Zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou dopravného prostriedku

Vydáno: 59 minút čítania
Zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou dopravného prostriedku
Mgr.
Norbert
Adamov
PhD.
Ak vznikla škoda alebo ujma na zdraví v dôsledku prevádzky dopravného prostriedku, záleží na viacerých okolnostiach, či na ten-ktorý prípad sa budú vzťahovať všeobecné ustanovenia OZ o zodpovednosti za škodu alebo osobitné ustanovenia OZ o zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou dopravného prostriedku. Pre subsumovanie konkrétneho prípadu pod príslušné právne normy je potrebné určiť:
a)
či táto škoda bola vyvolaná osobitnou povahou prevádzky dopravného prostriedku,
b)
kto je prevádzkovateľom dopravného prostriedku,
c)
či tento prevádzkovateľ má alebo nemá status podnikateľa v oblasti dopravy,
d)
aký druh dopravného prostriedku spôsobil škodu alebo inú ujmu (v nadväznosti na status prevádzkovateľa).
Čo treba chápať pod slovnou väzbou "osobitná povaha prevádzky"
Aby mohla byť zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou dopravného prostriedku posudzovaná podľa osobitných ustanovení OZ, prvou podmienkou je, že takáto škoda bola vyvolaná "osobitnou povahou prevádzky dopravného prostriedku". Slovnú väzbu "osobitný charakter prevádzky" však OZ
nevymedzuje
.
Podľa Feketeho sa "v osobitej povahe prevádzky prejavujú typické vlastnosti prevádzky, ktoré spočívajú v jej určitej nebezpečnosti a ktoré sú spôsobilé vyvolať škodu."1)
Vojčík osobitnú povahu prevádzky dopravného prostriedku definuje tak, že z tejto prevádzky "vyplýva pre okolitý svet zdroj zvýšeného nebezpečenstva v súvislosti s činnosťou a pohybom dopravného prostriedku.". Vojčík zároveň prezentuje názor, že "zdroju zvýšeného nebezpečenstva nemožno čeliť ani vhodnými opatreniami technického charakteru pri udržiavaní dopravných prostriedkov v stave spôsobilom na riadne užívanie, ani riadnym spôsobom ich užívania v súlade s príslušnými pravidlami premávky... tento zdroj
zvýšeného nebezpečenstva
nemôže ovplyvniť ani prevádzkovateľ a ani vodič (napr. materiálové vady a únava materiálu), preto sa riziko prevádzky prenáša výlučne na prevádzkovateľa a toto riziko je pri niektorých druhoch dopravných prostriedkov zmiernené povinným zmluvným poistením."2) Na Vojčíkovej interpretácii je zaujímavé, že pri technickom zlyhaní dopravného prostriedku výrazne obmedzuje použitie liberačných dôvodov3) a jeho akcentovanie prevádzky dopravného prostriedku ako "zdroja zvýšeného nebezpečenstva" interferuje sa definíciou zvlášť nebezpečnej prevádzky, ktoré (podľa Feketeho) "za súčasného
stavu techniky nie je možné ovládať takúto prevádzku do tej miery, aby sa vylúčilo pomerne vysoké riziko vzniku škodlivých následkov."
.4) Fekete tiež poukazuje na to, že pojem zvlášť nebezpečnej prevádzky je relatívny a jeho obsah sa s rozvojom techniky mení - napríklad v minulosti sa za zvlášť nebezpečnú prevádzku považovala prevádzka železníc, mláťačiek alebo výkon práva poľovníctva.5) Podľa Eliáša povinnosť nahradiť škodu podľa §427 OZ bol historicky zaradený do OZ ako reakcia na zvýšené nebezpečenstvo vzniku škody v súvislosti s prevádzkou dopravných prostriedkov. Otázka teda znie, či zvýšené nebezpečenstvo ako definičný znak osobitného charakteru prevádzky nie je v dnešnej dobe viac historickým reliktom ako reálnou hrozbou, ak by príčinou havárie malo byť technické zlyhanie dopravného prostriedku.
Komentár OZ od kolektívu autorov Švestka, Spáčil, Škárová, Hulmák (ďalej v texte označený ako komentár C. H. Beck) definuje "zvláštnu povahu prevádzky dopravného prostriedku" ako "určitú okolnosť, ktorá je vlastná práve prevádzke určitého dopravného prostriedku a ktorá je objektívne spôsobilá vyvolať škodu nie je pri tom rozhodujúce, na aký účel sa dopravný prostriedok využíva, ani to, či k škodovej udalosti došlo na verejnej komunikácii alebo na inom verejne prístupnom miste. Ak škodu spôsobilo ťahané zariadenie, platí, že ide o škodu spôsobenú ťahajúcim dopravným prostriedkom."6) Takto formulovaná definícia však plne nekorešponduje s judikátom R 3/1984 (s. 84), podľa ktorého v prípade stavebných strojov môže vzniknúť zodpovednosť na základe § 427 OZ len vtedy, ak stavebný stroj spôsobil škodu pri preprave vlastnou silou, teda ak ho možno považovať za dopravný prostriedok, teda nie v prípade, ak ku škode došlo pri výkone pracovnej činnosti, na ktorú je primárne určený (napríklad pri bagrovaní).
Podľa komentára OZ od Eliáša a kol. sa považuje za škodu spôsobenú osobitnou povahou prevádzky taká škoda, ktorá "je spôsobená priamo prevádzkou dopravného prostriedku alebo činnosťou, ktorá úzko prevádzkovo-technicky súvisí so zaistením dopravy týmto dopravným prostriedkom."7)
Z vyššie uvedených definícií osobitnej povahy prevádzky dopravného prostriedku možno vyvodiť nasledujúce znaky:
1)
Ide buď o fyzikálne javy spojené
s pohybom
predmetného dopravného prostriedku. Nie je preto rozhodujúce, či sa dopravný prostriedok pohybuje vlastnou silou, alebo sa momentálne pohybuje v dôsledku gravitácie, alebo je ťahaný iným dopravným prostriedkom. Výnimkou je, ak predmetný dopravný prostriedok je naložený na inom dopravnom prostriedku.8) Treba však odlíšiť situácie, v ktorých je ťahaný objekt konštrukčne určený na ťahanie, resp. tlačenie9) (ako príklad tu možno spomenúť dvoj- a viacnápravové prívesné vozíky, vlečky a iné prívesy rôzneho druhu), a situáciou, keď jeden dopravný prostriedok ťahá iný dopravný prostriedok (ktorý sa napríklad pokazil alebo mu došli pohonné látky). Aj tu však treba rozlišovať, do akej miery je možné ťahaný dopravný prostriedok ovládať. Iná situácia je, ak funkčný ručný rušeň ťahá pokazený rušeň, iná situácia je, ak jedna loď ťahá na lane inú loď a celkom odlišná situácia z hľadiska možností ťahaného ovplyvňovať priebeh je, ak ide o ťahanie jedného automobilu druhým. Ťahanie sa bežne praktizuje aj v leteckej doprave pri ťahaní vetroňov motorovými lietadlami. Mám za to, že na posúdenie miery zodpovednosti v týchto prípadoch je potrebné posúdiť mieru, do akej môže osoba, ktorá ovláda ťahaný dopravný prostriedok, ovplyvňovať priebeh akcie.
2)
Alebo môže ísť aj o fyzikálne javy, ktoré sú spojené
s činnosťou jednotlivých súčastí
dopravného prostriedku, hoci sa dopravný prostriedok nepohybuje (napr. chod motora alebo svietenie svetiel).
Je otázne, či je z teoretického hľadiska správne, aby sme ako pojmový znak osobitnej povahy prevádzky automaticky považovali aj potenciál vyššie uvedených fyzikálnych javov spôsobiť škodu. Ide o to, že niektoré javy imanentne spojené s prevádzkou dopravného prostriedku - napríklad funkčnosť (či nefunkčnosť) žiaroviek osvetľujúcich interiér alebo zadné evidenčné číslo, prakticky nemôžu byť príčinou vzniku škody. Logicky však môže ísť o takú súčasť dopravného prostriedku, ktorá vykonáva nejakú funkciu v súlade s tým, na čo je dopravný prostriedok primárne určený. Ťažko možno za takúto súčasť považovať napríklad zábavné systémy ako autorádio alebo CD menič.
Mám za to, že slovná väzba "osobitná povaha prevádzky" môže odkazovať aj s bezškodový priebeh. To, že niektoré javy, ktoré sa imanentne spájajú s prevádzkou dopravných prost

Související dokumenty

Súvisiace články

Niektoré otázky rozhodcovských doložiek v spotrebiteľských zmluvách z pohľadu posudzovania ich prijateľnosti
První zásada soukromého práva (Zásada autonomie vůle: respekt ke způsobilosti člověka tvořit si vlastní životní poměry)
K některým otevřeným problémům právní odpovědnosti
Ešte raz k vymedzeniu predmetu a účinkov premlčania v návrhu novely Občianskeho zákonníka
Autonomie vůle - zhodnocení stavu
K najnovšej libertariánskej polemike o evikcionizme
Pasívna legitimácia pri zásahoch do cti, dôstojnosti a dobrej povesti výrokmi osôb použitých pri informovaní o výkone verejnej moci (1. časť)
Úloha práva v postmodernej dobe pri ochrane nájomného bývania
Inštitút predbežnej ochrany poskytovanej obcou a analýza jeho využívania v Košickom kraji
Ešte raz ku kumulácii bežných úrokov a úrokov z omeškania (a o sankciách v súkromnom práve)
Autonómne doručovacie roboty (regulácia potenciálne disruptívnej technológie)
Některé otázky právní úpravy společných částí nemovitosti v bytovém spoluvlastnictví podle občanského zákoníku v České republice
Využitie (asistenčných) systémov založených na strojovom učení v ODR a ich klasifikácia podľa aktu o umelej inteligencii
Domnienky v práve
Vybrané otázky autorského práva v oblasti hudobnej tvorby (II. časť)
Tvorba vedeckého systému práva duševného vlastníctva I. časť: Obdobie pred rokom 1989
Technická tvorba a právo na Slovensku v premenách šiestich desaťročí.
Datové schránky - teorie a realita nového způsobu elektronické komunikace v CR
Autorskoprávna ochrana versus ochrana hospodárskej súťaže (nielen) vo svetle judikatúry komunitárnych súdov
Interdisciplinárny pohľad na autorské právo, význam vedeckej práce a vyvažovanie záujmov v slovenskom autorskom práve