upravila mechanizmus
vystúpenia na úrovni Európskej únii a zapojenie orgánov Európskej únie do tohto mechanizmu. Výslovne
to bolo zakotvené do článku 50 Zmluvy o Európskej
únii1) (ďalej len "ZEÚ"),
ktorý predstavuje novú súčasť primárneho práva Európskej únie a v znení pred Lisabonskou zmluvou
predchodcu nemal.
Pre výstupnú procedúru je charakteristické, že na úrovni Európskej únie a jej orgánov sa
táto začína doručením oznámenia členského štátu Európskej rade, v ktorom oznámi svoj zámer vystúpiť
z Európskej únie. Následná výstupná procedúra má podľa úpravy v článku 50 ods. 2 až 4
ZEÚ dve alternatívy. Buď členský štát, ktorý chce
vystúpiť, uzavrie dohodu s Európskou úniou a vystúpi k dátumu jej platnosti, alebo sa dohodu
nepodarí uzavrieť - potom štát vystupuje z Európskej únii automaticky po dvoch rokoch odo dňa, keď
bolo jednostranné oznámenie úmyslu vystúpiť doručené Európskej
rade.2)
Samotná výstupná procedúra a jej iniciovanie je výsledkom rozhodnutia členského štátu o
vystúpení z Európskej únie. Podľa článku 50 ods. 1
ZEÚ3) sa tak deje v súlade s
ústavnými požiadavkami členského štátu. Znamená to, že ZEÚ
neupravuje procedúru, ktorá na úrovni členského štátu predchádza prijatiu a doručeniu jednostranného
rozhodnutia o vystúpení z Európskej únie. Ide o výlučnú záležitosť členského štátu a otázku jeho
vnútroštátnej ústavnej úpravy.
Predmetom predloženého príspevku je analýza práve tejto vnútroštátnej ústavnej procedúry
prijatia rozhodnutia členského štátu o vystúpení z Európskej únie a toho, ako je možné chápať
"ústavné požiadavky"
príslušného členského štátu, na ktoré
ZEÚ rozhodnutie členského štátu o vystúpení z Európskej
únie viaže.2. Ústavné požiadavky vystúpenia z Európskej únie v prípade Slovenskej
republiky
Napriek tomu, že Lisabonská zmluva bola
účinná od 1. decembra 2009, Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada") sa jej
implementácii v podmienkach Slovenskej republiky a jej národného právneho poriadku začala venovať až
v roku 2011. Ústavodarca vyhodnotil, že na implementáciu
Lisabonskej zmluvy (a to ani vo vzťahuk novým
právomociam národnej rady) nie je potrebná zmena alebo doplnenie
Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
"ústava") a ani
ústavného zákona č.397/2004 Z.z. o spolupráci Národnej rady
Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej
únie.4) Národná rada usúdila, že na implementáciu Lisabonskej zmluvy v
časti týkajúcej sa jej nových právomocí ako národného parlamentu je postaču