Zrušenie rozhodnutí o amnestii ústavným zákonom
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, odborný asistent, Kancelária Národnej rady
Slovenskej republiky, riaditeľ odboru legislatívy.
BALOG, B.: Zrušenie rozhodnutí o amnestii ústavným zákonom. Právny obzor, 95,
2012, č.4, s.318 - 340.
The Annulment of the Decision on Amnesty by the Constitutional Law.
The National
Council of the Slovak Republic dealt also in V. election period in the draft of the Constitutional
Act on the Annulment of certain decisions on amnesty. The draft of the Constitutional Act was not
approved. The Constitutional Court of the Slovak Republic in 1999 ruled that the President is not
authorized to annul the decision on Amnesty. The question arises, whether such annulment power has
National Council of the Slovak Republic as the highest representative body of the Slovak Republic,
namely by an Constitutional Act. In terms of a poly legal constitution could this idea be possible.
Author controverts with such power of the National Council of the Slovak Republic and argues that
the National Council of Slovak Republic is in its constitutional power limited. This limitation
represents the implicit material core of the constitution, which the author classifies as the
principles of the rule of law and inviolable, inalienable, imprescriptible and indefeasible
fundamental rights and freedoms. In relation to the Constitutional Act on the Annulment of some
decisions on Amnesty refers to conflict with the principle of separation of powers and also to the
absence of generality of such Constitutional Act.Key words:
the Constitution of the Slovak Republic, constitutional acts,
legislator, the National Council of the Slovak Republic, material core of the
constitution1. Úvod
Ani V. volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky, aj keď skrátené, sa nemohlo
zaobísť bez šlágra vo forme návrhu ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii (v V.
volebnom období tlač 366). Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada") dňa 8.
februára 2012 tento návrh ústavného zákona neschválila a dá sa predpokladať, že tento evergreen bude
pokračovať aj v VI. volebnom období.
Udalosti, ktoré sa stali v Slovenskej republike v rokoch 1995 až 1997, zneužívanie štátnej
moci, osobitne tajnej služby, prerastenie organizovaného zločinu do oficiálnych štruktúr moci, ale
aj amnestovanie niektorých bezprecedentných skutkov vtedajším predsedom vlády Slovenskej republiky
Mečiarom vykonávajúcim niektoré oprávnenia prezidenta, sú dostatočne známe, preto sa im venovať
nebudem.
Svoj príspevok zameriam na ústavnoprávne preskúmanie právomoci národnej rady sa na takomto
ústavnom zákone uzniesť. Návrh ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii
predstavuje reakciu na rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") sp.
zn. I. ÚS 30/99, kde o. i. vyslovil, že
"Právom prezidenta Slovenskej republiky upraveným
článkom 102 ods. 1 písm. i) Ústavy Slovenskej
republiky je udeliť amnestiu niektorou z foriem, ktoré sú v tomto článku uvedené. Súčasťou
tohto práva však nie je aj oprávnenie prezidenta Slovenskej republiky akýmkoľvek spôsobom meniť
rozhodnutie o amnestii už uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.".
Ústavný súd svojím rozhodnutím na jednej strane nepriznal prezidentovi oprávnenie zmeniť
rozhodnutie o amnestii uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ale na druhej strane
ponechal otvorené dvere v tom, že výslovne nepoprel a nevyjadril sa k nemožnosti zmeny či dokonca
zrušenia rozhodnutia o amnestii iným ústavným orgánom, resp. iným ústavným postupom.
Ak ústavný súd výslovne nepoprel možnosť zmeny alebo zrušenia rozhodnutia o amnestii, ale
vyslovil, že to nie je možné rozhodnutím hlavy štátu, vzniklo v skupine politických predstaviteľov
presvedčenie, že ústavným orgánom, ktorý môže rozhodnutie o zrušení rozhodnutí o amnestii prijať, je
národná rada, a to ústavným zákonom, teda ako ústavodarca.
Vo svojom príspevku využijem zrušenie rozhodnutí o amnestii ústavným zákonom ako kulisu na
nastolenie inej, všeobecnejšej a podstatnejšej otázky/otázok - aké sú medze ústavodarcu v
demokratickom a materiálnom právnom štáte? Alebo pre ústavodarcu žiadne medze pre jeho ústavodarnú
činnosť neexistujú? Nepredstavuje pre neho obmedzenie ani princíp deľby moci? Kam až siaha možnosť
ústavodarcu regulovať a zasahovať ústavným zákonom? A je možné ústavným zákonom vyriešiť
každý/akýkoľvek problém?
2. Ústavný zákon o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii -
ústavnoprávna charakteristika
Ústavnoprávnu charakteristiku ústavného zákona o zrušení niektorých rozhodnutí o amnestii
je potrebné začať stručným charakterizovaním Ústavy
Slovenskej republiky (ďalej len "ústava" alebo
"slovenská ústava"), ústavných zákonov ako súčasti
ústavného systému Slovenskej republiky a vzťahu ústavy
a ústavných zákonov. Následne sa zameriam na preskúmanie postavenia národnej rady z hľadiska výkonu
jej ústavodarnej právomoci.
2.1. Ústava a jej zmeny
Ústava bola Slovenskou národnou radou v roku 1992 prijatá a následne vyhlásená v Zbierke
zákonov ako "Ústava Slovenskej republiky", resp. ako "Ústava
Slovenskej republiky č.460/1992 Zb.". Nebola teda formálne označená ako ústavný zákon.
Napriek tomu je nepochybné, že Slovenská národná rada ju prijala ako ústavný zákon. Možno preto
povedať, že ústava sa do podoby právneho predpisu
dostáva vo forme ústavného zákona. To znamená, že z formálneho hľadiska je ústavný zákon forma
predpisu, v ktorom je stvárnená slovenská
ústava.1)
Z hľadiska základnej charakteristiky významnej vo vzťahu k predmetu príspevku je
ústava polylegálna a rigidná. V súvislosti s rigidným
charakterom ústavy ale prof. Prusák poznamenáva, že
ústavu síce môžeme označiť ako rigidnú, ale
"Slovenská republika aj so zreteľom na jednokomorový
systém zabezpečuje stabilitu ústavy v najnižšej miere
rigidity.".
2)Napriek československým ústavným tradíciám ústava neobsahuje derogačnú klauzulu. V
slovenskej ústave nie je možné nájsť ustanovenie, ktoré by zodpovedalo ustanoveniu čl. 9 ods. 1
českej ústavy -
"Ústava môže byť doplňovaná či menená len ústavnými zákonmi."
- alebo čl. 79
ods. 1 prvá veta Základného zákona SRN - "Základný zákon môže byť menený iba zákonom, ktorý
znenie Základného zákona výslovne mení alebo dopĺňa.".
Jediné ustanovenie v ústave, kde je výslovne
uvedená zmena ústavy a z ktorého vyvodzujeme jej
rigidný charakter, je čl. 84 ods. 4, podľa
ktorého
"na prijatie ústavy, zmenu
ústavy, ústavného zákona"
sa vyžaduje ústavná
väčšina - 3/5 všetkých poslancov národnej rady. V čl.
84 ods. 4 ústava primárne upravuje kvórum, ktoré je potrebné na o. i. aj na "prijatie
ústavy, zmenu
ústavy, ústavného zákona"
. Uvedené ustanovenie
ústavy teda neupravuje, resp. nestanovuje ústavné
pravidlá pre zmenu ústavy, ale len kvórum pre prijatie
platného uznesenia národnej rady. Uvedené ustanovenie preto nie je možné považovať za derogačnú
klauzulu.V roku 1998 schválila národná rada prvú novelu
ústavy. Napriek absencii derogačnej klauzuly
postupovala v súlade s československými ústavnými tradíciami a prijala ústavný zákon, ktorým sa
priamo novelizovala ústava. Tento spôsob nebol
spochybnený a pri všetkých nasledujúcich novelách
ústavy postupovala národná rada rovnakým spôsobom. Tým
vznikla určitá ústavná obyčaj, na základe ktorej sa
ústava novelizuje ústavným zákonom. Tým vznikla
skupina ústavných zákonov, ktoré priamo novelizovali ústavu a majú charakter tzv. novelizačných
ústavných zákonov.
Napriek tomu, že formálna a procesná stránka zmeny
ústavy je na základe vytvorenej ústavnej obyčaje
jasná, mala by derogačná klauzula a jej doplnenie do
ústavy svoje opodstatnenie, pretože by mala/mohla
prispieť k zabráneniu dekompozície ústavného systému prijímaním takých ústavných zákonov, ktoré
predstavujú nepriame novely ústavy alebo v
jednotlivých prípadoch prelamujú ústavu. Derogačná klauzula by mala stanoviť ústavné
pravidlo, podľa
ad hoc