Povinnosť parlamentu prijať zákon ?/!

Vydáno: 52 minút čítania
Povinnosť parlamentu prijať zákon ?/!
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, odborný asistent, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky, riaditeľ odboru legislatívy.
JUDr.
Lívia
Trellová
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského, odborná asistentka.
BALOG, B., TRELLOVÁ, L.: Povinnosť parlamentu prijať zákon ?/! Právny obzor, 95, 2012, č.1, s.25 - 43.
The Obligation of the Parliament to adopt the Law?/!
The paper analyzes the status of the Parliament in connection with the examination of the existence or absence of its obligation to adopt the law in situations that are analyzed in this paper. It is a question of obligations of the Parliament to adopt laws, if based on a valid
referendum
give citizens order to the Parliament for the adoption of such legislation, which reflect the results of a valid
referendum
into a law. Furthermore, it is effect of so called positive commitment of State which, under the authors' opinion in a material Rule of Law constitutes an obligation of the Parliament to adopt a law whether laws that would fill and guarantee constitutional rights and freedoms which, by their nature require an adjustment in the form of law. Finally, it is the adoption of laws as a result of implementation of legally binding acts of the European Union. Despite of the absence of constitutional sanctions for the fulfillment of the obligation of the Parliament to adopt the law, the authors express their opinion, that in these cases arises for the Parliament the obligation to adopt the law. For a valid
referendum
at the same time the authors suggest the possible constitutional sanction, namely the dissolution of the Parliament.
Key words:
parliament, the National Council of the Slovak Republic, law-maker, constitutionmaker, deputy´s mandate,
referendum
, dissolution of the parliament, material legal State, fundamental rights and freedoms, positive commitment of the State, binding legal acts of the European Union, directive
1. Úvod
Účelom predloženého príspevku je zamyslieť sa, v intenciách mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, nad otázkou, či je možné v podmienkach Slovenskej republiky a za akých okolností hovoriť (alebo možno len rozmýšľať) nad prípadmi povinnosti parlamentu prijať zákon. Povinnosťou nebudeme mať na mysli povinnosť politickú, morálnu alebo inú mimoprávnu, ale povinnosťou budeme mať na mysli povinnosť (ústavno) právnu. V právnom myslení sa bežne spája právna povinnosť s vynútiteľnosťou tejto povinnosti vo forme ustanovenia sankcie. Od našej ďalšej úvahy nás neodradí ani skutočnosť, že už na tomto mieste sme si vedomí nevymožiteľnosti prípadnej ústavnoprávnej povinnosti parlamentu prijať zákon.
Ak vychádzame z predpokladu, že zákonodarný zbor, ktorý je v dnešnom štáte spravidla jediný kompetentný na prijímanie normotvorby a vzhľadom na skutočnosť, že je to orgán politický, tak sa môže zdať nepredstaviteľná vôbec samotná predstava, že zákonodarný zbor by mohol byť za určitých okolností povinný prijať určitú právnu úpravu.1)
Napriek tomu udalosti politického života ukazujú, že má význam o týchto veciach rozmýšľať a diskutovať.
V rozhodnutí sp. zn. PL. ÚS 16/95 Ústavný súd Slovenskej republiky k postaveniu Národnej rady Slovenskej republiky vyslovil, že
"Aj zákonodarný orgán je viazaný ústavou a jej princípmi, ktorých zmenu ústava nepripúšťa, lebo majú konštitutívny význam pre demokratickú povahu Slovenskej republiky tak, ako je to deklarované v čl. 1 Ústavy Slovenskej republiky.".
Tento názor Ústavného súdu Slovenskej republiky uvádzame v úvode nášho príspevku, pretože myšlienka viazanosti parlamentu ústavou nás sprevádza celým ďalším textom príspevku.
Predložený príspevok sa venuje mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj konkrétnym príkladom, keď, podľa autorov, vzniká ústavná povinnosť Národnej rady Slovenskej republiky zákon prijať.
2. Mandát poslanca
Pri skúmaní základnej otázky existencie ústavnej povinnosti parlamentu prijať zákon nie je možné obísť čl. 73 ods. 2 Ústavy SR, ktorý vymedzuje charakter mandátu poslanca. V zásade neexistuje v doktríne spor o to, aký charakter má tento mandát. Otázka je, či možno na základe ústavnej úpravy mandátu poslanca a jeho doktrinálneho chápania dospieť k záveru, že tento vylučuje vznik a existenciu (akejkoľvek/nejakej) ústavnej povinnosti parlamentu prijať nejaký zákon?
Podľa čl. 73 ods. 2 Ústavy SR poslanci sú zástupcovia občanov, ale mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia, a nie sú viazaní príkazmi. Z uvedenej ústavnej dikcie vyplýva, že poslanec by nemal prijímať žiadne príkazy, ani od politickej strany alebo hnutia, na kandidátke ktorého bol zvolený do Národnej rady Slovenskej republiky. Takto koncipovaný obsah poslaneckého mandátu sa v teórii nazýva zákaz imperatívneho mandátu, resp. voľný mandát.2) Zákaz imperatívneho mandátu znamená politickú nezodpovednosť poslanca voči svojim voličom v priebehu volebného obdobia. Poslanec má konať podľa svojho svedomia a presvedčenia, nezávisle od názorov iných, nezávisle od názorov sociálnych skupín či politických strán, spolkov, občianskych združení alebo iných obdobných organizácií, a to i vtedy, ak prípadne tieto subjekty reprezentuje. Poslanci priamo nezodpovedajú voličom a voliči ich priamo nemôžu odvolať. Sú však viazaní ústavou, ústavnými zákonmi a zákonmi.3) Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky nie je viazaný príkazmi od iného orgánu verejnej moci, ani od iných fyzických osôb alebo právnických osôb.
Ústava SR neumožňuje nikomu, aby zaväzoval poslanca k spôsobu, akým uplatní práva vyplývajúce z poslaneckého mandátu. Svedomie a presvedčenie poslanca je nadradené nad príkazy a želania voličov, aj politických strán a hnutí, ktoré poslanca navrhli za kandidáta na poslanca. Jediným obmedzením pri výkone poslaneckéhomandátu je Ústava SR.4)
Prof. Svák v súvislosti s ústavnou koncepciou zákazu imperatívneho mandátu uvádza, že
"v širšom slova zmy

Související dokumenty

Súvisiace články

Do akej miery môže Ústavný súd SR chrániť ústavnosť bez návrhu? (1.)
Ústavné právo procesné na novom právnom základe (2.) Časť druhá: Úpravy, ktoré v zákone nie sú
Ústavné právo procesné na novom právnom základe (1.) Časť prvá: Úpravy, ktoré v zákone sú
O zodpovednosti za nezákonné rozhodnutia po 1. júli 2023
Využitie mediácie v súdnych sporoch z pohľadu sudcu - má mediácia v súdnych sporoch budúcnosť?
Správa CEPEJ a súčasné problémy slovenského súdnictva
Dovolanie generálneho prokurátora
Kasačné rozhodnutie dovolacieho súdu a ústavná sťažnosť - prečo nie?
Kasačné rozhodnutie dovolacieho súdu a ústavná sťažnosť
Je povinné očkovanie maloletých detí zásahom do súkromnej integrity občana?
Nová právna úprava výberových konaní na funkciu sudcu
Všeobecný súd a štátna pomoc v čase pandemie Covid-19
Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
Vplyv pandémie COVID-19 na oblasť justície
Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Sloboda prejavu sudcu v kontexte judikatúry európskeho súdu pre ľudské práva
Obnova konania pred ústavným súdom (1.)
Neústavné ústavné zákony a ochrana ústavnosti SR. Časť druhá: Koncepcia Ústavného súdu SR
Štátne občianstvo Slovenskej republiky. Časť prvá: Jednoduché štátne občianstvo
Obnova konania pred Ústavným súdom (2.)