Povinnosť parlamentu prijať zákon ?/!
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, odborný asistent, Kancelária Národnej rady
Slovenskej republiky, riaditeľ odboru legislatívy.
JUDr.
Lívia
Trellová
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského, odborná asistentka.
BALOG, B., TRELLOVÁ, L.: Povinnosť parlamentu prijať zákon ?/! Právny obzor,
95, 2012, č.1, s.25 - 43.
The Obligation of the Parliament to adopt the Law?/!
The paper analyzes the status
of the Parliament in connection with the examination of the existence or absence of its obligation
to adopt the law in situations that are analyzed in this paper. It is a question of obligations of
the Parliament to adopt laws, if based on a valid referendum
give citizens order to the Parliament
for the adoption of such legislation, which reflect the results of a valid referendum
into a law.
Furthermore, it is effect of so called positive commitment of State which, under the authors'
opinion in a material Rule of Law constitutes an obligation of the Parliament to adopt a law whether
laws that would fill and guarantee constitutional rights and freedoms which, by their nature require
an adjustment in the form of law. Finally, it is the adoption of laws as a result of implementation
of legally binding acts of the European Union. Despite of the absence of constitutional sanctions
for the fulfillment of the obligation of the Parliament to adopt the law, the authors express their
opinion, that in these cases arises for the Parliament the obligation to adopt the law. For a valid
referendum
at the same time the authors suggest the possible constitutional sanction, namely the
dissolution of the Parliament.Key words:
parliament, the National Council of the Slovak Republic, law-maker,
constitutionmaker, deputy´s mandate, referendum
, dissolution of the parliament, material legal
State, fundamental rights and freedoms, positive commitment of the State, binding legal acts of the
European Union, directive1. Úvod
Účelom predloženého príspevku je zamyslieť sa, v intenciách mandátu poslanca Národnej rady
Slovenskej republiky, nad otázkou, či je možné v podmienkach Slovenskej republiky a za akých
okolností hovoriť (alebo možno len rozmýšľať) nad prípadmi povinnosti parlamentu prijať zákon.
Povinnosťou nebudeme mať na mysli povinnosť politickú, morálnu alebo inú mimoprávnu, ale povinnosťou
budeme mať na mysli povinnosť (ústavno) právnu. V právnom myslení sa bežne spája právna povinnosť s
vynútiteľnosťou tejto povinnosti vo forme ustanovenia sankcie. Od našej ďalšej úvahy nás neodradí
ani skutočnosť, že už na tomto mieste sme si vedomí nevymožiteľnosti prípadnej ústavnoprávnej
povinnosti parlamentu prijať zákon.
Ak vychádzame z predpokladu, že zákonodarný zbor, ktorý je v dnešnom štáte spravidla
jediný kompetentný na prijímanie normotvorby a vzhľadom na skutočnosť, že je to orgán politický, tak
sa môže zdať nepredstaviteľná vôbec samotná predstava, že zákonodarný zbor by mohol byť za určitých
okolností povinný prijať určitú právnu úpravu.1)
Napriek tomu udalosti politického života ukazujú, že má význam o týchto veciach rozmýšľať
a diskutovať.
V rozhodnutí sp. zn. PL. ÚS 16/95 Ústavný súd
Slovenskej republiky k postaveniu Národnej rady Slovenskej republiky vyslovil, že
"Aj
zákonodarný orgán je viazaný ústavou a jej princípmi,
ktorých zmenu ústava nepripúšťa, lebo majú
konštitutívny význam pre demokratickú povahu Slovenskej republiky tak, ako je to deklarované v
čl. 1 Ústavy Slovenskej
republiky.".
Tento názor Ústavného súdu Slovenskej republiky uvádzame v úvode nášho príspevku, pretože
myšlienka viazanosti parlamentu ústavou nás sprevádza
celým ďalším textom príspevku.
Predložený príspevok sa venuje mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj
konkrétnym príkladom, keď, podľa autorov, vzniká ústavná povinnosť Národnej rady Slovenskej
republiky zákon prijať.
2. Mandát poslanca
Pri skúmaní základnej otázky existencie ústavnej povinnosti parlamentu prijať zákon nie je
možné obísť čl. 73 ods. 2 Ústavy SR, ktorý
vymedzuje charakter mandátu poslanca. V zásade neexistuje v doktríne spor o to, aký charakter má
tento mandát. Otázka je, či možno na základe ústavnej úpravy mandátu poslanca a jeho doktrinálneho
chápania dospieť k záveru, že tento vylučuje vznik a existenciu (akejkoľvek/nejakej) ústavnej
povinnosti parlamentu prijať nejaký zákon?
Podľa čl. 73 ods. 2 Ústavy SR
poslanci sú zástupcovia občanov, ale mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia,
a nie sú viazaní príkazmi. Z uvedenej ústavnej dikcie vyplýva, že poslanec by nemal prijímať žiadne
príkazy, ani od politickej strany alebo hnutia, na kandidátke ktorého bol zvolený do Národnej rady
Slovenskej republiky. Takto koncipovaný obsah poslaneckého mandátu sa v teórii nazýva zákaz
imperatívneho mandátu, resp. voľný mandát.2) Zákaz imperatívneho mandátu
znamená politickú nezodpovednosť poslanca voči svojim voličom v priebehu volebného obdobia. Poslanec
má konať podľa svojho svedomia a presvedčenia, nezávisle od názorov iných, nezávisle od názorov
sociálnych skupín či politických strán, spolkov, občianskych združení alebo iných obdobných
organizácií, a to i vtedy, ak prípadne tieto subjekty reprezentuje. Poslanci priamo nezodpovedajú
voličom a voliči ich priamo nemôžu odvolať. Sú však viazaní
ústavou, ústavnými zákonmi a
zákonmi.3) Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky nie je viazaný
príkazmi od iného orgánu verejnej moci, ani od iných fyzických osôb alebo právnických
osôb.
Ústava SR neumožňuje nikomu, aby zaväzoval
poslanca k spôsobu, akým uplatní práva vyplývajúce z poslaneckého mandátu. Svedomie a presvedčenie
poslanca je nadradené nad príkazy a želania voličov, aj politických strán a hnutí, ktoré poslanca
navrhli za kandidáta na poslanca. Jediným obmedzením pri výkone poslaneckéhomandátu je
Ústava SR.4)
Prof. Svák v súvislosti s ústavnou koncepciou zákazu imperatívneho mandátu uvádza, že
"v širšom slova zmy