Postavenie štátu ako poškodeného v trestnom konaní vedenom pre daňové trestné činy

Vydáno: 16 minút čítania

Postavenie štátu ako poškodeného v trestnom konaní nevyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov. Trestný poriadok zveril právomoc zastupovať štát v celomrozsahu štátnych záujmov prokurátorovi. Iným štátnym orgánomvykonávajúcim pôsobnosť v oblasti správneho práva takúto právomoc nezveril.

The status of the state as a victimin criminal proceedings does not follow fromgenerally binding legal regulations. The Criminal Procedure Code has entrusted the power to represent the state in the full range of state interests to the prosecutor. It has not delegated such a power to other public authorities in the field of administrative law.

TIMKOVÁ, L.: Postavenie štátu ako poškodeného v trestnom konaní vedenom pre daňové trestné činy; Justičná revue, 74, 2022, č. 3, s. 379 - 384.

Kľúčové slová: štát, poškodený, trestné konanie, daňové trestné činy.

Key words: state, victim, criminal proceeding, tax crimes.

Právne predpisy/legislation: z. č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky, zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Právna veda sa štandardne venuje pravidlám univerzálne aplikovateľným pre všetky právne odvetvia a pravidlám aplikovateľným pre samostatné právne odvetvia, menej však svoju pozornosť zameriava na prieniky jednotlivých právnych odvetví, ktoré si vyžadujú osobitný prístup. Riešenie prienikov jednotlivých právnych odvetví je, žiaľ, na ešte väčšom okraji záujmu legislatívy. V dôsledku toho sa tieto prieniky ťažšie riešia aj v rovine aplikácie práva súdmi. Jednou z tém prieniku práva správneho s právom trestným je aj inštitút poškodeného v trestnom konaní vedenom pre daňové trestné činy. Tento článok sa v nadväznosti na zjednocujúce stanovisko trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 29. novembra 2017, sp. zn. Tpj 39 - 60/2017, zaoberá prioritne inštitútom poškodeného v trestných konaniach vedených vo veciach daňových tres

Související dokumenty

Súvisiace články

Podozrivý a poškodený v postupe pred začatím trestného stíhania
K niektorým procesnoprávnym súvislostiam vyvodzovania trestnoprávnej zodpovednosti členov štatutárnych orgánov
Rýchlosť trestného konania a dokazovanie
K uchovaniu a vydaniu počítačových údajov z obsahu mobilných telefónov v trestnom konaní
Posudzovanie trestných oznámení v trestnom konaní
K povinnosti advokáta zachovávať mlčanlivosť v trestnom konaní
Zákonnosť a použiteľnosť dôkazov v trestnom konaní získaných utajovanou činnosťou detektívnej služby
Digitálne dôkazy z cloudu na účely trestného súdnictva
Možnosti a zákonné limity činnosti detektívnych služieb v rámci trestného konania v podmienkach Slovenskej republiky
Aplikačné problémy výkonu dozorovej činnosti prokurátora v trestnom konaní
(Ne)zbytnost institutu podozrivé osoby v trestním právu SR
Trestnoprávna ochrana spoločnosti pred terorizmom – český a slovenský pohľad
Súbeh disciplinárneho konania a trestného konania proti sudcovi
Perspektivy a východiska posílení mandátu Europolu
Právo nebyť stíhaný a (ne)existencia opravného prostriedku
Na rozmedzí medzi zákonnosťou väzby a nestrannosťou sudcu v trestnom konaní
Zkoumání trestní politiky
Niektoré aspekty legality odpočúvania
Spravodlivý trest

Súvisiace predpisy

Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb.
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník