Miestne referendum (vybrané problémy)

Vydáno: 32 minút čítania
Miestne referendum (vybrané problémy)
JUDr.
Alena
Krunková
PhD.
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Fakulta verejnej správy, Katedra verejnoprávnych disciplín, Košice.
KRUNKOVÁ, A.: Miestne
referendum
(vybrané problémy). Právny obzor, 93, 2010, č.5, s.471 - 482.
Autorka v článku analyzuje miestne
referendum
ako formu priamej demokracie na úrovni obce. Špecifikuje jednotlivé formy miestneho referenda v zmysle platnej právnej úpravy, definuje subjekty oprávnené iniciovať i hlasovať v miestnom referende. Na základe praktických skúsenosti so skúmaným inštitútom poukazuje na nedostatky právnej úpravy a podáva možné návrhy
de lege ferenda.
Úvod
Tradičný princíp suverenity ľudu, v zmysle ktorého je umožnené nositeľovi verejnej moci túto moc aj vykonávať, nestráca aktuálnosť ani v období tzv. modernej demokracie. Práve naopak, dochádza k zvýrazňovaniu prvkov priamej demokracie na lokálnej, štátnej i európskej úrovni.1) Slovenská republika nesporne patrí medzi demokratické štáty a snaží sa nadviazať na základy konštitucionalizmu i reflektovať novšie prístupy vnímania štátu.2)
Ak je jednotlivec v pozícii aktívneho subjektu participujúceho na správe verejných vecí v rovine suplementárnej, je nevyhnutné stanoviť mu právny rámec prípustnej účasti. Na druhej strane, ak táto participácia má byť reálne účelná, úprava
ex lege
či
ex constitutione
musí stanoviť použiteľnú koncepciu foriem priamej demokracie, zabezpečujúcu minimálne spätnú väzbu, vďaka ktorej jednotlivec bude vidieť výsledky svojho konania. Vnímajúc štúdie, zaoberajúce sa komparáciou foriem priamej demokracie,3) prevažujú závery preferujúce využívanie priamej demokracie v rámci menšieho teritória. K uplatňovaniu tzv. "čistej - pravej" priamej demokracie, keď sú všetky rozhodnutia prijímané hlasovaním plnoprávnych občanov daného teritória, dnes dochádza len výnimočne.4) V rámci bežnej existencie zastupiteľských orgánov môžu ale byť jej formy (väčšinou
referendum
) vhodným suplementárnym riešením v prípade rozmanitých problémových situácií.
Pozorujúc tento trend na jednej strane a na strane druhej negatívne skúsenosti s referendom celoštátneho i miestneho významu v Slovenskej republike vyvstávajú viaceré otázky. Za základnú zvykne byť považovaná - je vôbec možné na základe platnej právnej úpravy v Slovenskej republike využívať
referendum
tak, aby došlo k premietnutiu jeho výsledkov do roviny záväzných rozhodnutí? Jej zodpovedanie iste predpokladá analýzu príslušnej platnej právnej úpravy. Pozornosť zameriame len na
referendum
lokálneho charakteru, keďže v zmysle idey priamej demokracie jeho zvládnutie môže byť polovicou úspechu v prípadoch realizovateľnosti referenda na vyššej (celoštátnej) úrovni.
Ústavnoprávna koncepcia
Vychádzajúc z Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č.460/1992 Zb. v znení neskorších zmien a doplnkov), právny poriadok Slovenskej republiky v zmysle čl. 2 ods. 1 ústavy stanovuje možnosť občanom Slovenskej republiky realizovať štátnu moc priamo - formami priamej demokracie alebo prostredníctvom svojich volených zástupcov. Bližšiu špecifikáciu priamej demokracie v súvislosti s územnou samosprávou Ústava Slovenskej republiky stanovuje v čl. 67, v ktorom inštitucionalizuje nasledovné formy priamej demokracie na lokálnej úrovni:
-
zhromaždenie obyvateľov obce,
-
miestne
referendum
,
-
referendum
na území vyššieho územného celku.
Ako norma
lex generalis
Ústava Slovenskej republiky odkazuje na konkretizujúcu úpravu v

Související dokumenty

Súvisiace články

Medzinárodné štandardy slobody prejavu sudcu a disciplinárneho postihu za výkon tejto slobody
Vplyv pandémie COVID-19 na oblasť justície
Núdzový stav v Slovenske republike z hľadiska medzinárodných ľudskoprávnych štandardov
Sloboda prejavu sudcu v kontexte judikatúry európskeho súdu pre ľudské práva
Všeobecný súd a štátna pomoc v čase pandemie Covid-19
Vybrané mechanizmy na ochranu pred diskrimináciou a násilím páchanom na ženách
Viazanosť štátu vlastným právom ako príklad cikrularity v práve
Metódy smerujúce k definícii základných práv v praxi maďarského ústavného súdu
Ke smyslu a účelu práva z pohledu interpretace právních předpisů: argumentaci teleologickým výkladem (vázanosti soudce zákonem)
Ústavný súd a Zmluva o ústave pre Európu: Niekoľko poznámok k argumentácii ústavného súdu
Suverenita státu včera a dnes - k dynamice pojmu a hermeneutickým posunům v jeho chápání
Vzťah slobody, bezpečnosti a právneho štátu
Weimarská ústava (2. časť) Hľadanie identity nového štátu
Spor o podstatu ústavného štátu na pozadí preskúmavania ústavnosti ústavných zákonov Slovenskej republiky (habilitačná prednáška)
Demisia vlády z dôvodu demisie jej predsedu
Sekulárny štát ako neúspešný projekt (?)
Nepísané ústavné právo
Legislatívne pravidlá a ich ochrana
Limity výkonu ústavodarnej moci v Slovenskej republike (habilitačná prednáška)
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi