Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Osobné údaje v pasci verejných registrov

Príspevok analyzuje rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci L. B. proti Maďarsku, ktorým rozhodol, že maďarská právna úprava – umožňujúca zverejniť meno a adresu daňového dlžníka na webových stránkach daňových úradov, je v rozpore s čl. 8 Dohovoru.Komentár kritizuje toto rozhodnutie, po prvé, z dôvodu, že sťažnosť nebola preskúmaná z hľadiska porušenia individuálneho práva sťažovateľa. Po druhé preto, že nebolo vecne posúdené, prečo porušila táto právna úprava právo na súkromie, a sústredila sa len na nedostatky legislatívneho procesu (nedostatočná diskusia v parlamente) pri prijímaní predmetného zákona. V komentári sa analyzuje aj doterajšia judikatúra Európskeho súdu pre ľudské práva a Súdneho dvora Európskej únie v tejto oblasti.

The paper analyses the decision of the European Court of Human Rights in the case of L.B. v. Hungary, in which it held that the Hungarian legislation allowing the publication of the name and address of a tax debtor on the tax authorities’website is contrary to Article 8 of the Convention. The commentary criticizes this decision, firstly, on the ground that it did not examine the application in terms of a violation of the applicant’s individual right.Secondly, because it did not assess substantively why the legislation violated the right to privacy, but focused only on the shortcomings of the legislative process (lack of debate in the Parliament) in the adoption of the act in question.The commentary also analyses the previous case law of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union in this area.

SVÁK, J.: Osobné údaje v pasci verejných registrov; Justičná revue, 75, 2023, č. 5, s. 696 – 703.

Kľúčové slová: verejný register, daňový dlžník, právo na súkromie, právny štát.

Key words: public register, tax debtor, right to privacy, rule of law.


Plán obnovy, prijatý Európskou úniou v reakcii na pandémiu COVID-19, priniesol členským štátom nečakanú príležitosť na financovanie "projektov" z európskych (akoby Slovensko stálo mimo nej) prostriedkov. Minimálne jedna z oblastí takéhoto financovania (1,1 miliardy EUR), a to
Efektívna verejná správa a digitalizácia
mimoriadne potešila tzv. IT sektor a spôsobila úradníkom verejnej správy hlavybôľ z rozmýšľania, aké projekty vymyslieť. Úplne najjednoduchšia (z hľadiska rozmýšľania) cesta je osvedčená mantra o transparentnosti, ktorá ide ruka v ruke s vytváraním rôznych registrov prístupných verejnosti, ktorých (samo) účel hraničí s napĺňaním bulvárom "vyhecovaného" internetového sledovateľstva každého každým. Slovenský parlament v čase "legislatívnej smršte" zhodnej s obdobím potreby prijímania zákonných úprav potrebných pre napĺňanie Plánu obnovy nemá, zrejme, čas sledovať rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva ("ESĽP") a Súdneho dvora Európskej únie ("SD EÚ"), ktoré vydali dva významné rozsudky v oblasti ochrany osobných údajov pri ich zverejňovaní vo verejných registroch na internete. Veľká komora ESĽP v rozhodnutí vo veci
L. B. proti Maďarsku (z 9. marca 2023, č. 36345/16)
dokonca svoj výrok založila na zlyhaní maďarského parlamentu, že v legislatívnom procese neprebehla diskusia na jeho pôde, pretože "
úvahy o ochrane osobných údajov sa pri príprave novely z roku 2006 zohľadnili len málo, ak vôbec, a to napriek rastúcemu množstvu záväzných vnútroštátnych požiadaviek na ochranu osobných údajov a požiadaviek EÚ na ich ochranu implementovaných vo vnútroštátnom práve
" (bod 136 rozsudku).
V nadväznosti na kľúčovú myšlienku odôvodnenia rozsudku
L. B. proti Maďarsku
je to práve nariadenie Európskej únie známe pod skratkou GDPR,
1)
ktoré fakticky minimalizuje rozdiel medzi európskou a vnútroštátnou úpravou. Je to zároveň aj dôvod, pre ktorý ESĽP zaradil právo EÚ ako prameň živého medzinárodného práva (v tomto smere je ESĽP spravidla k právu EÚ veľmi zdržanlivý a skôr výnimočne ho zohľadňuje vo svojich rozhodnutiach), ktorý zohľadňuje pri svojom rozhodovaní.
Vzhľadom na to, že nariadenie GDPR je v slovenskej odbornej literatúre dostatočne známe,
2)
možno na tomto mieste upozorniť na kľúčové rozhodnutia SD EÚ, ktoré viedli až k v úvode avizovanému rozhodnutiu vo veci
Luxemburských obchodných registrov (z 22. novembra 2022, č. C-37/20, č. 601/20)
a čiastočne z nich vychádzal aj ESĽP v rozhodnutí vo veci
L. B. proti Maďarsku
.
V rozhodnutí SD EÚ vo veci
Volker a Markus Schecke GbR (z 9. novembra 2010, č. C-92/09 a č. C-93/09)
išlo o povinnosť zverejniť na webovej stránke Spolkového úradu pre poľnohospodárstvo a výživu osobné údaje príjemcov pomoci z fondov EÚ na rozvoj poľnohospodárstva a vidieka, vrátane získaných príjmov, pričom táto povinnosť im vyplývala z predpisov Európskej únie. Podľa SD EÚ odborný charakter činnosti, na ktoré sa údaje viažu, nevylučuje uplatňovanie práva na súkromie a nezdalo sa mu, že by inštitúcie Európskej únie správne vyvážili verejný záujem na transparentnom využívaní verejných prostriedkov s právom na súkromie, chráneným Chartou základných práv Európskej únie. Tieto inštitúcie mali uvažovať o menej invazívnych opatreniach, ktoré by ešte účinne prispeli k naplneniu cieľov predmetných pravidiel Európskej únie a priamo v odpovedi na prejudiciálnu otázku č. 1 kritizoval SD EÚ za to, že "
tieto ustanovenia ukladajú povinnosť zverejnenia osobných údajov týkajúcich sa všetkých prijímateľov bez toho, aby rozlišovali podľa relevantných kritérií, akými sú doba poskytovania pomoci, frekvencia poskytovania alebo druh a význam tejto pomoci
."
V rozhodnutí vo veci
Manni (z 9. marca 2017, č. C-398/15)
bol SD EÚ vyzvaný, aby v súvislosti so zápisom osobných údajov fyzickej osoby do obchodného registra vyvážil obchodný záujem na odstránení informácie o úpadku bývalej spoločnosti fyzickej osoby s verejným záujmom na prístup k informáciám. V zásade SD EÚ konštatoval, že ochrana právnej istoty, poctivého obchodovania a s tým spojeného riadneho fungovania vnútorného trhu má prednosť pred právom fyzickej osoby na ochranu jej osobných údajov, avšak v rozhodnutí uviedol, že tieto osoby "
môžu od orgánu zodpovedného za vedenie centrálneho registra, obchodného registra alebo registra spoločností žiadať, aby na základe konkrétneho
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).